25 april 2024, 04:18:45

2 valkjes van 15 weken oud

Gestart door iepke, 13 december 2005, 21:14:46

« vorige - volgende »

iepke

Hallo,

Zoals jullie wellicht al hebben kunnen lezen hebben mijn vriend en ik sinds gisteren 2 nieuwe valkjes.
Kip(pie) en Tok(kie) zijn nu 15 weken oud. Mijn vraag is hoe ik ze het beste alleen maar handtam kan maken met zijn tweeën in een kooi.

Ook is mijn vraag of ze ook op hun eigen naam kunnen rageren.
Ook heb ik oa in de planning om as zondag te gaan beginnen met handtam maken. Op dit moment gaan ze niet fladderen door de kooi als ik er bij sta. Ook het voer en drinken verversen ging prima. Geen gefladder alleen wat geblaas van Kip.
Momenteel zitten ze een boel bij elkaar op dezelfde stok wat alleen maar logisch is in mijn ogen. Als ik zondag begin met tam maken is dat te vroeg en hoe kan ik dit doen. Ik wil ze in principe niet van elkaar scheiden. Ze zaten trouwens in de dierenspeciaaalzaak samen met uiteraard nog meerdere vogels in een kooi en zijn afkomstig van een kweker aangezien ze geringd zijn.

groet'n iepke

Ineke

Ha Iepke,
Jij hebt je ingeleefd in Teuntje's 1-ste x vliegen en nou heb ik nagedacht wat ik zou doen in jouw situatie.
Zo te lezen voelen de vogels zich al veilig bij jou, ze eten + drinken na 2 dagen als je erbij staat?
Handtam maken per 2 in dezelfde kooi: misschien kijken welke v.d. 2 leider is en die het voortouw laten nemen met eten van trosgierst uit je hand? Daarna beide vogels belonen met trosgierst of iets anders dat ze lekker vinden?
Ben benieuwd naar het verdere verloop. :D
Groetjes, Ineke


iepke

Ik ben nu zo ver dat ze beide trosgierst eten terwijl ik de trosgierst zelf in de hand heb. ik ben nu bij de volgende stap en ben bezig trosgierst aan mijn vinger vast te plakken. 1 heeft er al een beetje aan zitten te knagen maar toen hij er achter kwam dat er ook nog eens een vinger bij zat bliefde hij het ineens niet meer. Ik heb nu de trosgierst uit de kooi gehaald.(ze weten nu wel dat het een lekkernij is). Ik ben van plan om in ieder geval ze trosgierst te laten eten voor het tam maken en als ze iets goed hebben gedaan.
De afgelopen 24 uur heb ik 2 halmen in de kooi laten hangen en die zijn nu kaalgegeten...

Alleen trosgierst is al helemaal niet goed voor ze, ze moeten uiteraard ook hun normale voer opeten...
Vanavond dan zal ik weer mer mijn hand in de kooi terwijl de kooi op de etenstafel staat. Dat ging gisteren goed dus we wachten af....
In ieder geval weet ik dat diegene die de leiding heeft niet tot amper strosgierst vanaf de hand wil eten, diegene die niet de leiding heeft die eet het zo terwijl ik de halm vast heb.
iemand tips verder???

Ineke

Trosgierst is inderdaad het magische woord! Zoals jij het doet Iepke deed ik het ook. Daarna legde ik het in midden van mijn hand en gelijk stapte die op mijn hand. Geen hele streng trosgierst, maar alleen een bolletje ervan, zodat ie wel op mijn hand moest komen. Toen ie dat een paar x had gedaan deed ik de hand verder van het stokje en hield mijn vinger voor het stokje, zodat ie via de vinger op mijn hand kon stappen. Duurde even, maar toen had ie t door. En telkens zei ik ''Goed zo Teuntje'', want daar reageert ie op. Ik geef ook geen gierst meer in de kooi als eten, maar enkel als beloning.
Ben heel benieuwd hoe het tam maken verder bij jou verloopt, zeker de eerste x vliegen...

iepke

Zo hey echt wel, ik moet er nu nog niet aan denken aan de eerste keer vliegen bij die twee.
Ik ben momenteel zo ver dat als ik de trosgierst (een heel klein stukje) dat er eentje zelfs zo ver gaat dat die tegenmijn vinger aan zit te knabbelen.
Ik heb geprobeerd met trosgierst tussen mijn vingers maar dat willen ze niet. dan lopen ze weer weg.....
Ze accepteren het alleen als ik de trosgierst beet hou. Dus met geen mogenlijkheid een vinger tussen te krijgen anders valt die trosgierst uit mijn vingers.

Ineke

Ik las net dat je, om de vogel te leren op je schouder te zitten, gierst in je haren kan vastbinden?!
Dat ga ik dus straks proberen, want dan mag ie een nieuwe poging tot vliegen ondernemen. Ik heb ook pas met eerste x vliegen gewacht totdat ie op mijn vinger en hand zat, en zelfs toen vroeg ik mij af of het niet te snel was. Wat ik wel gemerkt heb is dat het op de vinger zitten sneller gaat met trosgierst als je er telkens een woord bij zegt. Ik zeg altijd ''lekkerrrrr'' en van die lange r op het einde raakt ie heel nieuwsgierig. En als ie dan eet ''Goed zo" met zijn naam.
Vind het wel leuk Iepke, dat je ook in het begin staat met jouw vogels en ik kan mij precies indenken hoe dat bij jou gaat. In elk geval ToiToiToi, dat de hummels snel aan je wennen en alles goed komt met hun vliegkunsten.