27 april 2024, 09:38:37

Kuifje wordt te dik wat nu?

Gestart door Joske, 19 oktober 2005, 14:32:11

« vorige - volgende »

Joske

Hoi allemaal,

Sinds een maand hebben we hier een valkparkiet. Een groot succes. Hij/zij is van half juli 2005 en inmiddels hartstikke tam.
Het valt me wel op dat hij wat dikker is geworden sinds we hem hebben. Zijn/haar gewicht is nu 120 gr.
Kan een valkparkiet ook te dik worden???

Aanvullende gegevens.
Hij is heel tierig in zijn kooi en erbuiten.
Is zeker 1 a 2 uur per dag vrij in de woonkamer. Vliegt dan wel eens een rondje maar niet veel.

Hij eet uit een bakje waarin het voer vanzelf naar beneden zakt Dus heeft nooit een leeg bakje. Het is een mengsel (50%/50%) van zaden en eivoer. En hap snap eet hij wat groente, fruit en trosgierst mee.

Is ie gewoon aan de grote kant of verwennen we hem te veel?

Rianne

120 gram is wel veel voor een valkje, maar als het een forse valk is, is het niet erg.

Riny

Hallo Joske
50% eivoer vind ik wel wat veel.
Misschien kun je beter 25% eivoer doen en 75% zaad.
groetjes Riny :D :D :D

Joske

Bedankt voor jullie reacties

Tja.... of Kuifje fors is weet ik niet. Heb hier geen vergelijkingsvalkje :D   Kunnen we dat meten?

En van die 50/50 zal ik idd aanpassen. Kwam nog van het begin. Toen we hem kregen begon hij net zelf te eten en werd hij nog gevoerd door pa en moe. En was het advies wat extra eivoer te geven.

En over die pellets. Zit daar ook een nadeel aan of alleen maar voordelen?


Riny

Hallo Joske
Aan Pellets zit als voordeel dat ze er minder mee knoeien en dat ze niet het lekkerste er tussen uit kunnen eten.
Maar het nadeel is dat je valkjes niet meer zaadjes kunnen pellen wat ze ook graag doen.
Je kunt ook een gulden middenweg kiezen, en ze bv als ze op pellets straan 1 of 2x in de week toch een bakje zaadjes geven.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Joske,

Je kan even aan zijn borstbeen voelen als dat helemaal niet meer te voelen is dan is hij veels te dik.
Eivoer hebben ze niet dagelijks nodig je kan proberen dat 1 a 2 keer per week in een appart klein bakje te geven.
Dus zoals Riny al zei krijgt hij dat te veel en daar worden ze ook dik van.
Geef ook wat vaker groente of fruit zoals een stukje appel als hij dat wil eten en hier zijn ze gek op witlof en sla met gerapte wortel en stukjes paprika.
Ik heb er hier ook een die is veels te dik die is 145 gram en dat is echt veels te veel.
Probeer hem wat vaker een rondje te laten vliegen in huis dat kost ze veel energie en daar vallen ze wat van af.

Groetjes, Paul

Joske

Ok borstbeen is nog te voelen.
Ervanuit gaande dat je het voedsel in de juiste samenstelling aanbiedt kunnen ze zich dan ook overeten als ze steeds wat in hun bakje hebben? Of moeten we naar de simpele methode zoveel gram per dag en op is op?

Over dat vliegen. Als hij los is zoekt ie de eerste beste schouder of hoofd op en dat was het dan.
Mijn zoontje (4) had trouwens wel een goed idee om Kuifje een beetje te laten vliegen. "Pap weet je ik doe mijn indianentooi op en ga heel hard achterhem aan gaan gillen"  Werkt vast wel maar hebben we toch maar verworpen.

Iemand nog een tip om ons luie valkje het plezier van het  vliegen te laten ontdekken?

Riny

Hallo Joske
Dat is niet nodig hoor zoveel gram per dag.
Wat je wel kan doen is minder trosgierst en eikrachtvoer geven bv maar 1 of 2x per week.
Groetjes Riny :D :D :D

Wendelin

Hallo,

Ik weet niet juist wat de aanbevolen hoeveelheid of soort voedsel is, maar wij geven onze 3 valkparkieten (vledder, balou en flupke) elk iedere dag ongeveer 2 soeplepels grote parkieten mengeling zonder meer (behalve sepia schelpen) en dit al meer dan een half jaar. natuurlijk snoepen ze vaak mee van ons eten of dessert met een enorme voorkeur voor chips, kaas en boterhammen.
Om jullie kuifje meer te laten vliegen kun je hem (zoals wij met vledder doen) leren om van de ene persoon naar de andere te vliegen (ook handig als je de ander wilt roepen  :) ) door ongeveer 2 meter uit elkaar te gaan zitten, hem op je vinger te nemen, de ander hem laten roepen en dan je vinger naar beneden te halen. na een tijdje kan dit zelfs van de ene naar de andere kamer!

Hopelijk vindt je er iets op

Mvg, Vinny

helen

hoi joske.
heb net even je berichtje gelezen. moest wel  lachen om jullie zoontje hoor dat hij er acht aan wou rennen.
maar even het volgende.. ik heb ook een valk die eigenlijk te zwaar is,
ik heb er 2 een is tegen de 90 gram en de ander is ongeveer 140 gram, daar kanik niks aan doen, ze houdt niet van vliegen, en ik kan hier ook niks aan doen, als ze er uit is dan doe ik de kooi expres al dicht, maar dan gaat ze zitten mokken voor de deur.
en minder eten doe ik niet omdat ze samen zijn en de andere die moet juist eten..
is niet te licht maar mag ook niks meer af.
ik heb het maar geacepteerd. dat ze zo dik is, tuurlijk hou ik het wel in de gaten hoor begrijp me niet verkeerd maar als ze verder gezond is!! dat is toch het belangrijkste!!
he succes verder
groet helen

Riny

Hoy Helen
Verder zul je er ook niets aan kunnen doen.
Maar och bij mensen heb je toch ook dat de een zwaarder is gebouwd als de ander.
Groetjes Riny :D