28 maart 2024, 21:23:17

papegaaienziekte??????

Gestart door Vickyke, 18 december 2005, 16:33:59

« vorige - volgende »

Vickyke

Hallo

Vandaag is er een derde vogel gestorven op een kleine twee maanden.  Hij was heel mager.....
Hij lag op de bodem van mijn voliere zoals de vorige valk.
Ze zitten helemaalafgeschermd van de koude krijgen genoeg voeding.

Ik heb wel gezien dat er een aantal last hadden van hun oogjes maar na twee drie dagen was dit ineens weg.  Nu ben ikb ang da het papegaaienziekte is.
Ook omdat dit op eenmens kan overzetten.
Ik ga morgen naar een dierenarts bellen om een paar vogels te  testen.  Weet iemand daar de kostprijs van???

Ik maak mij wel zorgen... mijn dochter is deze weekgoed ziek geweest en het zat op haar longen hoewel zij nie in de voliere komt...
Ik ben bezorgd , ik zou nie willen dat mijn valkjes allemmaal ziek worden.
Hoe groot is de kans dat dit op mens overzet??

alvast bedankt!!

groetjes Vicky

Riny

Hoy Vicky
Dat hoop ik toch niet voor jou,maar ik heb een link gevonden over papegaaienziekte ga die maar vast lezen dan kijk ik verder of ik wat vindt ,over je vraag hoe snel mensen het kunnen krijgen.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/papegaaienziekteinger.htm

Groetjes Riny :'(

Vickyke

Hey riny

Bedankt voor de info kga vlug lezen.

Pff ikhoop da het da niet is maar ik zou anders niet weten hoe het komt da er nu weer een valkje dood is....
Morgen ga ik hun kooi uitkuisen en ontsmetten. 

Groetjes Vicky :-\

Vickyke

Hey

Kheb iets gevonden ivm het overzetten naar mensen.  De symptomen zijn zoals griep maar die dan blijft duren. Als je dan naar de huisarts gaat moet je wel melden datje vogels hebt.  De huisarts neemt dan bloed met twee weken tussentijd en ondertussen krijg je antibiotica.

Ik ben in begin van dit jaar gebeten door een van mij vogels en kort nadien heb ik een zware griep gekregen die drie weken aan houde.  Nu vraag ik mij af het het van die ziekte zou kunnen geweest zijn.....

GOhhhhh ikhoop dat het niks is maar voor het zekerste ga ik een aantal vogels laten testen en alles hier goed ontsmetten.

Groetjes Vicky

Annouschka

Dag Vickyke,

ik hoop ook dat het dat niet is hoor, ik heb ze hier vorig jaar in de zomer gehad en het was echt geen pretje.
Een test kost +/- 25€, is wel duur maar dan heb je zekerheid he.


groetjes

Vickyke

Hey Annouschka

Is dit per vogel 25 euro? ???
Ja het is wel duur ....
Maar ik wil zeker zijn van wat er aan de hand is......

Groetjes Vicky

Riny

Hoy Vicky
Het is misschien wel dom wat ik nu zeg ,maar als je sectie laat verrichten op het overleden valkje  :'(en daar zou ppz uitkomen dan kun je toch de andere valkjes voor die ziekte laten behandelen.
Als ik het mis heb zal me wel iemand verbeteren.
Groetjes Riny

Ineke

Vicky, dus dan moet je twee weken wachten op uitkomst bloedonderzoek?
Op deze pagina staat dat je een snelle en betrouwbare uitslag krijgt op een cloaca uitstrijkje of sectie op lever en milt van overleden dier http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Psittacose/psittacose.html
Riny, hoe lang duurt het eer je uitslag van een sectie krijgt, wat is snel  ???

Peter

Hallo,

De kans dat papegaaienziekte over slaat op mensen is zeer klein. Zelf hebben we helaas veel ervaring met papegaaienziekte. De besmetting gaat via de ontlasting, een beet maakt dus niet uit. De symtonen zijn idd net als een griep maar naar 3 a 4 weken krijg je ook hoestbuien waarbij je bloed gaat ophoesten.

