4 augustus 2025, 23:18:18

The Cockatiel Collection! YES!!! Alle 4!

Gestart door Rianne, 21 december 2005, 21:34:26

« vorige - volgende »

ManjaV

Wilma,

Is het wel een ziekte waarbij je weer helemaal kan opknappen?
Want ik neem aan dat jij last had/hebt van duivenmelkerslongen, of heet het weer anders?
Wat een verhaal zeg.  :-\ :-\ Denk je dat ik mij ook zorgen moet maken met de valkjes in huis...of is dat alleen bij mensen die sowieso al allergisch zijn?

Rianne,

Ik denk niet echt dat jij PPGZ hebt. Maar ik kan me voorstellen dat je er misschien aan zou denken, omdat je valkjes zo mysterieus zijn overleden. Dan zou ik ook gelijk gaan denken dat ik zo een ziekte misschien zou kunnen hebben. Maar ik denk - en hoop - dat je je geen zorgen hoeft te maken. Ik ben natuurlijk geen dokter maar dat is wat ik denk?

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Rianne

Ik neem liever geen risico Manja. Op lange termijn is het voor mensen zeer schadelijk, er zijn mensen voor opgenomen in het ziekenhuis :-\
PPGZ is ook wat Annie, van kliniek Feld, sterk vermoed dus ja... :-\

Monky

Hi Rianne,

Ik kan verder niets zinnigs zeggen over PPGZ...

Wat ik wel kan is je heel veel sterkte wensen deze week. De spanning moet toch wel behoorlijk zijn.

Liefs,
Monique

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Wilma1

5 december 2007, 18:28:47 #3079 Last Edit: 5 december 2007, 20:47:18 by Wilma1
Hoi Manja,
Herstellen doe ik in zover, als ik NIET in aanraking kom met meerdere valkparkieten tergelijk ... het rustig blijft. Ik merk snel dat ik benauwd wordt als ik b.v lang IN een voliere sta. Bij een klein aantal valt het wel mee, maar zou ik ze HIER hebben, bouwt het probleem langzaam weer op en begin ik bij "af"...

Echter hélemáál kwijt raak ik het NOOIT meer, ik blijf gevoelig op mijn longen ...óók met een simpele verkoudheid, moet ik mezelf meer in acht nemen dan anders was! Sneller een AB, slijmoplosser, hoestdrank en noem maar op, om een ontsteking tegen te gaan  :-\ verder voel ik me gewoon erg goed hoor  ;) het is leren ermee omgaan eigenlijk.

Je moet je géén zorgen maken om niets Manja,je niet bang laten maken... ik heb de Nederlandse vertalingslink geplaatst bij mijn eerdere bericht hier..... lees dat door, maar ga níet spiegelen. Er zijn zovelen die meer dan 10 valkjes in huis hebben en nergens last van hebben. Zo ook mijn man Piet die nooit ergens last van heeft gehad en dit terwijl ik erg ziek was !!!  :D ;) Geniet maar van je lieverds!!!

Ik heb net Rianne gebeld, nadat ik een gesprek heb gehad met de praktijk van dr. FELD....

Dit naar aanleiding van een mail, die zowel Rianne als IK hebben gehad en bij haar erg gevoelig ligt momenteel.

Gisteren hebben Rian en ik gepraat over het e.v. laten testen van Ruby en Coco.... mss dat die ??? iets bij zich dragen ??? preventief ??? of wat dan ook ???

In de praktijk werd gezegd dat dit doorslaat en volslagen onzin is, alleen als deze vogels in de loop van dit jaar ziekte verschijselen hebben gehad, of nu lusteloos en ziek tonen is het een optie. Een gezond ogende vogels stress bezorgen omdat iemand iets aanhaalt, is ellende aanhalen!!!

Coco heeft afgelopen zomer last van de rui gehad en is met een vit. kuur van dr. Feld, weer geheel de "oude", dit was níet gebeurd, als deze PPGZ bij zich zou hebben. Ruby mankeert in het geheel niets, eet goed, drinkt goed, speelt en is eigenwijs (grrr  ;D)

Daarbij zijn mijn vogels lang genoeg bij elkaar geweest dat er érgens 1 ziek geworden zou zijn, lusteloos, of steeds een snotneus gehad moeten hebben,wat echter níet het geval is.... want bij een eerdere, preventieve, PPGZ test van mijn Lucky (die overigens niet met de ziekte was besmet!!!) heb ik ÁL mij opvangadressen verwittigt en gevraagd óf er iets of veranderingen waren bij míjn valkjes....

