28 maart 2024, 13:24:13

Eerste keer vliegen

Gestart door Ineke, 10 december 2005, 08:32:04

« vorige - volgende »

Ineke

Onze vogel Teuntje is nu een week bij ons. Toen we hem kregen was hij erg schuw, inmiddels is ie een stuk tammer en niet meer bang. Hij laat duidelijk merken uit de kooi te willen en komt direct naar ons toe als we bij zijn kooi staan. Met trosgierst komt ie op onze vingers en vandaag wil ik hem leren ook zonder trosgierst op de vinger te komen.
Morgen willen we hem dan ook de eerste keer laten vliegen. Alleen willen we weten hoe dat het beste kan, zodat Teuntje de weg naar zijn kooi gemakkelijk terug vindt.
- Moeten we het poortje open zetten en hem zelf op ontdekking laten gaan?
- Moeten we hem op onze schouder zetten of
- Op het stokje aan de buitenkant van de kooi?
De kooi heeft een dak, daar kan ie niet op landen (niet aan gedacht bij kopen van een kooi), misschien is ie dan bang om naar de kooi te vliegen?
Omdat Teuntje een wildebras is, denken we dat ie gelijk wil vliegen en misschien niet op onze schouders wil zitten. Als dat beter is de eerste keer, heeft iemand dan tips hoe we hem op de schouder houden (gewoon met trosgierst?)?
Hebben jullie extra landingsplaatsen in de woonkamer gemaakt voor de vogels?
Alvast bedankt voor de tips!

Riny

Hallo Ineke
Op de eerste plaats moet je hem er uit laten als je echt tijd genoeg hebt.
Ik zou eigenlijk nog een weekje langer wachten tot die wat meer tam is.
Nu loop je de kans als die de weg terug niet vindt,en je moet hem pakken dat die weer bang gaat worden .
Denk je er wel aan dat je op moet letten dat die niet tegen de ramen aan kan vliegen.
groetjes Riny :D

~Natas~

Hoi,

Als je echt zeker weet dat je vogel gewend is aan handen en als Teuntje daarop gaat zitten kan je het gaan proberen om hem eruit te halen.
Ook moet Teunje de kamer goed kennen, zodrat hij weet waar hij naar toe kan vliegen.
Als hij eenmaal zever is zal ik gewoon het deurtje open zetten zodra hij er zelf uit MOET komen.
Als hij niet wil moet je Teuntje vooral niet dwingen..........want dan komt het vanzelf wel.
Ik zou hem niet lokken met trosgierst, want als hij wil komt hij er vanzelf wel uit.
Als valken eenmaal vliegen kijken ze zelf waar zij het beste kunnen landen, of pakken zelf een plekje waar ze kunnen zitten.
En als je wilt dat Teuntje weer in de kooi gaat en hij wilt niet omdat hij weg vliegt...dan kan je proberen om hem te lokken met trosgierst.
Succes ermee

Valkengroetjes,

Natas, Joepie & Jesse

Ineke

Riny, Natas, bedankt! Morgen heb ik afspraken afgezegd om de hele dag tijd te hebben voor het vliegen, maar misschien is het inderdaad beter nog een week te wachten. Eerst wilde ik hem pas na twee weken laten vliegen, maar hij smijt zichzelf tegen de tralies om eruit te mogen. Telkens als ik hem in de kooi aai en op de vinger laat zitten wil ie zich eruit wurmen, hij hangt ook vaak aan de opening te krijsen.
Na het lezen van sommige ongelukkige eerste keer vliegverhalen vind ik het toch wel eng  :-\

Riny

Hoy Ineke
Dan heb jij morgen alle tijd.
Dan zal het heus wel helemaal goed komen.
veel succes Riny :D

marilyn

hoikes inneke

als teuntje echt zo graag uit de kooi wil kan je het best wel eens proberen maar idd zoals hier al gezegd is als je veel tijd hebt want teuntje zal niet direct terug in zijn kooitje willen wat ook al gezegd is geweest maar heel belangrijk is !!!! zorg dat hij niet tegen een raam kan vliegen want er zijn al veel vogeltjes die zich doodgevlogen hebben tegen een raam.
als hij lang genoeg uit de kooi is geweest kun je proberen om hem er weer in te lokken met trosgiest maar niet altijd lukt dat  :-\ probeer dan in elk geval om hem niet te vangen in zijn vlucht want dan kan je hem eventueel kwetsen, wacht gewoon rustig af tot hij ergens in slaap valt ofzo dan kan je hem makkelijker oppakken. ik wens je in elk geval veel succes toe met zijn eerste vlucht en misschien is het momenteel wel een beetje eng als je eraan denkt het komt wel goed als je hem zo buiten zijn kooi ziet hij zal er echt van genieten dat weet ik zeker

