9 mei 2025, 13:14:42

Waarom gaas-volieres?

Gestart door francis, 4 december 2005, 16:01:48

« vorige - volgende »

francis

Hallo allemaal,

Tot 2 keer toe hebben mij vrouw en ik een kamervoliere gemaakt voor onze valkjes (eerst 4 daarna 6 stuks en inmiddels 8 stuks). Daarom zijn we weer toe aan een nieuwe kamervoliere. We willen er een maken van hardhouten panelen met spijltjes. Zo maakten we onze vorige volieres ook: rechtopstaande panelen (voorfronten) ingefreesd in de houten balkjes. Met dubbele deurtjes (4 stuks) zodat het schoonmaken wat eenvoudiger ging en een aan de buitenkant plexiglas rand om voeruitval te voorkomen. De maten waren 120x65x120 cm (breedte, diepte, hoogte) en een van b140xd80xh150.

Wat we niet begrijpen is hetvolgende:

• waarom zij alle kamervolieres hoger dan breed? Zo kunnen ze niet eens lekker een fladdertje maken!

• waarom zijn de spijltjes meestal verticaal ipv horizontaal (maakt klauteren makkelijker.

• waarom wordt er van gaas gebruik gemaakt dat lastig is schoon te maken in vergelijking met spijlpanelen?

• En het belangrijkste : waar kun je goede spijl/traliepanelen kopen die roestvrij zijn en steviger zijn als de gangbare voorfronten voor kweekkooien?

• Als deze niet te krijgen zijn welk gaas is dan degelijk, onschadelijk, roestvrij en makkelijk schoon te maken. Mag dan ook best wat duurder zijn.

We willen dus een mooie kamervoliere maken met:

• afmetingen 180bx85dx200h cm

• 1 grote deur om van binnenuit de kooi schoon te maken

• bovenop gedeeltelijk ook tralies (voor het licht) met een dmv een schuif open te maken gedeelte voor een vluchtkooi als er bv. brand uit mocht breken

• spijltjes ipv gaas als het kan

En dan nog:
Heeft iemand suggesties of tips?
Welk gaas moeten we evt. nemen dat niet giftig is en niet gaat roesten? Bestaat er RVS gaas?
Bestaan er betere/degelijker voorfronten dan de standaardfronten (ik weet dat er minstens 2 kwaliteiten zijn maar er staan geen spijldiktes bij bij bv. GeonSchrijver op zijn website)?
Draadkooien zijn fantastisch en vaak opvouwbaar ook (Otten pet cages bv.) maar bestaan er ook met voldoende kleine spijlafstand (18 mm of kleiner) voor valkparkieten?
Ik zit al weken tijd te verliezen achter het internet om uit te zoeken of er bv. in Duitsland of elders dingen te krijgen zijn en de valkparkietenkooien die bestaan bij bv. dierenvilla zijn of te klein of alleen voor papegaaien geschikt ivm de spijlafstand. We beginnen dus een beetje radeloos te worden.

Alvast bedankt voor eventuele tips/info.

Groeten,

Francis en Ania

Roosje

De kamervoileres van ferplast zijn naar mijn idee de besten die te krijgen zijn. Verder snap ik jullie vragen, maar kan er helaas niets mee :(

Inger m

Hoi,
Ik denk dat de vorm van de volieres (hoog en smal) met name te maken hebben met de commercie. Die maakt volieres zoals de consument wil. Een hoge, smalle voliere is ook makkelijker kwijt te raken in de kamer dan een brede. De meeste kooien/ volieres worden meer gemaakt ter decoratie dan dat perse direct naar de behoeftes van het dier wordt gekeken. Athans dat bewijst het mij als ik in een dierenwinkel ben en een blik werp op de ronde vogelkooien, veel te vlage en kleine konijnenhokken en hamsterkooien die eruit zien als kinderspeelgoed. Verticale tralies zien er mooier uit dan horizontale tralies....

Jullie hebben gelijk dat een vogel liever een brede kooi heeft dan een hoge kooi. Een vogel vliegt immers horizontal en niet recht omhoog. Verder hebben horizontale tralies bij vogels de voorkeur.

Ikzelf bouw ook liever de verblijven zelf. Ik gebruik bij voorkeur aluminiumpanelen: onderhoudsvrij, stevig en ziet er netjes uit. Nadeel is dan dat je met gaas werkt en niet met tralies, zoals jullie willen. Opzich vind ik tralies niet moeilijk te reinigen. Ik gebruik er een stoffer voor.

Zover ik weet bestaan er ook showkooien (zoals voor konijnen) in kleinere formaten met een smalle tralie afstand. Deze heb ik gezien op shows en worden bv gebruikt voor kwartels, lachduiven en andere kleine hoenderachtigen. Of deze geschikt zijn om een voliere van te bouwen weet ik niet, maar dan zou je inderdaad de fabrikant moeten achterhalen.

De vraag over RVS gaas kan ik ook niet beantwoorden. Vaak wordt het gaas gegalvaniseerd om het te beschermen tegen roest. RVS schijnt wat minder stevig te zijn, maar fabrikanten van volieres zouden dit moeten kunnen weten of achterhalen. Via voliere of volierebouwers zal dit wel te vinden moeten zijn.

Ik ben benieuwd of jullie alle antwoorden kunnen krijgen op jullie vragen, met name mbt het RVS gaas/ tralies.

Verder heb ik de voorkeur om met aluminium en trespa te bouwen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.