Van een ieder, kreeg ik bericht terug dat alles er goed bij zat, ZÉLFS van de mailschrijfster van nu, kreeg ik een bericht dat ze er "gezond en wel" bijzaten en ik me géén zorgen hoefde te maken!!!

Het andere 4 tal in Limburg hebben zelfs BEIDEN een gezond nest met jongen groot gebracht  :D

In de praktijk vind men dat er té veel op internet wordt gelezen en veelal in de verkeerde vorm wordt begrepen.... jammer is dan ook veelal, dat er alleen maar dode vogels moeten worden getest en er geen SWAB wordt afgenomen bij LEVENDE, alvorens ze zijn behandeld.

PPGZ kan zelfs van duiven afkomen die overvliegen bij een voliere en poepjes laten vallen..... dáár staat vaak niemand bij stil  ::)

Dus bij enige twijfel.... METEEN NAAR DE DA, MET DE VOGELS EN NA DE AFGENOMEN TEST PREVENTIEF BEHANDELEN TEGEN DE PPGZ!! 

Dr. Feld gaat altijd meteen uit van PPGZ en behandeld ook meteen, óók bij twijfel.... de test duurt n.l. 4 dagen op kweek en dat is té lang om te wachten met behandelen.... dus preventief wordt er op PPGZ afgegaan en naar behandeld tijdens wachten op de definitieve uitslag.

Als tip van de DA, maar eigenlijk weet iedereen dit wel, maar wordt vaak uit "zielig" niet gedaan...  ::) :-\

Elke nieuwkomer moet 6 weken in quarantaine (wat een rot woord) en daar is géén uitzondering voor!!!! Ziet men dan iets waaraan wordt getwijfelt, de DA bellen voor INFO, alvorens in de voliere te plaatsen bij de anderen!!!

Een test voor Rianne zelf, kan nooit kwaad te informeren bij haar HA.... als deze een rede ziet, zal hij dit zeker niet afwijzen!!! Gezien haar moeder, kan zij óók gevoelig zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk!!!

Ik hoop hiermee wat rust te brengen inde loop van het onderzoek, van de vogesl van Rianne.... en niet dat iedereen bang wordt van wat er allemaal kan gebeuren.... gelukkig zijn er vaker leuke dingen met onze geliefde dieren..  :D

Speculeren is zinloos!!

Wel een lang verhaal hoor  :o  ::)  :P maar dáár ben ik wel goed in  :D ;)

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Rianne

Morgen idd dus even overleggen met de HA. :) Jullie horen vrijdag meer, aangezien ik morgen werken moet. Misschien dat ik 's avonds nog online kom, maar alleen als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

ManjaV

Hoi Wilma,

Nou, je hebt het heel duidelijk verteld, bedankt daarvoor! Dat uitgebreide herken ik wel van mijzelf. ;D

Ik vind het wel erg balen voor je dat je zo allergisch bent, en dit terwijl je zo dol op vogels bent.  :-\ Maar het belangrijkste is je gezondheid he?
Ik zal je advies zeker ter harte nemen en volop van mijn valkjes genieten. Ik schrok alleen van het bericht omdat het leek alsof iedereen dit misschien kon krijgen!

Al met al blijft het een apart verhaal, en ik hoop heel erg dat de valkjes van Rianne geen PPGZ hebben.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Kirsten

Hoi Rianne,

Jeetje wat een ellende allemaal. Ik wil je even sterkte wensen de komende dagen met wachten. Wel fijn dat er verder geen valken ziek geworden zijn. De kuur slaat wel aan dus.

Ik wil nog even iets toevoegen aan het stukje van WIlma over wat ze vertelde over Quarantaine. Vogels kunnen ook drager zijn van vanalles en er zelf niet ziek van worden. Wat Feld toen ook adviseerde in de meeting in Avifauna is, dat je er na een aantal weken een eigen valk bij zet om te kijken hoe deze op de nieuwe vogel reageert. Dit doe ik dus ook. Als ik wat meer aan de gezondheid van een valk twijfel doe ik dit na een paar weken en anders gewoon gelijk.

