13 mei 2025, 23:36:17

valkje is mee zwanger

Gestart door sadelienda, 23 november 2005, 09:26:05

« vorige - volgende »

sadelienda

ja omdat er een broedhok stond.
Ik ben er ook bang voor maar het is toch van de zotte dat een vogel om aandacht tekort of verveling maar gaat eieren leggen?

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Inger m

Hoi,
Een vogel gaat geen eieren leggen uit 'verveling'. Het leggen van eieren bij vogels is hormonaal geregeld, dit is een (deels) lichamelijk proces. Zeker ook in huiskamers is er afwijkend gedrag te zien ten opzichte van voortplantingsgedrag. Zo worden sommige popjes (zonder partner) soms meerdere keren per jaar broeds en leggen (veel) eieren.

Ik denk zelf dat dit gedrag ermee te maken heeft dat een valkparkiet een vogel is die zich heel gemakkelijk voortplant. In een natuurlijke situatie (met partner) leggen ze eieren en brengen de jongen groot. Als een partner ontbreekt (of ze heeft geen interesse in andere vogels) komt dit gedrag ook voor. Door het vontbreken van een partner (en dus bevruchte eieren) wordt het gedrag verstoord en kan afwijkend worden.

Een vogel redeneert dus niet: 'Ik verveel me, laat ik maar eens eieren gaan leggen, dan krijg ik of a. meer aandacht of b. het ik wat te doen'. Ik denk zelf dat het toevallig is dat dit proces is begonnen. Je schreef dat ze zichzelf al bevredigde, dus ze was zogezegd al seksueel actief.

Dus geen schuldgevoelens... ;) (nb. voordeel is wel dat ze nu idd wat te doen heeft).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sadelienda

ok duidelijk. Dank jullie beide voor de uitleg.

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

sadelienda

;D ik heb inmiddels 2 eieren liggen. Ik niet dan maar Boeing wel.
Ze is er ontzettend trots op en ik heb een aparte kooi voor der ingericht. Ik laat der ff der gang gaan...

sadelienda

ok in totaal liggen er nu 5 eieren, 2 neppers en 3 echte van Bo. Ik heb der een beschut hoekje gegeven in een aparte kooi.

Nu heb ik een brutaal grasje die met regelmaat gaat kijken bij der en vanmiddag lagen ze echt letterlijk te knokken met elkaar op de vloer hier.

Wat moet ik nu doen om Bo weer van de leg te krijgen op een zo natuurlijk ontspannen mogelijke manier?

Vorige keer toen moest ik de eieren 1 voor 1 weghalen om de dag maar toen zat er geen hok of beschutting omheen.
nu wel. Eerst de eieren weghalen of langzaam aan de beschutting afbreken als ze soms de kooi uitkomt?

Inger m

Hoi,
Ik ben daarin altijd vrij rigoureus en haal de eieren en nestkast direct in eenmaal weg. De eieren dag na dag weghal;en heeft voor mijn gevoel weinig zin, want van 1 naar 0 eieren ga je ook van 'iets' naar 'niets' en dan kunnen ze net zogoed in eenmaal weggehaald worden.

De nestkast haal ik tegelijkertijd weg met de eieren om te voorkomen dat de vogel weer snel eitjes wil gaan leggen na het weghalen van de vorige eieren. Maar ik doe dit pas na twee broedrondes.

In dit geval heeft de valkparkiet nog geen ronde achter de rug en kun je haar het beste de cyclus laten afronden in plaats van abrupt afbreken. Na ruim 3 weken zal ze vermoedelijk uitzichzelf de nestplaats verlaten en kun je de beschutte plek met eieren in eenmaal weghalen. Hou de grasparkiet bij haar uit de buurt. Grasparkieten kunnen namelijk heel erg fel zijn.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Citaat van: Inger m op  6 december 2005, 19:32:38
Ik ben daarin altijd vrij rigoureus en haal de eieren en nestkast direct in eenmaal weg. De eieren dag na dag weghal;en heeft voor mijn gevoel weinig zin, want van 1 naar 0 eieren ga je ook van 'iets' naar 'niets' en dan kunnen ze net zogoed in eenmaal weggehaald worden.

Hallo allemaal
Hier ben ik het volledig mee eens.
Dat is wat je noemt de korte pijn,zo zie ik het ook.
Groetjes Riny :D

sadelienda

ok. de vorige keer is me verteld om het zo af te bouwen.
Ze heeft trouwens de eieren ook gelegd zonder broedhok of iets.

Ik wacht nog even een paar weken, en dan gaan we aan de slag. Ik zal het denk ik wel zien aan der als ze door heeft dat er niets gaat gebeuren....

bedankt weer voor de tips...