Lique heeft zelf de papegaaienziekte 1,5 jaar terug gehad. Met antibiotica was het goed te behandelen. We wisten beide zeker dat het papegaaienziekte maar het heeft toch veel moeite gekost om de huisarts te kunnen overtuigen dat ze ook echt de papegaaienziekte had. Er zijn vervolgens testen in het ziekenhuis gedaan en de testen gaven ook aan dat ze de papegaaienziekte had. De reden dat de huisarts ons niet wilde geloven was omdat het vrijwel nooit voorkomt bij mensen. Als papegaaienziekte gevonden wordt bij mensen is er een meldplicht voor de huisarts.

De officele naam is sinds 1999 Chlamydophila psittaci, je kunt hier veel over vinden als je zoekt met google. Op http://www.infectieziekten.info kun je ook veel info vinden over papegaaienziekte. Of bekijk hier direct de pdf file hoe te handelen bij psittaci: Ornithose Psittacose Protocol

Sectie van een valkje kost bij dierenkliniek Feld 25 euro en daarover heen komen nog eventuele kosten voor kweekjes maken. Daarnaast heb je ook vervoerskosten als je de vogel zelf brengt of porto kosten als je je valkje opstuurd. Leg je valkje niet in de vriezer want dan kan de sectie minder goed verricht worden ne neem van te voren kontakt met de dierenarts op dat je een vogel opstuurd voor sectie te samen met een begeleiden brief mocht je je valkje opsturen.

Groetjes,
Peter

Peter

Citaat van: Ineke op 19 december 2005, 21:07:45
Vicky, dus dan moet je twee weken wachten op uitkomst bloedonderzoek?
Op deze pagina staat dat je een snelle en betrouwbare uitslag krijgt op een cloaca uitstrijkje of sectie op lever en milt van overleden dier http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Psittacose/psittacose.html
Riny, hoe lang duurt het eer je uitslag van een sectie krijgt, wat is snel ???

Helaas zijn de uitstrijkjes niet 100% betrouwbaar volgens diverse dierenartsen. Ze maken wel een uitstrijkje maar zetten vervolgens alles ook nog even op kweek om het echt zeker te weten.

Helaas komt papegaaienziekte veel voor waardoor er steeds betere test methoden komen.

Groetjes,
Peter

Peter

Citaat van: Vickyke op 18 december 2005, 17:03:33
Hey

Kheb iets gevonden ivm het overzetten naar mensen. De symptomen zijn zoals griep maar die dan blijft duren. Als je dan naar de huisarts gaat moet je wel melden datje vogels hebt. De huisarts neemt dan bloed met twee weken tussentijd en ondertussen krijg je antibiotica.

Ik ben in begin van dit jaar gebeten door een van mij vogels en kort nadien heb ik een zware griep gekregen die drie weken aan houde. Nu vraag ik mij af het het van die ziekte zou kunnen geweest zijn.....

GOhhhhh ikhoop dat het niks is maar voor het zekerste ga ik een aantal vogels laten testen en alles hier goed ontsmetten.

Groetjes Vicky

Hoi Vicky,

Je krijgt pas antibiotica als de uitslag bekend is van het bloed onderzoek. Helaas gaan deze onderzoeken vaak fout, als je eenmaal antibiotica gekregen hebt is het niet meer vast te stellen of je de ziekte bij hebt of niet.

Bij Lique was de bloedtest de eerste keer ook mis gegaan, en moest vervolgens nog eens terug komen.

Groetjes,
Peter

Peter

Citaat van: Riny op 18 december 2005, 20:26:19
Hoy Vicky
Het is misschien wel dom wat ik nu zeg ,maar als je sectie laat verrichten op het overleden valkje :'(en daar zou ppz uitkomen dan kun je toch de andere valkjes voor die ziekte laten behandelen.
Als ik het mis heb zal me wel iemand verbeteren.
Groetjes Riny

Hoi Riny,

Klopt precies wat je zegt, je kunt de overleden valkparkiet laten onderzoeken, maar je kunt ook mest onderzoek laten doen van de nog levende valkjes. Of nog beter om beide te laten onderzoeken: het overleden valkje en mest onderzoek.