Het is allemaal zo oneerlijk, dit is de angst van elke bezitter/hobbykweker. We doen allemaal zo ons best om onze valken gezond te houden,. vitamines. hygiëne(niet te maar wel netjes), gevarieerde voeding, apelcider azijn door het water en ga zo nog maar even door. Als dit je dan raakt en je dierbare vogels verliest voelt het even alsof je gestraft wordt omdat je zo je best doet.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rianne

Hoi Kirsten,

dat advies kan ik me ook nog herinneren. Maar het voelt alsof je een valkje moet opofferen om er zo achter te komen of je nieuweling ziek is of niet :-\

•=Bonnie=•

Ik zet inderdaad ook na vier weken de toekomstige partner van de quarantainevogel bij de quarantaine vogel in het hok. Mits deze gedurende de eerste vier weken geen enkele vorm van ziekte heeft vertoond anders zou ik dit natuurlijk nooit doen.

Vervolgens zitten ze dan nog vier weken samen en dit jaar was dat zelfs nog veel langer door samenloop van omstandigheden. De vogels die er nu nieuw zitten gaan pas in het voorjaar naar buiten de groep in.

Bij mij is ook geen stofcontact tussen nieuwe vogels en de groep mogelijk en als ik vogels van buiten opvang komen deze ook niet in de quarantaine ruimte.

---

Wat betreft het verhaal van Wilma... het is ZEER zeldzaam dat je vogels ziek worden van de poep van een overvliegende duif. Zou een besmette duif zich met regelmaat boven je vluchten ontlasten omdat hij zijn nest vlakbij heeft of een fruitboom dan is het risico wat groter. De meeste besmettingen van vogel op vogel vinden echter plaats binnen de volière gemeenschap zelf door het inademen van losvliegende mestdeeltjes van medebewoners.

---

Hopelijk heb je het zelf niet en krijg je er geen patienten bij onder je vogels Rianne. Sterkte.

Sanna

Citaat van: Rianne op  5 december 2007, 19:15:18
Hoi Kirsten,

dat advies kan ik me ook nog herinneren. Maar het voelt alsof je een valkje moet opofferen om er zo achter te komen of je nieuweling ziek is of niet :-\

Maar je bent er op dat moment wél alert op, en je hebt het meteen in de gaten wanneer er zich ziekteverschijnselen ontwikkelen. Dus je kunt ook meteen ingrijpen.

Groetjes, Sanna

Rianne

Is ook weer waar :)

Vanavond met de ex buurvrouw van Lin gesproken. Zij had vorige week al 3 dode vogels in de voliere en nu zitten er nog een paar met ontstoken ogen... waarschijnlijk ook de PPGZ alleen ZIJ heeft volgende week vrijdag pas uitslag. Alleen ze heeft nooit aan het valkje van mijn moeder gedacht (er is er 1 naar haar gegaan omdat ik die niet kwijt kon) omdat ze heel veel nieuwe vogels heeft gekocht dit jaar. Het komt dus echt bij de vogels van mijn moeder vandaan alleen welke is dus niet te zeggen. Het hoeft dus NIET bij Wilma vandaan te komen!

Peggy

Hoi rianne,  ben hier ook je verhaal aan het volgen..al enkele dgn...ik vind t ontzettend vervelend voor jullie allemaal. Sterkte hoor!  wat een naar gedoe zeg. Ben benieuwd wat de uitslag is.  Hoop heel erg dat je andere valkjes gezond blijven..

Nogmaals succes met alles.

Gr peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Wilma1

Ik heb je ff een IM gestuurd, Rian  ;)

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Caroline

Je moeder heeft toch recent ook nieuwe valkjes erbij gekocht .... persoonlijk lijkt het mij logischer dat één van die valkjes de besmetting heeft veroorzaakt  dan dat het van de valkjes van Wilma komt die al maanden daar wonen. (Noa snottert toch nog steeds en was als eerste verkouden las ik in jouw dagboekje)

Kortom, verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt bij jou en nu bij Lin haar ex buuvje.  :-\

Hopelijk blijft het bij deze slachtoffertjes.  :'(
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.