My cute little bunnies: Dormili,Truukje & Nutty†

Gestart door Monky, 3 december 2005, 22:04:52

« vorige - volgende »

disney

Konijnen horen heel wat ouder dan 5 te worden hoor! Dat ze over het algemeen niet veel meer halen zegt meer over de verzorging die ze krijgen dan over hoe oud ze kunnen worden. Met gezond voedsel, voldoende bewegingsruimte en sociaal contact kunnen ze prima 8 tot 12 jaar worden.

Ongecastreerde vrouwtjes boven de 4 jaar hebben een hele grote kans op baarmoederkanker. Ik geloof zo'n 80%. Wat de invloed van schijnzwangerschap hierop is weet ik niet, maar bij de meeste diersoorten word schijnzwangerschap meestal gezien als verhoging van het risico op baarmoeder ontsteking en dat soort vervelendheden.

Een inenting tegen mixematose (of hoe je het ook precies schrijft) is niet een heel jaar werkend. Twee keer per jaar in het seizoen enten is nodig, anders doe je het voor niets.
Een hele goede konijnendierenarts zit bij dierenkliniek vossegat in Utrecht. Misschien kun je hen eens bellen met je vragen rondom leeftijd, inenting en schijnzwangerschap. Dan krijg je advies van een zeer up-to-date zijnde kliniek.

Over het karakter, een beetje pit is toch ook leuk :). Ik snap nooit zo dat bepaalde geslachten niet genomen mogen worden. Mannetjes muizen/cavia's enz enz stinken dus die moet je niet nemen. Lekker kort door de bocht, een goede bodembedekking en hygiene doet een hoop. Ik vind dat dat erbij hoort, bij elke diersoort. Je mag best voorkeuren hebben hoor, maar die algemene dogma's over bepaalde geslachten, dat vind ik erg jammer. Meestal zijn ze ook gebaseerd op een klein aantal ervaringen en situaties, terwijl het altijd anders is.

Groetjes Karin

Inger m

Hoi,
Het is mij ook verteld dat schijndracht de kans op baarmoederkanker verkleind. Dit omdat de hormoonhuishouding bij drachtige konijnen vergelijkbaar is met schijndrachtige konijnen. Het probleem treedt op doordat huiskonijnen vaak geen jongen krijgen, terwijl konijnen in de natuur juist gericht zijn op het krijgen van veel jongen. In de natuur worden konijnen geen 8-12 jaar. De meeste natuurkonijnen zullen niet veel ouder worden dan een tam huiskonijn. Echter de doodsoorzaken kunnen zeer verschillen.

Nutty zal wel erg natte ogen hebben, dat de haren in de ogen terecht komen. Normaal gesproken hoort dit niet te gebeuren. Voor de warmte heb ik een steen en zand in het hok, ze hebben overigens een heel ruime ren en gaan hier graag inliggen.



Wat betreft dogma's over geslachten. Ik heb jarenlang muizen gefokt en ondanks goed schoonmaken en een juiste bodembedekking geven mannetjesmuizen een vreselijk penetrante lucht in tegenstelling tot vrouwtjesmuizen. Het is ook geen dogma. Juist veel mannelijke dieren hebben een sterkere lichaamsgeur of geur van de urine om hun territorium mee af te zetten. Mannetjeskonijnen sproeien meer en zijn sterk territoriaal ten opzichte van andere mannetjes. Als huisdier zijn ze in gecastreerde vorm het meest geschikt, te meer ook omdat ze dan samen te houden zijn. Bij cavia's merk ik nauwelijks verschil tussen de geslachten en zijn de mannen onderling ook veel toleranter dan muizen of konijnen. Dus tussen diersoorten en geslachten zijn er wel verschillen, welke deels te ondervangen zijn, maar ik heb inderdaad liever geen mannetjesmuizen als huisdier.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

disney

Ik heb alleen maar mannetjes muizen als huisdier gehad en nergens last van gehad. Wel als ik beukensnippers als bodembedekking gebruikte, maar niet als ik van die maischips gebruikte.

