4 mei 2024, 11:55:40

Een geluk bij een ongeluk!

Gestart door sassie, 16 juni 2003, 01:56:07

« vorige - volgende »

sassie

Sinds gisteren mag ik mezelf de trotse eigenares noemen van een heus valkparkietje!

Omdat het mijn eerste vogel is was dit voor mij een bijzonder moment. Zoals ik in mijn vorige topic al vertelde was ik een beetje bang dat het niet zou gaan met onze honden en katten, maar tot nu toe verloopt alles prima. Onze Jack russel pucky heeft zichzelf zelfs al aangewezen als haar persoonlijke bodyguard! Hij doet erg zijn best om nieuwschierige katten uit haar buurt te houden. Maar als hij zelf te dicht in de buurt komt sist Laura vals naar hem en deinst pucky geschrokken terug. Als we de deur uit gaan gaat (voorlopig) de deur van de kamer dicht zodat er niets mis kan gaan.

Toen ik vanmorgen bezig was met het tam maken (het uit mijn hand voeren van snoepjes), gebeurede er plotseling iets onverwachts. Laura zat al de hele tijd een beetje onwennig op haar stokje, ze leek wel 'vastgegroeid' te zijn. Maar niets bleek minder waar! In die ene seconde dat ik even niet oplette zag laura haar kans om vliegensvlug uit haar kooi te ontsnappen! Opzich nog geen ramp omdat ik de honden en katten op dat moment had buiten geloten. Maar...
toen gebeurde er iets verschrikkelijks! Laura dacht wel eventjes te kunnen 'landen' op de vliegenstrip, paniek in de tent!

Ik had nognooit zo'n klein beestje zo veel lawaai horen maken! Wat een ellende, arme laura zat helemaal vastgeplakt! Met gevaar voor eigen leven (bange valkjes kunnen hard bijten!!!) heb ik haar heldhaftig bevrijd! Eerst zo snel mogelijk de vliegenstrip losgemaakt daarna het hysterische beestje met wat water voorzichtig losgeweekt van haar kleverige val en vervolgens terug in haar kooi gezet, om bij te komen van de schrik. Mijn eigen hartslag was inmiddels ook flink gestegen! Dit had ik nou niet bepaald gepland! Het was juist mijn bedoeling om het helemaal netjes volgens het boekje te doen en haar dus pas na minimaal een week voorzichtig los te laten. Dan had ik ook nog wat tijd gehad om onze huiskamer 'valkveilig' te maken. Toen we allebij weer wat tot rust waren gekomen merte ik dat laura nogsteeds ontzettend kleverig was. En zo te zien voelde ze zich daardoor niet erg prettig. Er zat niets anders op om haar te wassen. Ik had wel eens gelezen dat veel valkjes een douch wel prettig vinden, maar na alle stress van daarvoor zag ik er best wel tegen op. Vooral ook omdat ik haar nognooit had vastgehouden.

Gewapend met een enorme werkhandschoen heb ik het gestreste beestje gepakt en meegenonen naar de badkamer. Ik had me al helemaal voorbereid op een gigantisch drama maar dat viel erg mee! Sterker nog; Laura vond het HEERLIJK! Ze genoot van het warme water en begon zelf te piepen als ik even ophield! Ik kon haar rustig oppakken en overal aaien, wat daarvoor niet lukte! Ze ging zelf al uit zichzelf op mijn hand zitten! Daarna heb ik haar in een handoekje nog een hele tijd op schoot gehouden en geknuffeld. Dankzij Laura's kleine ongelukje zijn we meteen in 1 klap vriendjes geworden!

Wat je noemt: "Een geluk bij een ongeluk!"

Kolkkie

Hoi Sassie,

Wat een verhaal joh. Maar wel fijn dat Laura dan ineens to tam is. Dat ze op je vinger kwam. En een bad kunnen ze altijd wel waarderen, op uitzonderingen na, zoals bij mij.
Maar je hebt denk ik wel een wijze les geleerd :).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Cobie

Sassie.

Wat een verhaal zeg ik moet er ook wel om lachen hoor.
Gelukkig is het goed afgelopen met de valk en met jou.
Je kunt niet alles voor zijn hoor valkjes zijn zo snel.
Maar fijn dat jullie nu een hecht team vormen.
Veel succes verder.

Groetjes van Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Mandy

Ik herken dit verhaal helemaal!
Ik had dat ook eens, ik was toen de blokjes van de grasparkieten aan het verschonen en toen vloog er ook eentje uit en recht in die vieze vliegenplakstrip! :o
Maar die vloog zo paniekerig rond dat ie er helemaal in vast zat. Met veel moeite los weten te krijgen, maar dat arme beestje plakte langs alle kanten, vreselijk! :(
Na heel wat gewas en gepluk was het ergste weg, maar het koste 'm wel wat mooie veertjes helaas.
Nu heb ik die ondingen dus ook niet meer ophangen... ;)

Veel plezier verder met Laura en succes met tam maken, maar dat zal wel lukken. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

Hoi Sassie,

het gebeurt vaker hoor, dat valkjes op deze manier opeens tam worden, ze zijn dan een btje hulpeloos, zeker als je warm wate rgebruikt omdat ze dan niet meer kunnen vliegen en afhankelijk zijn van jou. En misschien had ze wel door dat je haar alleen maar hielp! En nu is ze je eeuwig dankbaar :D

Als je haar vaker gaat laten douchen, moet je lauwwarm water gebruiken ipv echt warm water, anders spoelt elke keer het vet in de veren weg en zijn ze niet meer waterdicht en wordt het vlieger moeilijker (ik denk omdat er dan als het ware lucht tussen de veertjes van de vleugels door kan en dan kan de valk zich niet meer 'afzetten' tegen de lucht om omhoog te komen). Deze keer was het dus wel erg handig  ;D

Irene

 :o :o :o :D :D :D Wauw! Wat een verhaal!
Er zijn andere manieren hoor, om je valk tam te maken ;) :D :D!
Kan me helemaal voorstellen dat je dit niet voor ogen had!
Nu hopen dat ze meteen zo tam blijft!
Groetjes, Irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes