28 maart 2024, 08:20:05

Pootje zwaar gewond

Gestart door Paul, 1 juni 2003, 19:34:55

« vorige - volgende »

Paul

Hallo allemaal,
Ik weet niet of dit echt onder spoed valt maar ik denk het wel.
Ik ben vanmorgen met een bureaustoel over een van mijn valkjes heengereden omdat ie er net achter zat omdat ie altijd over de grond loopt :-(
Het klinkt stom maar normaal let ik er altijd heel goed op ook waar we lopen maar nu ging het dus even fout helaas :-(
Eerts hing zijn vleugel ook scheef maar ik denk dat dit echt door de pijn komt die hij heeft :-(
Het leek net of een deel van 1 teentje gespleten was en daar zat hij ook met zijn snavel aan maar later bleek dat dat een stukje vel van het pootje was wat ie eraftrok.
Het heeft niet gebloed maar hij kan er niet op steunen maar zover ik kan zien lijkt het niet gebroken.
Omdat het toch een wondje is heb ik geprobeerd er verband omheen te doen maar elke keer als het bijna goed zit trekt ie zijn pootje weer weg en het is eraf :-(
Ik heb wel van hansaplast vloeibare plijster maar ik weet niet of ik dat ongestraft ook bij een valkje kan gebruiken.
Dit gebeurd natuurlijk altijd op zondag als je geen dierenarts kan bereiken :-(
Wie heeft er tips wat ik tijdelijk kan doen tot ik de dierenarts te pakken heb gekregen?

Groetjes,
Een erg verdrietige Paul

Ellen

Jezus Paul,

Heb jij dat ...................................
Ik zou niet die plastic hansaplast gebruiken. Als het
niet bloed zou ik er sowieso niets op doen.
Die plastic hansaplast eet hij dan naar binnen en dat
lijkt mij geen goede optie.

Sterkte Ellen.

Ellen

Oh Paul,

Je zou hem ook even met zijn pootje onder de koele kraan
kunnen doen.
Werkt ook vaak kalmerend.

Ciao

Paul

Hoi Ellen,
Het is vanmorgen gebeurd en in de eerste instantie liep ie er wel een beetje op maar je kon zijn dat ie er pijn aan had en hij zet het ook heel ongelukkig neer.
Nu gebruikt ie het bijna niet meer alleen om een heel klein beetje te steunen :-(
Ik zag ook nog een wondje op zijn kuitje want dat valt niet op omdat het onder de veren zit.
Het lijkt me niet gebroken maar hij heeft er wel heel veel last van en hij zit nu ook steeds met zijn oogjes dicht terwijl ie normaal de hele dag in beweging is.
Ik heb hem nu in een apparte kooi gezet zodat ie niet lastig gevallen word door andere valkjes en zodat ie zo veel mogelijk kan rusten met zijn pootje.

Groetjes,  Paul

Speedy

Oh gossie Paul,

Waarom nu weer bij jou, poeh, ja het koude water is altijd wel goed, maar verder er iets op spuiten nee, gelukkig heb je het niet gedaan.
Als het niet gebroken is, dan zal het wel gekneusd kunnen zijn, dat doet ook verschrikkelijk pijn.
Je zou kunnen proberen, als de valkparkiet het toelaat, om het pootje zachtjes te masseren.
En hem veel vertroetelen.
Hopelijk zal het straks al wat beter met hem gaan....

Groetjes,
Trudie

Lique

1 juni 2003, 21:48:58 #5 Last Edit: 1 juni 2003, 22:04:27 by Angelique
[shadow=lightblue,left,300]Hoi Paul,

Jemig zeg, altijd jij he, en ook nog eens in het weekend. De valkjes moeten jou ook altijd hebben.
Maar ik zou er toch ff een DA naar laten kijken. Een breukje kan ook zo zijn, zodat er alleen maar een heel klein barstje zit, maar niet door is. Als ik jou was zou ik toch even een foto laten maken, voor alles zekerheid.
Verder zoals je hebt aangegeven, apart houden, kapje over de kop heen, als hij aan de poot zit. Als het toch nog lichtjes mocht gaan bloeden, schoon houden met lauw water. Zorg er ook voor, dat hij niet onnodig hoeft te klimmen. Voerbakjes, waterbakjes, e.d. op de grond zetten.
Maar ik zou morgen als het nog zo is, toch ff de DA bellen. FF het zeker voor het onzekere.

Succes.[/shadow]

Paul

Hoi,
Ik heb net dokter Feld aan de telefoon gehad en die vertelde net als Ellen dat ik hem een paar keer per dag met zijn pootje onder de koude kraan moet houden.
Als er dan na een dag geen verbetering optreed moet ik een afspraak maken.
Hij kan gelukkig wel door de kooi overal komen met wat stuntelen.
Het lijkt me denk ik niet gebroken maar meer gekneusd of zoiets want toen het net gebeurd was kon ie er nog redelijk goed op staan.
Maar nu zie je dat hij het zoveel mogelijk niet gebruikt want hij heeft er best pijn aan :-(
Ik hoop dat het morgen een stuk beter gaat en dat het toch wel mee valt en in elk geval niet gebroken is maar ik denk dat er voornamelijk 1 lange teen geraakt is en als je met je vinger die teen beweegt gaat het gewoon als normaal heen en weer en als het gebroken is lijkt het me toch een beetje met een knikje te zitten.

