28 maart 2024, 16:41:47

Eerste keer vliegen

Gestart door Ineke, 10 december 2005, 08:32:04

« vorige - volgende »

iepke

en?? is de grote dag al aangebroken???
Ik ben zooo benieuwd hoe het gaat

Ineke

Ha die Iepke,
Eerste x vliegen was geen succes. Rolluiken naar beneden en lamellen dicht, veel licht, trosgierst bij de hand en zelfs op diverse plaatsen houten stoelen gezet als landingsplaats.
Teuntje kwam de kooi uit en ging aan de buitenkant op zijn stokje zitten. Hij liet zich knuffelen en leek heel rustig. Totdat ie opeens op het hoofd van Lars wilde landen en zelf schrok. Hij vloog pardoes door de lamellen, tegen het raam, langs de verwarming naar beneden. Wij schrokken ons rot en hebben hem uiteindelijk met trosgierst kunnen pakken. Hij leek wonder boven wonder (want t was een behoorlijke klap) in orde. Nadien las ik op het forum het verhaal over een parkiet die na een val na 2 weken is overleden wegens vocht in de hersentjes. Maar zo te zien is Teuntje weer okay.
Nu komt ie niet meer uit de kooi als de deur open staat. Ik laat hem liever alleen eruit komen en wacht dus geduldig totdat ie zelf vindt dat ie eraan toe is.
De volgende keer als ie uit de kooi komt ga ik naast hem zitten met mijn schouder op ''opstaphoogte'', zodat ie weet dat dit ook een landingsplaats is.
Het dak van de kooi is inmiddels, dankzij de goede Riny-tip, met dubbelzijdige tape van een leuk sissal matje voorzien.
Wij hebben chromen lamellen en misschien dacht Teuntje dat ie er doorheen kon vliegen. Het is niet mogelijk om de licht spotjes helemaal van de lamellen af te schermen, dus hopelijk herinnert ie zich zijn pijnlijke vlucht de volgende x en vermijdt ie de lamellen.
De tweede vlucht kan dus nog even duren, afhankelijk van de animo van Teuntje, maar nu is het nog enger na die eerste vlucht...Maar ja, een kind leert ook zwemmen, dus Teuntje zal het ook wel leren.
Hoe ging dat dan bij jouw parkiet?

iepke

Mijn parkietjes zijn nu 15 weken oud en moeten zelfs nog tam gemaakt worden. De vorige parkiet (toto) die vloog al de hele kamer rond toen ik bij mij vriend kwam wonen. De eerste vlucht van Toto heb ik dus nooit meegemaakt.

Ik denk dat als Teuntje er aan toe is en wat zekerder van zichzelf is dat hij vanzelf wel een rondje door de kamer gaat maken. Teon zij de kooi van Toto verhuisd hadden mochtten we hem ook wel meerdere keren van verschillende plaatsen uit plukken. Na een 10 tal pogingen had Toto de route gevonden en sindsdien ging het goed. Ik heb zelf ook niet in 1 keer leren lopen of fietsen zonder te vallen  ;)

Ikzelf zou zeggen geef hem de ruimte en de tijd met het hokje open als jullie er bij zijn.

Ineke

O,o, ik weet niet of Teuntje een 10-tal pogingen doorstaat...
Toen we hem 2 weken geleden kregen was ie niet handtam. Nu wel en hij reageert al op zijn naam en n paar andere woorden. Je zult t wel raar vinden, maar ik ben van fulltime naar parttime gaan werken voordat ik de vogel kocht. Anderen gaan parttime werken voor kinderen, dus ik dacht: "Teuntje is mijn kindje en ik ga ook parttime werken''. Het geld is toch op eind van de maand en vrije tijd is onbetaalbaar! Denk dat ie hierdoor snel tam geworden is, alle vrije tijd zit ik bij hem. Omdat het allemaal best snel gaat kan het zijn dat ik te snel ben met laten vliegen. Dus het poortje gaat gewoon open als we erbij zijn en dan kan ie kijken wat ie wil en wanneer. Als je meer parkieten hebt letten ze misschien op elkaar qua vliegen? Ik merk ook, dat ie meer ziet bij daglicht dan bij ''kunst''licht, maar vliegen bij daglicht doen we niet, dan moeten de lamellen en rolluiken open en dat is nu te gevaarlijk. Bij mijn vorige vogeltje heb ik dat niet gemerkt, dat ie minder goed zag bij ''kunst''licht.
Laat ook eens weten hoe de eerste vlucht t.z.t. bij jouw hummeltjes is verlopen, want ik ben wel benieuwd of het anders is als je de eerste x meerdere vogels laat vliegen ipv eentje.
En natuurlijk alvast n leuk weekend gewenst!

