15 mei 2025, 01:38:24

vraag over eitje

Gestart door Mickeymouse, 20 november 2005, 20:04:17

« vorige - volgende »

Mickeymouse

Hallo,

Ik ben nieuw bij deze site en weet nog niet precies hoe alles werkt maar ik heb een vraag over het eitje wat 1 van mijn valkparkieten heeft gelegd. Ik heb nu 2 jaar 2 valkparkieten, waarvan ik bijna zeker weet dat de 1 een mannetje is en de ander een vrouwtje. Nu heeft er 1 een eitje gelegd en ik wil in principe geen andere vogels er meer bij omdat ik de kamervoliere waar ze in zitten daar te klein voor vind. Kan ik het ei laten liggen zonder nestmateriaal, het eitje is wit en als ik het tegen het licht houd dan is het licht van binnen. Of moet ik het eitje eruit halen? De vogels spelen er alleen mee, ze tikken er tegen aan en verder laten ze het ei onderin de voliere liggen. Kan iemand mij meer vertellen hierover?

Groetjes  Maaike

Riny

Hoy Maaike
Je kunt het eitje het beste laten liggen anders heb je kans dat je popje eitjes blijft leggen.
Je zou er wel een nepeitje voor in de plaats kunnen leggen.
Groetjes Riny. :D

angel310

hoi maaike
heb je ze trouwens wel zien paren?
je kan het beste als je geen jonkies wil , met een speld een klein gaatje prikken in het ei
en de eieren die volgen
meestal leggen ze 3 tot 6 eieren
en broeden ze er 3 weken op
als ik jou was zou ik de eieren minimaal 3 weken laten liggen
want anders loop je de kans dat de pop blijft leggen en dan kan ze uitgeput raken met alle gevolgen van dien

groetjes angelique

Paul

Hoi Maaike,

Ik zou het ook laten liggen zoals Riny al zei.
Om de dag komt er een eitje bij dus als er vandaag 1 gelegd is dan morgen niet maar overmorgen weer een.
Meestal gaan ze pas broeden bij meerdere eitjes omdat dan de jongen gelijktijdig uitkomen anders heb je grotere kans dat de kleinste minder gevoerd word.
ALs je geen jongen wil kan je het ei ook onklaar maken door er een klein gaatje in te prikken.
Ook wil soms heel hard schudden helpen omdat je dan het ei van binnen stuk schud.

Groetjes, Paul

dragon-fire

hallo ik ben net nieuw hiero :) mijn valkje abgel heefty sinds 4 dagen een mannetje bij der  ze legte normaal heel vele eitjes die we  elke keer weg haalde in 2 jaar tijd ruim 20.

nu heeft ze er net weer een gelegd hoe kan je zien of het eitje bevrucht is ?  is er soms ergens een plaatje van ??

gr natas

Riny

Hallo
Of een eitje bevrucht is kun je zien als het een dag of 5 bebroed is.

Groetjes Riny :D

dragon-fire

wow wat en mooie foto dank je wel :) ja ik ben net nieuw hiero maar goed :) waneer zie je de valken paren en hoe ziet dat er uit ? en als ze eenmaag gepaard hebben hoe lang erna kan je dan een eitje verwachten heeft ze al eitjes in der buik en wachten die op bevruchting of gaat dat er voor beetje domme vraag misschien maar ik heb daar echt de bale verstand van dus :)

misschien is er een site waar ik kijken en zo ? ja ik ls ook dat ze meer kalk  nodig hebben als ze eitjes leggen kalk in wat voor manier dan ? ik heb wel gemalen maansteen of zo is dat ook goed ?

gr natas

Paul

Hoi Natas,

Ik heb hier sepia, vogelgrit en een mineraalblok altijd tot hun beschikking ook als ze niet broeden.
Gemalen maansteen ken ik niet maar ik vermoed dat het ook een soort vogelgrit is.
Let wel op of er geen houtskool of roodsteen in zit dat is niet goed voor ze.
Meestal als ze paren dan gaat de man op de pop zitten en dan maken ze de raarste capriolen :)
Hier een foto van een koppel van mij in actie:

Daarna kan er na 1 a 2 weken een bevrucht eitje komen.
Het beste is ook een broedblok neerhangen van ongeveer 35x25 cm en 25 cm hoog en een gat van 7 cm.
Het kan ook lukken zonder broedblok maar de kans is wel kleiner dat dat goed gaat.

Groetjes, Paul

dragon-fire

hoi paul dank je wel voor je goede en duidelijk uitleg nee het grind is grijs van kleur ik weet niet zeker hoor  dat het maansteen was dat zegt me dochter namelijk ik heb het in iedergeval toen gekocht om dat het nodig was . een minreaal steen heb ik ook speciaal ei voer is er nu naast het gewone voer , ik heb ze nog niet zien paren maar dat kan denk ik om dat ze nu op een ei ligt die  ik nu laat liggen voor even las dat het beter was . :) en dan over een aantala dagen  haal ik hem wel weer weg :)
gr natas

Paul

Hoi Natas,

Ik gebruik oestergrit en dat is ook grijs van kleur.
Soms zie je ze ook niet paren en toch zijn dan de eitjes bevrucht dus als je niks gezien hebt zegt dat ook niet alles.
Waarom wil je het ei weghalen wil je geen jonkies ?
Meestal leggen ze 4 tot 6 eitjes dus ik verwacht dat er nog wel een paar bijkomen.
In elk geval als je geen jongen wilt ook de eitjes laten liggen en desnoods onklaar maken.

Groetjes, Paul

dragon-fire

hoi paul ik wil zeker wel jonkies maar heb nog niks ervoor wist niet dat het zo snel zou gaan heb nu 2 eitjes en ze broeden om de beurt ik heb het mannetje pas hahah echt lief om te zien en eitje blijft licht van kleur de ander word aan de boven kant donkerder ik heb geen speciale lamp ofzo ervoor waar kan je die kopen ?

ze liggen nu op houtsnippers met daarop veel hooi en daar liggen ze op .....

gr natas

Paul

Hoi Natas,

Op de bodem kan het ook heel goed gaan hoor ik had pas een nestje op de bodem en ze zitten nu alweer op eitjes.
Je kan zelf ook een schouwlampje maken of een klein zaklampje nemen dat lukt vaak ook al.
Als je het ei voor een lamp houd zie je dan iets roods van binnen ?
Wel uitkijken dat het ei niet warm word door de lamp dus niet te lang ervoor houden.

Groetjes, Paul