zilverwitmasker met rode ogen en fallowwitmasker zijn eigenlijk hetzelfde

Gestart door Ludo, 13 december 2005, 11:31:03

« vorige - volgende »

Ludo

Hallo, voor iedereen die de discussie rond het verschil tussen zilverwitmasker en fallowwitmasker gevolgd heeft hierbij het antwoord dat ik gekregen heb van Frans Kok die zich bezig houdt met de nieuwe standaard.

Groetjes
Ludo

Ludo,

er wordt veel gesproken over recessief zilver. Eigenlijk bestaat die niet en zal dus ook niet in onze standaardeisen voorkomen. Het is een fallow. Daar onderscheiden we 2 smaken, nl. "pale fallow" en "bronze fallow". De "pale" fallow in combinatie met witmasker wordt abusievelijk recessief zilver genoemd.

Zilver is voor ons pastel (grijs dat voor ca. 50% gereduceerd is). Deze heeft zwarte ogen en vereft recessief. De combinatie pastel met bleekmasker levert een prachtige lichtgrijze opgebleekte lichaamskleur en een pastel masker.

Misschien moet je eens overwegen om een boek aan te schaffen van Terry Martin. Van zijn hand is eind vorig jaar een nieuw boek (engelstalig, dus geen enkel probleem voor een belg......."-)) waarin heel veel geschreven wordt over vererving van diverse kleuren bij parkietachtigen en de ontwikkelingen op het gebied van de uniforme naamgeving aan mutaties. Zéér leerzaam.

Groetjes,

Frans
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nanda

Hallo Ludo,

Toen er in 2004 een bespreking was mbt de nieuwe Valkparkieten standaard (waar ik, zoals je weet ook bij aanwezig was) Werd dit zelfde als wat jij nu opschreef inderdaad ook gezegt.

Wat dat aangaat geloof ik dat je helemaal gelijk hebt er zijn inderdaad 2 soorten falows, de licht grijze die we zilver noemen en de licht bruinen die wij gewoon fallow noemen.

Reccessief zilver is dus eigenlijk pale fallow, maar ik betwijfel eerlijk gezegt of je veel mensen aan deze benaming krijgt, want veel mensen zien dan hun zilver "veranderen" in de mutatie fallow en ik denk dat ze liever de onderscheid maken in zilver en fallow Het klinkt ook wel makkelijker (zilver en fallow), maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van aanwennen en straks zegt misschien wel iedereen pale en bronze fallow  ::)

Groetjes,
Nanda

Tjerk

Hey Ludo Nanda en anderen,

hoe kweek je dan een Witmasker Zilver (Pale Fallow)??

Groeten Tjerk

Ludo

dat kan op verschillende manieren

je kan dat heel eenvoudig vinden met de mutatiecalculator

Kans Ouders
100.0 % Vader: Witmasker Fallow
Moeder: Witmasker Fallow

50.0 % Vader: Fallow split voor Witmasker
Moeder: Witmasker Fallow

50.0 % Vader: Witmasker Fallow
Moeder: Fallow split voor Witmasker

50.0 % Vader: Witmasker Fallow
Moeder: Witmasker split voor Fallow

50.0 % Vader: Witmasker split voor Fallow
Moeder: Witmasker Fallow

25.0 % Vader: Fallow split voor Witmasker
Moeder: Fallow split voor Witmasker

25.0 % Vader: Fallow split voor Witmasker
Moeder: Witmasker split voor Fallow

25.0 % Vader: Wildkleur split voor Witmasker Fallow
Moeder: Witmasker Fallow

25.0 % Vader: Witmasker Fallow
Moeder: Wildkleur split voor Witmasker Fallow

25.0 % Vader: Witmasker split voor Fallow
Moeder: Fallow split voor Witmasker

25.0 % Vader: Witmasker split voor Fallow
Moeder: Witmasker split voor Fallow


Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Tjerk

Hey Ludo,

maar dan krijg je fallow´s maar kan dan ook een zilver zijn?

Groeten Tjerk

Ludo

maar aangezien zilver recessief ook een soort fallow is, dan heb je toch wat je wil ?
voor zover ik het begrepen heb is er gewoon een licht kleurverschil tussen de twee maar zijn het allebei fallows.
Meer weet ik er ook niet van, het zijn de mensen van de standaard die dit uitgevonden hebben, ik denk dat je best een berichtje stuurd naar Frans
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk