9 mei 2025, 21:31:14

Help!!!

Gestart door Neske, 6 december 2005, 22:58:30

« vorige - volgende »

Neske

Hoi iedereen,

Ik las hier op de site dat een wilgentak een favoriet speeltje is van de valkparkiet. Dus ben ik en mijn vriend gisteren op zoek gegaan naar een wilgentak... en gevonden! ;D Maar, is het normaal dat mijn valkjes een zwarte snavel krijgen van het knagen aan de tak?
Ik kan momenteel nog geen foto toevoegen van de valkjes hun bekje of de tak, maar dat komt zeker a latere dato wel hier te staan.

Groetjes Neske

Riny

Hoy Neske
Heb je die tak wel goed met warm water afgeschrobd voor je hem aan de valkjes gaf?
Maar dat de snavel zwart wordt vindt ik raar.
Groetjes Riny :D

Neske

Nee dat heb ik niet gedaan nee :-\ Ik wist niet dat dat moest. Heb hem ook langs de kant van de weg geplukt (afgeknipt)... Is die zwarte snavel dan schadelijk voor mijn valkjes? :-[ Want het laatste wat ik wil is wel dat mijn schatjes iets overkomt door mijn stommiteit!!! :'(

Groetjes, Neske

Inger m

Hoi Neske,
Ik heb zelf nog nooit takken afgewassen, maar geef (in de zomers) wekelijks veel wilg aan de valkparkieten, konijnen en cavia's.
Door het afwassen kun je wel wat beestjes weghalen, maar het werkt niet tegen bacterien en dergelijke. Ik haal zulke grote hoeveelheden dat wassen niet praktisch meer is, daarnaast vind ik het zelf niet zonodig.

Heb je enig idee waar dat zwarte vandaan komt. Op wilgentakken zitten soms ook een soort zwarte luizen. Deze geven zwart-donkerbruin-achtig af. Dit zou op de snavel kunnen zitten. Ikzelf geef zulke luizentakken bewust aan de vogels (extra eiwitrijk hapje...). Deze luizen kunnen geen kwaad.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Inger
Ik was ze niet af om beestjes te verwijderen maar meer om de uitlaatgassen,die er op kunnen zitten.
Groetjes Riny :D

Inger m

Hoi Riny,
Dat kan inderdaad ook. Ik heb hier weleens vragen gelezen over de beestjes ed op de wilgen, vandaar dat ik het hier uitleg.

Zelf heb ik de wilgen voor het huis staan en er is hier geen (drukke) weg in de buurt, dus daar vertrouw ik wel op. Ik haal geen wilgen bij de weg vandaan, hoewel het tegenwoordig wel mee schijnt te vallen met de uitlaatgassen. Vroeger was met name het lood een probleem.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Neske

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie raad en uitleg! ;D Dus ik moet mij eigenlijk geen zorgen maken over de gezondheid van mijn valkjes??? Dat is supergoed nieuws, bedankt!!!

Btw: Binnenkort een vrouwtje voor Vledder ;D
Wens ons jonkies toe ;)

Groetjes Neske en de (tot hiertoe nog) 3 bandietjes :)

Wilma1

Zit het te lezen en dacht er ineens weer aan....maar weet niet    :-\OF het ook zo is....Heb zelf een wilgenboom en ze krijgen regelmatig hieruit een tak, al mijn vogels vinden het heerlijk. Nu hoorde ik laatst van iemand dat er LANGS de weg vaak TREURWILGEN staan en DIE juist giftig  zouden zijn???? Misschien IEMAND die DIT ZEKER WEET voor je?

Gr. Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Riny

Hallo Neske en Wilma
Treurwilgen zouden giftig zijn ,dat heb ik ook gehoord.
groetjes Riny :D

marianca.

Hallo,

Ik heb de treurwilg in mijn tuin staan ;D en was altijd met heet water de blaadjes en maak de takken goed schoon.Ik doe het voor beestjes..die wil ik niet in huis..en vooral voor de poepjes van de eksters en giga grote kauwen wat hier zitten.
Mijn valkjes mogen echt geen poepjes van hun binnen krijgen..brrrrrrrrrrr.

groetjes
marianca