Je krijgt als het toch zo mocht zijn antibiotica voor de valkjes en je ziet het met 3 dagen al veel beter gaan.

Groetjes,
Peter

Peter

Een citaat van: Ornithose/Psittacose A70
Papegaaienziekte
voor wie geen pdf kan openen:


Ornithose/Psittacose A70
Papegaaienziekte
1. Algemeen
De infectieziekte psittacose is een zoönose waarvan de verwekker Chlamydia psittaci voorkomt
zowel bij vogels in het wild als bij vogels in kooien. Psittacose wordt vooral gezien bij vogelhandelaren
en mensen, die in de pluimvee-industrie werken. Het kan ook optreden in thuissituaties,
met name als duiven of andere vogels gehouden worden.
Psittacose is afgeleid van het Griekse woord PsittakoV (papegaai).
Het woord ornithose wordt gebruikt wanneer de infectie wordt overgebracht door andere vogels,
zoals duiven, kalkoenen, eenden, kanaries, enz.
Gebleken is dat 27-40% van het parkietenbestand van dierenwinkels en -kwekers besmet is.
Hiervan scheidt 9-28% de verwekker uit. Door de Faculteit der Diergeneeskunde te Utrecht is,
in samenwerking met het ministerie van VWS, een bestrijdingscampagne papegaaienziekte
opgezet, gericht op dierenartsen, -winkels en -kwekers.

2. Ziekteverschijnselen
De ziekte kan acuut maar ook sluipend beginnen. C. psittaci veroorzaakt een systemische infectie.
In de meeste gevallen zijn de longen aangedaan.
De voornaamste verschijnselen zijn langdurig hoge koorts (40.5°C) met een relatief lage polsslag,
koude rillingen, hevige hoofd- en spierpijnen (voornamelijk rug en nek) en nonproductieve
hoest. Soms is er sprake van slijmerig sputum met bloedspoortjes. Aanvankelijk
gaat het echter om een droge kuchhoest of wordt er niet gehoest.
De klinische verschijnselen kunnen zo gering zijn dat alleen een röntgenfoto dit kan vaststellen.
De röntgenfoto toont vaak opvallend sterke afwijkingen in verhouding tot het klinische
beeld. De verschijnselen zijn veelal mild van karakter, maar bij onbehandelde ouderen kan de
ziekte dodelijk verlopen.
Af en toe komt huiduitslag voor, gelijkend op de roseolen bij tyfus. Een klein aantal van de patiënten
heeft gastro-intestinale klachten, zoals braken, buikpijn en diarree. Incidenteel voorkomende
complicaties zijn: respiratoire insufficiëntie, icterus, splenomegalie, myocarditis, thrombophlebitis,
encefalitis en lethargie.

3. Diagnostiek
De diagnose kan worden bevestigd door serologisch onderzoek. De aanwezigheid van IgM
en/of een viervoudige titerstijging van IgG in een serumpaar bevestigt de diagnose. Antistoftiters
beginnen gewoonlijk te stijgen aan het eind van de tweede ziekteweek.
In bijzondere gevallen is het mogelijk om met een combinatie van PCR en kweek met genotypering
nader onderzoek te doen naar epidemiologische relaties.
Bij de mens is een neus-keelwat of materiaal van de BAL vereist. Bij de bron dient de cloaca
uitgedrukt te worden.

4. Incubatietijd
Vier tot vijftien dagen of meer; gewoonlijk ongeveer tien dagen.

5. Besmettingsweg
Door inhalatie van met C. psittaci besmette luchtpartikels kan de mens besmet worden; deze
partikels ontstaan uit gedroogde, besmette vogelexcreta (feces, snot en oogvocht). Het
schoonmaken van hokken of kooien waarin besmette vogels verblijven, kan tot besmetting
leiden.
In zeer bijzondere omstandigheden kan infectie van mens op mens plaatsvinden, met name
als de patiënt een productieve hoest heeft.
Ornithose/Psittacose
2 VDB/GHI/Gr december 1994

