Hoe zie je verschil tussen zilverwitmasker en fallowwitmasker ?

Gestart door Ludo, 5 december 2005, 09:50:46

« vorige - volgende »

Peter

als ik dat zo zie is het een witmasker fallow bont.

groetjes Lique

Ludo

aha, dat zou heel interessant zijn, want ik kweek met fallows, maar waarom denk je dat ?
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Lique

Citaat van: Ludo op  6 december 2005, 19:12:15
aha, dat zou heel interessant zijn, want ik kweek met fallows, maar waarom denk je dat ?

Hoi Ludo,

Dit ís een witmasker fallow bont.
Rode ogen, fallow veren, kan niet missen dus.

groejtes Lique

Ludo

een recessief zilver heeft toch ook rode ogen ?
Ik vrees dat het op een foto heel moeilijk vast te stellen is.
Ik zou niks liever hebben dan dat het een fallow is, maar...
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Rianne

Hoi,

weet je niks over de ouders van dit valkje dan?

Het lijkt mij ook fallow, vergeleken met het valkje rechts. :)

Kirsten

Hoi Ludo,

Ik denk ook een witmakser fallow, maar dan eigenlijk niet bont :-\ Lique, mag ik aan je vragen hoe jij ziet dat het een bonte is? De slagpennen hebben toch allemaal een fallowkleur? Anders zitten er toch witte tussen?


Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Ludo

Bedankt voor de reakties.
ik weet dat ik veeleisend ben ;-) maar ik kan jammer genoeg niet voortgaan op gevoelens.
daarom wou ik er eerst geen foto opzetten, want dezelfde vogel kan er onder een andere belichting al helemaal anders uitzien.
ik had gehoopt dat iemand mij zou kunnen zeggen dat een fallowwitkop bijvoorbeeld een gelijke kleur heeft op de vleugels en dat bij een zilveren de pennen donkerder zijn of zoiets (ik verzin maar iets) dan had ik de vogel wat meer in detail kunnen bekijken.
het is een feit dat mijn fallows er veel "bruiner" uitzien en deze echt meer grijs is.
De origine van de vogel is ook niet bekend, maar misschien kan ik wel te weten komen wie de kweker is via het ringnr ?

Weet je wat het probleem is, als ik een fallow tegen deze vogel zet en het is een zilver, dan komen er gewone wildkleuren uit en dat zou toch wel zonde zijn !
Is er niemand die beide soorten vogels heeft en eventueel een foto van de twee naast elkaar ?
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Lique

Hoi Ludo,

Ik snap best wat je bedoelt met dat je precies wil weten wat bepaalde kenmerken zijn.
Alleen snap ik weer niet dat als je fallows kweekt, dat je geen eens een fallow van een zilver en een cinnamon kan onderscheiden.
Zoals de foto's al aangeven, is een witmasker zilver een valk met een zilveren gloed. Zilver is donkerder als fallow.
Fallow is vaalbruin, en jouw valkje ís ook vaalbruin.
Ik heb een foto van een witmasker zilver valkparkiet laten zien, en jouw valk is fallow, dus de verschillen zijn neem ik aan heel erg duidelijk...

Maar als ik jou was zou ik eerst veel websites bezoeken uit amerika, daar zijn ze véél verder als hier in nederland.

groetjes Lique

Lique

Citaat van: Kirsten op  6 december 2005, 19:49:22
Lique, mag ik aan je vragen hoe jij ziet dat het een bonte is? De slagpennen hebben toch allemaal een fallowkleur? Anders zitten er toch witte tussen?

Hoi Kirsten,

De valk heeft een geheel witte kuif, met toch een fallow veertje vlak bij het oogje. Een bonte valk hoeft per definitie niet overal bont te zijn.
Ik ben er een poosje geleden achter gekomen bij een valk van mij, dat hij bont was, ik dacht dat hij split bont was. Hij oogt als een wildkleur, maar toch 1 miniplekje geel op het buikje wat nauwelijks te zien is. Er zijn ook jongen uitgekomen, wat alleen een bonte voort kon brengen.

groetjes Lique

Ludo

Beste Lique,

het verschil tussen cinnamon en fallow is mij volledig duidelijk.
maar het verschil tussen WITKOPBONTFALLOW en WITKOPBONTZILVER jammer genoeg niet.
Ik heb (had) tot op heden geen enkel van deze vogels.
Naar foto's kijken lost het niet op omdat de belichting een foto enorm kan beinvloeden. Ik heb zowat alle websites afgezocht ter wereld, frankrijk,duitsland, america, australie ezv
de variatie aan kleuren die je ziet is enorm ! De verwarring des te groter.
Conclusie foto's van een vogel alleen lossen niks op.
Vandaar dat ik ook een foto genomen heb van mijn valkje met andere erbij zodat er een referentiekader is.
Heb jij zowel een witkopbontfallow en een witkopbontfallow in je bezit ? Heb je die samen op één foto, dan lost het misschien iets op.
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Kirsten

Hoi Lique,

Super bedankt voor je uitleg,. ik ga gelijk twijfels leggen bij een wildkleur (dacht ik) die ik dit jaar gekweekt hebt. Hij had drie kleine gele plekjes in z'n nek, maar ook 1/3 gele kuif,.
Zou dat dan ook een bonte zijn geweest?
Ik zal zo er nog even een foto bij zetten.
Het klopt trouwens wat je zegt over amerkaanse sites,. Ik heb er ook een hoop informatie over mutaties gevonden. Ze beschrijven zelfs de kleur van pootje bij verschillende mutaties etc, dus zeer informatief!

Groetjes
Kirsten




Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Hierbij een foto,.





Verder is ie helemaal wildkleur, behalve het gele in z'n kuif en drie gele plekjes in z'n nek,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Ludo

Hoi, dat is vreemd.
ik had vroeger een koppel wildkleuren die beiden een paar gele veertjes in de nek hadden. Daaruit kwamen volledige bonte, maar ook volledige wildkleuren. Wijst dat er niet op dat de vogels split voor bont zijn?

Zou ik aub mogen vragen om bij het onderwerp van dit topic te blijven ;-)
(verschil tussen witmaskerzilver en witkmaskerfallow)
want intussen is mijn probleem nog niet opgelost en mijn valkje een "oude vrijster" aan het worden ;-)
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Lique

Hoi Kirsten,

Zo te zien is dit wel een wildkleur, met split voor bont. Bontvlekjes kunnen ook aanwezig zijn in de kuif, wat bij dit jong ook het geval is. Mijn wildkleur heeft ook behoorlijk wat bontvlekjes, alleen later zag ik pas het gele vlekje op de buik.

Maar het is in ieder geval wel een mooi valkje ;)

Verder wil ik nog even mededelen dat ik een aantal foto's klaar had liggen van een vergelijking tussen een witmasker zilver en een witmasker fallow. Vanwege een nagetieve IM, die zeer zeker niet op zijn plaats was, heb ik besloten de foto's niet te plaatsen.
Mocht iemand deze foto's toch willen zien, zal ik deze naar de persoon sturen.

groetjes Lique

Lique

Hoi Ludo,

Het is toegestaan, om op een ander onderwerp over te gaan als hier aanleiding toe is.
Ik maak hier dus zeker ook geen probleem van, het is onnodig om een nieuw topic hiervoor te openen.

groeten Lique