12 mei 2025, 01:55:05

Veren trekken?

Gestart door cyberflunk, 31 januari 2006, 11:58:03

« vorige - volgende »

cyberflunk

hoi,

Mijn valkparkiet begint sinds enkele weken zijn veren uit te trekken.We denken dat het te maken heeft omdat hij zich niet wast. Wanneer we een badje plaatsen of wanneer we hem proberen nat te spuiten met een verstuiver vliegt hij weg. Vanmorgen probeerde hij zich wel te wassen op de tafel (er was dus geen badje geplaatst of met water gespoten of water aanwezig op de tafel) Eigenlijk wel een raar zicht. ik heb hem op mijn hand gepakt en hij bleef op mijn handpalm zo'n bewegingen maken alsof hij zich aan het wassen is.
Dus heb ik snel de spuitfles uitgehaald en vanmorgen heeft hij zich voor de eerste maal echt gewassen! We hopen dat dit zou kunnen helpen. Een andere mogelijkheid is dat het komt door de katten die sinds enkele weken telkens voor ons raam zitten. Maar nu hebben we ze weggejaagd en hij blijft maar veren trekken. Zou het kunnen zijn dat hij zijn veren uittrekt van de stress??  Op de website heb ik gelezen van de bloedluis, ik heb een blaadje papier geplaatst langs onder in zijn kooi maar heb niets gevonden. Het is vooral onder zijn vleugels dat hij totaal kaal is, dat viel niet zo op maar nu begint het ook  op zijn rechter vleugel. Waarom zou hij dit doen en wat kan ik ertegen doen?

bobbie

31 januari 2006, 16:18:04 #1 Last Edit: 31 januari 2006, 16:19:42 by bobbie
Hoi,

Trekt hij zijn veren er echt uit en vind je dus veel veertjes op de bodem van zijn kooi?

Als hij inderdaad plukt kan dat verschillende redenen hebben:

Eenzaamheid
Stress
schimmelinfectie of zoiets.

Houd je deze vogel alleen of heb je nog meer vogels?

Is er iets veranderd in de thuissituatie? Ben je meer afwezig of zo?
Hoe oud is ie?

Als je een wat uitgebreider verslag doet kunnen we je beter helpen.
Zelf zou ik even langs een dierenarts gaan om een schimmelinfectie of zo uit te sluiten.

Groetjes, Nel :)

cyberflunk

hoi,

Hij is nu ongeveer 3 jaar oud. Hij trekt zijn veren echt uit maar veel veertjes onderaan in zijn kooi zijn er niet. Er zijn geen andere vogels of huisdieren in ons huis. De laatste weken ben ik eigenlijk meer  aanwezig thuis door de examen en haal hem zo ook meer uit dan  anders. Er zit wel een soort wit stof tussen zijn veren, maar ik denk dat dat normaal is, of is dit een schimmelinfectie?

bedankt om zo snel te antwoorden.

Sanna

Hoi Cyberflunk,

Je zegt dat hij vooral onder z'n vleugels kaal is? Ik had een popje die begon met onder haar vleugels kaal te plukken en later ook op haar vleugels en onder haar kontje. Bij elke veer klonk er een akelig gekrijs omdat het haar zeer deed. Wanneer het dus bij jouw valkje inderdaad, zoals bij haar, door stress veroorzaakt wordt raad ik je aan haar gauw eens aan een dierenarts te laten zien (zo mogelijk het liefst dr. Feld in Amersfoort). Bij mijn popje was het nl. door de stress en het plukken onder haar vleugels helemaal gaan ontsteken waardoor ze blééf plukken. Daarvoor kreeg ze van Feld een antiobiotica om de ontsteking te stoppen. Daarna konden de veren weer terug groeien.

Dat witte stof wat je vind is normaal. Dat zijn de velletjes om de nieuw aangegroeide veren die hij eraf peutert zodat de veertjes vrij komen.

Veel succes!
Groetjes, Sanna

cyberflunk

Hoi,

hij maakt inderdaad ook een gekrijs bij het trekken van een veer omdat het hem zeer doet.
Alvast bedankt voor de raad!

Sanna

Hai,

Ben je al bij de dokter geweest?

Groetjes, Sanna

Lin

Vaak heeft plukken eerder een medische oorzaak dan bijvoorbeeld stress. Goede voeding is ook zeer belangrijk.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)