6. Besmettelijkheid
Zowel zieke als schijnbaar gezonde vogels kunnen langdurig en soms levenslang drager zijn
en dus C. psittaci uitscheiden. C. psittaci is zowel in bloed, lever, milt, nieren als in uitwerpselen
en veren van besmette vogels aangetoond. Soms overlijden de vogels aan de infectie,
maar in de meeste gevallen vertonen zij vage verschijnselen zonder diarree en conjunctivitis.
De besmettelijkheid van vogels neemt toe bij stress (verhuizing e.d.).
Desinfectie
Oppervlakken (bloed en excreta in besmette vogelkooien): standaardmethode 2.1.2
Instrumenten (bloed en excreta van besmette vogels): standaardmethode 2.2.2
Instrumenten (wel huid- of slijmvliesdoorborend): niet van toepassing
Textiel(bloed en excreta van besmette vogels): standaardmethode 2.3.2
Intacte huid: niet van toepassing
Niet-intacte huid (wond): niet van toepassing
Handen: standaardmethode 2.4.3

7. Immuniteit
Na infectie treedt slechts tijdelijke en onvolledige immuniteit op. Herinfectie komt voor, zelfs
ondanks hoge antistoftiters. Vooral bij risicogroepen dient men hiermee rekening te houden.

8. Therapie
De infectie kan met tetracycline behandeld worden.
Een goede behandeling is zeer belangrijk om sluimerende infecties en recidieven te voorkomen.
Indien tetracycline gecontraïndiceerd is, kan erythromycine worden voorgeschreven.
9. Preventie

9.1 Meldingsplicht

Psittacose/ornithose is een meldingsplichtige ziekte groep C. Het laboratorium waar de desbetreffende
ziekteverwekker is vastgesteld, dient dit te melden aan de GGD. De GGD meldt anoniem
aan IGZ en levert gegevens voor de landelijke surveillance van meldingsplichtige ziekten.
Meldingscriterium:
· een persoon met een passend klinisch beeld
in combinatie met
· aantonen van een viervoudige of grotere stijging van de antistoftiter tegen Chlamydia psittaci
in een serumpaar met behulp van de complementbindingstest (sera afgenomen in de
acute fase en de herstelfase met een tussenpoos van twee of meer weken)
of
· aanwezigheid van IgM-antistoffen tegen C. psittaci
of
· aantonen van C. psittaci-antigeen in patiëntenmateriaal door middel van immunofluorescentie
of
· aantonen van C. psittaci in patiëntenmateriaal met behulp van de PCR-test.

9.2 Actieve immunisatie
Geen.

9.3 Passieve immunisatie
Geen.

9.4 Overige preventieve maatregelen
Hoestende patiënten instrueren te hoesten in papieren zakdoekjes.
Hokken en kooien reinigen en ontsmetten (denk aan beschermende maatregelen).
Ornithose/Psittacose
Protocol infectieziekten 3
De besmette vogels worden in quarantaine gehouden en behandeld met doxycycline, geïmpregneerd
in voer (verkrijgbaar bij de dierenarts). Dode vogels kunnen onderzocht worden in
het CICD-Lelystad.

9.5 Maatregelen ten aanzien van de patiënt
Geen.

9.6 Bronopsporing
Contact met vogels nagaan.

9.7 Contactonderzoek
Niet nodig.

9.8 Gegevensverzameling/registratie
Niet.

9.9 Inschakelen van andere instanties
Melden aan de regionale Keuringsdienst van Waren. Eventuele quarantaine kan plaatsvinden
in overleg met een dierenarts.

9.10 Wering van werk, school of kindercentrum
Wering is vanuit volksgezondheidsperspectief niet zinvol.

9.11 Profylaxe
Geen.

Bron: http://www.infectieziekten.info

Ineke

Nou Peter, duidelijker kan niet! Hopelijk loopt alles goed af voor Vicky. Ik moest er gisteren vaak aan denken, alles staat op de kop als je zoiets hebt.

Peter

Hoi Vicky,

Is er al nieuws over een eventuele papegaaienziekte?

Groetjes,
Peter