groetjes marilyn

Ineke

Ja, de rolgordijnengaan dicht en al het licht gaat aan! Heb ook van die stickers gekocht die ik naderhand, als ie de kamer beter kent en de rolgordijnen omhoog kunnen, op het raam plak. Er is hier alleen niet veel om op te landen, hooguit de leuning van de bank en wat lantaarns. Ook nog een open trap...natuurlijk alle deuren boven dicht.
Dank jullie voor de tips en nog een leuk weekend allemaal!

marilyn

hoikes inneke

teuntje vind zelf wel iets waar hij op kan landen al zal zijn eerste landpoging niet zijn wat het moet zijn hihihihi een valkje heeft normaal niet veel plaats nodig om te landen dus maak je daar maar geen zorgen over en geniet morgen gewoon van jullie tijd samen

groetjes marilyn

Ineke

Heb besloten toch nog een week te wachten met vliegen, ook omdat zijn dak van de kooi eerst met schuurpapier en stokken moet worden omgetoverd tot landingsplaats, nu is het te glad en kan ie niet landen.
Nog n weekje geduld totdat ie tammer is, lijkt mij toch beter. Wil mezelf niets verwijten mocht het fout gaan.  ;)

Riny

Hoy Ineke
Dat vindt ik heel verstandig van je.
Maar ik kan het mis hebben maar zou je dat wel doen met schuurpapier.
Bezeerd hij zijn pootjes niet met landen dan?
Groetjes Riny :D

Ineke

Ja Riny, dat vroeg ik mij ook al af. Het grasparkietje had altijd schuurstokjes om de plastic stokken, maar dat is alweer een tijd geleden en toen had ik nog geen internet. Nu lees ik zoveel info over gras- en valkparkieten, dat ik het schuurpapier nooit meer in de kooi zal gebruiken, maar alleen houten stokken en van die therapeutische zitstokken.
Maar ik weet niets anders om het gladde dak mee te bedekken waarop ie kan landen. Misschien is bovenop een stok alleen voldoende...Probeer ik morgen uit. Hij gaat dus al morgen vliegen, want vandaag gooide die het dak eraf! Hij schoof net zolang ertegen totdat het een hele grote opening had en ik zag het gelukkig op tijd. Morgen heb ik gelukkig vrij en dan laat ik hem vliegen. Zie het liever eerst zelf als ik erbij ben, voordat ie ontsnapt als ik niet thuis ben. Die kooi is dus een miskoop...wist niet dat het dak niet vastgeschroefd kon worden.

Riny

Hallo Ineke
Heb je niet een stukje oude vloerbedekking?
Die zou je met tweezijdige plakband op het dakje kunnen bevestigen.
Jammer dat de kooi een miskoop is,heb je ze nieuw gekocht?
groetjes Riny :D

Ineke

Riny, wat n goed idee! Ik heb nog een oude deurmat!
Was vanochtend in de winkel om stokken, ladders e.d. te kopen en een landingsbaan op de kooi te maken, maar jouw idee is beter  :) Ja, kooi is nieuw, het is deze:
Hopelijk geen te grote afbeelding...
Weet je dat ik vannacht slecht geslapen heb omdat ik constant aan zijn eerste vlucht moet denken en hoop dat alles goed gaat? Jij zult wel hierom moeten lachen met je -tig valken, voor jou is dat natuurlijk ouwe leem.  ;D Wel leuk, dat je zo meeleeft!

marilyn

hoikes ineke

prachtige kooi hoor daar zal je valkje heel gelukkig in worden en wat zijn eerste vliegbeurt betreft hoef je je echt geen zorgen te maken dat loopt wel los geniet er maar van in de plaats van je zorgen te maken .

groetjes marilyn

Riny

Hoy Ineke
Dat vindt ik nu totaal geen miskoop hoor.
Die kooi is prachtig , en als je iets aan het dak veranderd is ze ideaal.
En het is helemaal niet flauw dat je zo bezorgd bent ,als er zo meer mensen zouden zijn waren er minder valkjes die zich soms wel dodelijk verwonden bij hun eerste vlucht in huis.
Veel succes Riny :D