marilyn

hoikes inneke

een vraagje : stapt teuntje gemakkelijk op je vinger ? zo ja dan kan je hem de gemakkelijkste landingsplaatsen voortonen door hem erop te laten stappen en hem dan vandaaruit ergens anders laten vliegen , hij onthoud wel vanwaar hij komt dus dat dakje zou best als eerste plaats kunnen aangegeven worden en dan komt hij gemakkelijker naar dat dakje terug  ;) zo kun je hem ook laten kennis maken met je schouder of met andere landingsplaatsen. maar ik denk ook dat hij zijn eerste vliegbeurt niet snel zal vergeten dus je moet er wel rekening mee houden als je hem een landingsplaats toont dat de mogelijkheid erin zit dat hij uit zichzelf terug in de kooi kruipt

groetjes marilyn

iepke

jees daar ben ik nog niet eens over uit. Zelf merk ik al dat het 2 verschillende kids zijn qua karakter. De ene begint alleenmaar te blazen en klimt de halve kooi door terwijl de ander stil blijft zitten op de stok en alleen maar gaat kijken. Ook heeft de ene al een beetje trosgierst gegeten terwijl ik de stengel in mijn hand hield. Maar hoe ik het ga doen met hun tweetjes geen idee, wel denk ik dat de ene er eerder klaar voor zal zijn als de ander.

Ineke

Iepke, je hebt dus 2 parkieten die goed met elkaar overweg kunnen? O, wat leuk! Da's mooi meegenomen, lijkt me heel spannend die eerste vlucht samen. Laat me t.z.t. eens weten hoe dat is gegaan en of je rustige parkiet wel of niet het voortouw heeft genomen.
Marilyn, komt nu op de vinger en vindt handen veilig. We geven hem zelden trosgierst in de kooi en gebruiken het als beloning, want trosgierst is voor hem als friet zuurvlees voor mij! Als ie snel de kooi ingaat vind ik dat eigenlijk prettig, want dan merk ik dat ie zijn kooi veilig vindt en al een landingsplaats heeft. Ik hoop niet, dat ie weer zo'n smak maakt. Zoals jij het zei wil ik het ook doen: eerst vanuit het stokje buiten de kooi op de schouder laten en elke avond rustig verder van de kooi te gaan.
Hebben jullie ook een dagboek? Ben nou dat van Riny aan t lezen waarvan ik veel leer en zie dat anderen ook dagboeken van hun vogels bijhouden. Omdat ik zoveel mogelijk over valkparkieten wil leren en als jullie ook n dagboek bijhouden, laat even weten. In de kerstvakantie wil ik die allemaal lezen!
Groetjes, Ineke

marilyn

hoikes inneke

je hebt het toch niet over mij hé want ik ben geen vogel hoor, en ik kom ook niet op je vinger, trosgierst lust ik ook al niet want dat blijft tussen mijn tanden zitten  :P  :P  :P

groetjes marilyn

Ineke

Haha, nee Marilyn, ik denk niet dat je trosgierst lekker vindt!  Ik bedoel dat ik het zo wil doen zoals je zei, m vertrouwd maken met landingsplaatsen via schouder.  ;D

marilyn

hoikes inneke

ik was maar aan het grappen hoor  ;)  :P

groetjes marilyn

iepke

hoi hoi,

Zelf ben ik met regelmaat een stukje aan het schrijven bij het kopje verhalen met als titel Kip(pie) en Tok(kie)
We zijn  inmiddels al zo ver gekomen dat ze met zijn tweetjes trosgierst eten als ik de stengel vast hou met mijn handen. ;D

Riny

Hoy Iepke
Dat is een teken dat je goed bezig bent.
Ik heb je nog een tip gegeven in je dagboekje.
Groetjes Riny :D