28 maart 2024, 12:33:17

Valken

Gestart door Jacoba, 16 december 2005, 21:18:50

« vorige - volgende »

Jacoba

Ik heb sinds eind zomer 2 nieuwe valkparkieten, een man en een pop.
De pop is: Witmasker Cinnamon Gepareld split voor Bont Fallow (Geboren 2003).
De man is: Witmasker Gepareld split voor Bont (Geboren 2005).

Om het een koppel te maken (ze mogen elkaar overduidelijk en is nu al een volwaardig koppel te noemen. Maar wat ik met deze topic hoop te bereiken is dat: de twee valken zitten nu nog binnen in de broedkooi, maar vanochtend zag ik iets wat bij mij een beetje vreemd viel. De man had vanochten een wontje aan z´n vleugel en had zelf het bloed aan z´n snavel. Ik denk dat dit komt doordat hij zich niet fijn voelt in de broedkooi/dat hij deze te klein vindt of dat hij zich verveelt. Maar is het mogelijk dat ik deze 2 valken nu nog naar buiten doe. De broedkooi hangt bij ons in de schuur. In deze schuur is het net zo warm als buiten alleen is deze windvrij en de volière niet. Ik twijvel daarom of ik ze nog wel naar buiten kan doen. Kan iemand mij helpen en vertellen of het nu nog wel mogelijk is ze naar buiten te doen of dat het beter is ze tot februari/maart te laten zitten in de broedkooi.

Tjerk Voortman

Ik heb hem hier maar ff geplaatst, omdat ik hier best wel mee bezig ben om het zo snel mogelijk aangenamer te maken voor die 2 valken

Riny

Hallo Tjerk
Mag ik vragen hoe groot die broedkooi is.
Groetjes Riny :D

Jacoba

Hey Riny,

ik zal het morgenochtend direct even doen.
Maar is het misschien ook nog mogelijk in verband met weer,
ze nog naar buiten te doen of lukt dit nu echt niet meer. De Temperatuur in de schuur is net zo warm als buiten maar dan wel windvrij.

Tjerk

Riny

Hoy Tjerk
Maar het is vaak de wind die het zo koud maakt.
Wij hebben een koningsparkiet die eigenlijk nog niet naar buiten kon ivm de kou.
We hebben voor hem de voliere windvrij gemaakt.
Kun je niet een stukje afschermen zodat ze toch beschut kunnen gaan zitten.
Groetjes Riny :D

Jacoba

Hey Riny,

Het binnenhok van de voliere is natuurlijk windvrij als naar buiten naar de buitenvlucht is er een klein stukje ± 40 cm Windvrij waar de ander valken ook vaak zitten als het waait, maar als ze dan toch een tijdje in de volière zitten, moeten ze er toch vanzelf wel weer tegen kunnen of niet? In elk geval bedankt Riny.

Tjerk

Riny

Hoy Tjerk
Hang anders morgen een termometer in de broedkooi en daags erna en in het binnenhok.
Dan weet je het zeker hoeveel het verschil is.
Ik zou wel wachten tot begin volgende week met ze verplaatsen dan wordt het weer nl zachter.
Succes Riny :D

Jacoba

Hey Riny en anderen,

de broedkooi heeft de maten:
60 cm lang, 41 cm hoog en 46 cm breed.
Maar als ik ze dan in de volière doe, dan weet ik nog niet of ze wel in het binnenhok blijven en of ze dan wel in het gedeelte van de vlucht blijven waar geen wind komt, de andere valken doen dit wel als het waait en als het regent of sneeuwt gaan ze naar binnen. Maar hoe weet ik zeker of die 2 valken dit ook doen?

Tjerk

Riny

Hoy Tjerk
Zeker weten doe je dat nooit.
Wat je wel zou kunnen doen (wij doen dat wel bij jonge kwartels) ze 's avonds opsluiten in het binnenhok.
Maar ik ga er van uit dat iedere valk die het te koud heeft beschutting zoekt.
Je zou een lampje kunnen laten branden in het binnenhok .
Dan gaan ze wel op het licht af.
Groetjes Riny :D

Jacoba

Hey Riny,

in het binnenhok hebben wij ´s avonds altijd een lamp branden in de winter. En de valken die we er nu in hebben zitten ´s avonds eigenlijk altijd binnen tenzij ze het warm genoeg hebben. Dus opzich is het wel mogelijk ze begin volgende week naar buiten te doen??

Tjerk

Riny

Hoy Tjerk
Op zich wel maar ik zou het toch ook even controleren met die termometer.
Als daar niet veer verschil in zit zou ik het aan durven.
Citaat van: Riny op 16 december 2005, 22:26:36

Hang anders morgen een termometer in de broedkooi en daags erna en in het binnenhok.
Dan weet je het zeker hoeveel het verschil is.



En als de rest het binnnehok in gaat lijkt het mij stug dat die 2 buiten blijven zitten.
Groetjes Riny :D

Jacoba

Hey Riny,

ik vanochtend een termometer opgehangen in de volière dus ik zal af en toe even kijken. En ja, het lijkt me raar als die 2 buiten blijven.