Maar wat ik wil zeggen is niet dat er geen verschillen zijn, maar dat dat geen reden zou moeten zijn (naar mijn mening) om bijvoorbeeld mannetjes muizen in het geheel als huisdier af te raden. Het is ook maar net hoe je ze houdt, een konijn in een klein hok is heel wat anders als een konijn met een grote ren bijvoorbeeld. Mensen moeten realiseren wát het dier precies is wat ze kopen en hun verwachtingen daarop aanpassen ipv het dier op hun verwachtingen aan te willen passen.
Nou ja ik dwaal af.

Nog wel even over de leeftijd, je kunt huiskonijnen qua leeftijd niet vergelijken met wilde. Die hebben een totaal ander leven met enorme risico's in de vorm van roofdieren, ziektes, weersomstandigheden enz. Er zijn onderzoeken geweest naar de gemiddelde leeftijden die huisdieren berijken en de uitkomsten waren schokkend. In gevangenschap als geliefd huisdier zou je toch betere levensomstandigheden verwachten zodat de beestjes wel gezond oud worden. Is een algemene opmerking hoor, niet op iemand die hier gepost heeft!

Groetjes Karin

Monky

Hi Karin,

Ik was ook verrast dat de dierenarts vertelde dat ze tegenwoordig gemiddeld 5 jaar werden. Ik vroeg hoe hij dat verklaarde. Hij had gezegd dat tegenwoordig meer op uiterlijk wordt gefokt en dat het ten koste gaat van de gezondheid van het dier. In die verklaring kon ik me wel vinden. Op zo'n moment heeft het niet veel meer met de verzorging te maken van het dier door de eigenaar. Dus je kan het niet zo zwart wit stellen dat alle dieren die goed verzorgd worden ook gezond en oud worden.

Trouwens over dat inenten. Dr. Feld raad ook 1 keer inenten aan. Dus het lijkt me dat dat dan voldoende is. Als 2 dierenartsenpraktijken dat zeggen. Ze zullen echt wel aanraden wat het beste is voor een dier, lijkt me.

Mijn konijntjes doen het nu in elk geval goed. Ze zijn beide hartstikke lief en ze hebben het hartstikke goed. Wat wil een nijntje nog meer  :)

Groetjes,
Monky

disney

Dat fokken zal er ook best mee te maken hebben, maar de verzorging zeker ook. Hoeveel konijnen slijten hun leventje niet in een klein buitenhok? Of in een kooitje binnen zonder ooit de benen te mogen strekken?
Veel konijnen uit de dierenwinkels komen natuurlijk ook bij broodfokkers weg, zal inderdaad de gezondheid ook niet ten goede komen :(

Dat je 2 maal het advies hebt gekregen dat 1 keer in het jaar enten genoeg is vind ik heel vreemd. De werking van de inenting is volgens de fabrikant niet langer dan zo'n 4 tot 6 maanden, dus 1 maal per jaar inenten is te weinig. Zeker nu het in het wild zoveel heerst (of geheerst heeft) zou ik persoonlijk het risico niet nemen. Maar wie weet is er in de laatste 2 jaar een betere-langere werking aan de inenting gegeven, dat zou natuurlijk mooi zijn.

Groetjes Karin

Rianne

Ik heb het even opgezocht in mijn cursusboek en daar staat:
De dieren kunnen worden gevaccineerd met een levend vaccin. Dit biedt een bescherming van 6 maanden. Als in het voorjaar wordt gevaccineerd is eenmaal per jaar voldoende.

Monky

Ik ben het met Rianne eens. En wat ze zegt heeft een dierenarts ook een keer gezegd toen ze het me aanraadde.

Het seizoen van muggen en vliegen is in het voorjaar en zomer. Dan zou je zeggen dat 1 keer per jaar voldoende is.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik er dit jaar een beetje laat bij ben met de verhuizing en alles, maar goed normaal gesproken moet dit voldoende zijn, toch?

Er zijn inderdaad mensen met konijnen die ze nooit los laten of in een te kleine hok hebben geplaatst, maar ik denk toch dat het merendeel de konijnen goed verzorgt. Ik hoop het in elk geval  :-\

Groetjes,
Monky

Inger m

Hoi Karin,
Mannetjesmuizen hebben soorteigen een sterkere urinegeur. Het verschil is er wel degelijk. Ik heb beide geslachten in gescheiden kooien gehad en dan is het verschil wel goed te merken. Dan kan ik zonder te kijken bij wijze van spreken een kooi met mannen en vrouwen aanwijzen.

