6 mei 2025, 21:51:53

Plukken....

Gestart door Marjon, 3 december 2005, 22:27:36

« vorige - volgende »

Marjon

Hallo!

Ik heb er op dit forum al van alles over gelezen, maar helaas gebeurt het bij ons nu ook  :(

Onze jongen zijn zo'n drie weken oud, en het mannetje begint de jongen nu te plukken. Bij de jongste heeft hij het hele koppie al kaal gemaakt.... >:(

Ik heb gelezen dat uierzalf helpt. Smeer je dit op het koppie of op de veren die nog over zijn?
En zijn er nog andere tips? Want dit is echt zoooo zielig...

In hoeverre moeten we overwegen het mannetje weg te halen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Groetjes,
Marjon

Riny

Hallo Marjon
Ik heb een recept van brandnetelthee.
Maar vraag me niet of het werkt ik heb er gelukkig nog nooit last van gehad.

Het recept en de motivatie.   
*20 brandnetel koppen ( jong blad zit altijd boven aan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig) advies draag een handschoen. Wij gebruiken in de winter kruiden van de tuinen van Eindhoven  Maar die zijn overal in Nederland deze winkels.
*1 vers knoflook teentje. Doe de brandnetel koppen in een pan met water +/- 2 liter. Het knoflook teentje in schijfjes snijden en er bij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan Afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden i.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het water bakje van de vogel  kunt u dan dagelijks verversen met deze soep.
De motivatie.
Brandnetel en knoflook zijn bloedzuiverend en daar naast geeft de knoflook een minder prettige smaak aan de veer schacht. Ze ruiken dit vreemde geurtje en blijven van de veren af. De zuiverde  werking laat de veer weer glanzen en mooi doorgroeien. Ook vaak bij een moeilijke rui geven we deze thee./soep. De vogels knappen zinderwijs op.  We geven dit dagelijks door het water voor 6 weken dan pauzeren we even meestal een maand en herhalen dit. We doen dit indien nodig 2 x per jaar.

We kunne zeggen dat het bij heel veel vogels al heel goed gewerkt heeft
Wij gebruiken het nu ook als  preventief middel om het bloed te zuiveren.

Vriendelijke Groetjes
Ed en Thiely de Moor.

Groetjes Riny :D

Marjon

Hoi,

Bedankt voor de tip, maar hier heb ik niet de juiste spullen voor in huis...
Daarom wil ik graag weten of het klopt dat uierzalf helpt. En in hoeverre wij het mannetje bij de jongen weg moeten halen.
Morgen kan ik op pad voor de spulletjes voor brandnetelthee, maar tot die tijd wil ik toch iets doen. Ik ben bang dat het anders niet goed gaat met die kleinste...

Groetjes,
Marjon

Riny

Hoy Marjon
Hoe oud is de kleinste??
groetjes Riny :D

Marjon

Morgen wordt ze (we denken tenminste dat het een "zij" isĀ  ;)) drie weken.
Om haar bij de ouders weg te halen is geen optie. We werken allebei full time, en hebben simpelweg de mogelijkheden niet om zelf te voeren... :(
Tot nu toe plukt papa alleen maar aan het koppie, en de kleine verweert zich aardig. Ze wordt verder ook wel goed gevoerd door zowel papa als mama.
Maar we vinden het zo ontzettend zielig... En je leest veel tegenstrijdige berichten over plukken.
Uiercreme zou kunnen veroorzaken dat de ouders niet meer voeren, en met brandnetelthee met knoflook zou dit ook kunnen gebeuren.
De vader weghalen zien we ook niet echt zitten, omdat hij juist degene is die de jongen het meeste voert.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.... Moeten we het dan gewoon zo laten en maar zien wat er gebeurt?
Mischien wel het beste, maar het is zo sneu..... :'(

Groetjes,
Marjon