Groetjes, paul

Lique

Hoi Paul,

Ja, als hij gebroken is, merk je het wel, want dan kan hij er niet vanaf blijven. En het ligt er ook aan, hoe je (klinkt stom :-/) over hem heen bent gereden.
Maar je weet nu ook dat alles wat je doet, eerst kijken of er niet toevallig een valk op, tussen onder ofzo zit. Ik merk het hier ook hoor, ik moet echt overal op letten, want ze komen hier ook overal. Gelukkig is het altijd goed gegaan.

Paul

Hoi Angelique,
Normaal letten we er ook heel erg op maar juist vanmorgen was ik heel moe en er zat een ander valkje achter me op een rare plek die ik wilde pakken en lette dus even niet goed op en toen hoorde ik een harde schreeuw en het was al gebeurd.
Eerst leek het ook of zijn vleugel geraakt was want er was een kleine veer gebroken en die stak heel raar uit zijn vleugel en hij hield zijn vleugel heel vreemd :-(
Maar hij kon vlak daarna gelukkig wel weer prima vliegen.

Groetjes,  Paul

Ellen

Oh god, wat zullen jullie allemaal geschokken zijn vanmorgen.
Stuk voor stuk.
Hoop dat het na een paar koude-kraan spoelinkjes wat
beter gaat met zijn pootje.
Ik heb eigenlijk nog nooit een schreeuw van een valkje
gehoord die pijn/schrik heeft. Wel van een kat. Ook verschrikkelijk.
Je krijgt gewoon een hartverzakking.

Misschien, alles meegenomen, is hij daarom ook zo moe ervan.
Pijn en schrik doet wat met je.

Sterkte.............Ellen.

Sanna

Hoi Paul!

Aggos wat zielig. Ik heb 1 keer per ongeluk op mijn grasparkietje gestaan, die zat toen ook achter mijn stoel rond te scharrelen en ik had hem niet in de gaten. De dierenarts zei toen dat zijn pootje gebroken was (maar hij kon er dan ook niet meer op staan enzo, ik denk inderdaad dat hij bij jouw valkje niet gebroken is); maar volgens de dokter was hij heel hoog in het pootje gebroken, vlakbij de heup dus. En dat was niet te spalken ofzo. Ik heb hem toen 2 weken in een kartonnen doos moeten houden, met alleen zand op de bodem (en natuurlijk eten en water  :P ). De doos mocht niet te hoog zijn en er moest een deksel op dat er zo weinig mogelijk licht bij kwam. Dat om de voorkomen dat hij veel zou bewegen en het pootje niet zou genezen. Nou, hij was me absoluut niet dankbaar  :-[ , maar het werkte wel. Hij is volledig genezen zonder ooit nog mank te lopen. Je kunt hem bij jou misschien ook een paar daagjes in het donker houden, zonder stokjes. Geeft-ie in ieder geval z'n pootje rust.

Succes ermee!
Sanna

Paul

Hoi Allemaal,
Ik heb hem vanavond een paar keer onder de kraan gehouden en dat vind ie echt niet fijn helaas maar het moet gewoon wel.
Hij zet zich dan ook met het zere pootje behoorlijk af op je hand dus kracht heeft hij er wel in en daarna heeft ie er ook even weer op gestaan dus dat was wel een goed teken lijkt me.
Maar als ie op een stok zit houd ie een pootje angstvallig omhoog zodat je nog steeds kan zien dat hij er last van heeft.
Hij trekt het niet zover in wat ze normaal bij slapen doen maar hij tilt het alleen op zodat hij het pootje los boven de stok heeft.
Als ie vliegt en hij gaat landen lijkt ie ook even twee pootjes te gebruiken en daarna gaat ie weer meteen over op eentje maar hij geeft dan geen schreeuw van de pijn gelukkig.
Het is gewoon even afwachten een paar dagen en als er dan geen verbetering optreed moet ik bij de dierenarts langskomen heeft ie gezegd.
Dus maar duimen dat dat niet nodig is.

Groetjes,  Paul

Ellen

Goeiesmorgens Paul,

Klinkt niet leuk maar beter dan gisteren.
Dat hij hem constant optrekt kan ik wel geloven.
Je wil zoiets natuurlijk niet onnodig belasten.

Ik zou wel gewoon doorgaan, ook al vind hij het
niet zo prettig, met af en toe onder de koele kraan.
Kan je ook gelijk voelen hoe hij dat pootje gebruikt
als hij zich weer een beetje verzet.

Nou heel veel sucses en sterkte ermee,
gr. Ellen.

daan

Hoi Paul,

gossie possie, wat is nu allemaal weer gebeurd.
Wat sneu, ik hoop dat het snel weer beter gaat met hem/haar.
HEEL VEEL STERKTE EN SUCCES !!!!!!!!!!!

Groetjes Daan.

demi

hallo paul

hoe gaat het nu met het gewonde valkje?
ik duim voor je!

groetjes diana w