Ik denk dat het eenmaal per jaar enten gebaseerd is op de periode waarin de de ziekte wordt verspreid door de vliegen en muggen inderdaad. Ik vind tweemaal per jaar enten erg veel, tenzij het in de buurt heerst. Ik heb mijn konijnen nog nooit ingeent, maar ben ook nog nooit door de ziekte getroffen. Ik moet erbij vermelden dat in deze omgeving relatief weinig konijnen voorkomen (veenweidegebied..graaft vrij lastig). In bos en duin is het in een ander verhaal en zou ik mogelijk eerder tot enting overgaan.

Hoi Monky,
Helaas worden veel konijnen helemaal niet zo goed verzorgd. Ja, ze krijgen eten en een schoon hok. In het gemiddelde dierenwinkelhok (en dat hebben de meeste konijnen) kan een konijn niet springen, graven en niet volledig rechtop staan. Daarnaast worden de meeste konijnen alleen gehouden, terwijl het een soiaal dier is.

Ik zie jaarlijks zo'n honderd loge konijnen langsdkomen op de kinderboerderij. Vrijwel elk konijn is te vet en krijgt dus te veel voeding en te weinig lichaamsbeweging. Een groot deel van de dieren wordt in eigen hok gebracht, dat naar konijnenmaatstaven eigenlijk te klein is.

Dan spreek ik verder nog niet over de afstandsdieren die er wekelijks (!) gebracht worden, omdat men er niet meer voor kan of WIL zorgen. Een konijn is vaak een impulsaankoop en een wegwerpdier....

Wanneer je dus het soorteigengedrag van het konijn in ogenschouw neemt, is het vaak erg slecht gesteld met het konijn. Helaas wordt er nog te weinig aandacht besteed aan de achtergestelde positie van dit dier.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik vind dat het konijn als huisdier beter verdient dan een bakje voer (...) en een schoon hok.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Monky

Hi Karin en Inger,

Ik had geen idee dat konijnen over het algemeen zo slecht verzorgd werden  :-[

Gelukkig kunnen mijn konijnen wel rondrennen rechtop staan en graven. Persoonlijk vind ik dat graven niet zo leuk, want het maakt een enorme troep  :-\ Maar ik zal van nu af aan me er minder druk om proberen te maken  ;D Je kan het toch niet voorkomen  ::) ;D

Groetjes,
Monky

Inger m

Hoi Monky,
Dat graven vind ik inderdaad ook weleens lastig. Soms hebben ze periodes waarin ze veel graven en verdwijnen de voerbakjes en alles onder de zooi. Ik geef ze wel regelmatig wat zilverzand (bij de bouwmarkt). Hierin graven ze graag, maar het maakt niet zoveel zooi.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Monky

Ik heb weer wat kiekjes van de nijntjes  :D

Ze maken het erg goed. Nutty is weer enorm aan het verharen  ::) Maar goed, dat hoort erbij  8)


Dormili


Nutty


Nutty en Dormili  :D

Groetjes,
Monky

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Hannah

heey
mijn da geeft 2x per jaar een inentspreekuur tegen myxomatose. een vaccin geeft idd 6 maanden bescherming (ben vandaag nog bij een da geweest waar ik in zijn boeken mocht snuffelen voor mijn profielwerkstuk) ik snap wel waarom andere da's 1x per jaar voorschrijven, in voorjaar en zomer zijn er vooral muggen, maar dit jaar was het lang warm en dus lang muggen. en ook andere insekten brengen die niet seizoensgebonden zijn brengen myxo over, al is die kans wel kleiner. ik denk er ook over mijn konijntje in het voorjaar in te laten enten. maar ja ieder zijn keus, mijn vorige konijn kreeg ook niks, al is dat natuurlijk geen goed reden.

Monky

Hi Allemaal,

Voor het einde van het jaar wil ik nog een paar fotootjes plaatsen van mijn lieve nijntjes  :D


Nutty en Dormili  :)


Nutty de Goedzak  :-*


Dormili... Die bal heb ik ook voor de valkjes gekocht  :D

Groetjes,
Monky

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.