4 mei 2025, 10:37:04

valken eitjes

Gestart door Saar, 26 december 2005, 13:06:08

« vorige - volgende »

Saar

hoi allemaal
ik heb een vraag.. We hebben buiten een koppel valken en die hebben nu alweer eitjes gelegd. Maar we kunnen ze niet naar binnen halen. Wat moet ik nu doen? eitjes weggooien of ze ze laten uitbroeden? Ze hebben alweer een jong grootgebracht deze herfst/winter.

Riny

Hallo Saar
Ik zou de eitjes onklaar maken door er een gaatje in te prikken.
Je kunt er ook nepeitjes voor in de plaats leggen.
Als je de eitjes weg neemt blijven ze doorleggen .
Maar heb jij dan nu nog broedblokken in de voliere hangen,of waar hebben ze dan die eitjes gelegd?
Groetjes Riny :D

Karin

Inderdaad niet uit laten broeden, want de kans dat de jongen het overleven is wel heel erg klein. Of het zou in het binnenhok moeten hangen en je moet het dan flink bij kunnen verwarmen ( 15 graden minstends ), maar dat kost je een vermogen aan je energierekening  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Saar

ze liggen in het binnenhok.
We hebben geen eens broedhokken hangen op dit moment.
en in t binnenhok is t meestal 5 graden warmer dan buiten.
maar wat ook zo stom is di beestjes doen niks in t voorjaar. Altijd in de herfst of winter... Kunnen we daar nog iets aan doen?
groetjes saar

Riny

Hallo Saar
Het enigste wat je zou kunnen proberen is om ze nu minder groenten te geven.
En je zou kunnen zorgen dat het langer donker is in het binnenhok.
Maar dat is dan ook het enigste wat ik me kan bedenken wat je zou kunnen doen.
groetjes Riny :D

Karin

Heel vreemd ja. Je moet ze proberen in het voorjaar te stimuleren. In maart broedblok ophagen, veel wilgentakken, groentes, eivoer enz geven. En in het najaar ontmoedigen, dus minder groenvoer enz., minder lang licht in het nachthok enz.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Saar

eivoer krijgen ze hooguit 1 keer in de maand en groenvoer krijgen ze zelden in de winter. Maar ons binnenhok is zegmaar een schuurtje. We hebben een een baksteen uit de muur gehaald en een hok binnen gemaakt. Dus er komt bijna geen licht in het binnenhok.
groetjes saar

Riny

Hoy Saar
Bij mij krijgen ze in de winter ook 3x in de week eikrachtvoer.
Daar zit toch veel in wat ze in de winter ook nodig hebben.
Groetjes Riny :D

Saar

k geef ze vaak nog snoepstokken met honing enzo en ze hebben een kalkblok en heel af en toe krijgen ze snoepzaad maar ze zitten bij allemaal parkieten en zebravinken in de voliere. Daar is dus af en toe geen beginnen aan ::)
Maar ze komen niks te kort. K vin het alleen raar dat m'n valken nu broeds zijn. Het is ook t enige koppel. De andere hebben er geen last van raar genoeg

Saar

ik heb de eitjes maar weggegooid vandaag. Deze week worden er kunsteitjes gehaald. En dan maar hopen dat t volgend jaar overis. en dat ze voortaan in t voorjaar gaan broeden. We hebben al 2 jongen van hun. en die zijn beide in de herfst geboren. bedankt voor de tips
groetjes saar