Valkparkiet nu familie van kaketoe, of niet?

Gestart door Tara, 26 november 2005, 21:32:31

« vorige - volgende »

Tara

Wat denken jullie?

De ene zegt dat ze zeker weten geen familie zijn van de kaketoe, de andere zegt dat ze zeker weten wel familie zijn van de kaketoe, ik weet niet meer wat ik moet denken, ik was er altijd van overtuigd dat ze geen familie waren van mekaar :-\

Ben benieuwd naar jullie meningen, en vooral die van Inger ;D

valkje-jacco

Hiero heb je een door mij geopend topic over dezelfde vraag als jou. maar ben benieuwd over de andere reacties :D
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Tara

Lol mijn excuses Mitchell had het nooit gezien :D

valkje-jacco

hoi,

maakt niet uit hoor , hij stond alweer een paar bladzijdes verder, in juli getypt,

maar ik denk dat ze bij de kaketoe horen vanwege hun broedgedrag(man en pop op het eitje) wat wel bij de kaketoe is en niet bij de parkieten in het algemeen,

ik hoop ook op een reactie van Inger

groetjes: Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Tara

Tja maar 't broedgedrag... Gedragingen bepalen volgens mij niet echt of ze nu bij elkaar 'horen' of niet, zo kan je natuurlijk ook zeggen dat een kanarie familie is van een grasparkiet bijvoorbeeld :-\

valkje-jacco

nee maar er is DNA uitgwezen dat ze met de kaketoes te maken hebben, iets bepaalds in het bloed ofzow, wkeet ut nii :-X
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Tara

26 november 2005, 23:15:47 #6 Last Edit: 27 november 2005, 04:53:18 by Paul
Citaat van: valkje-jacco op 26 november 2005, 23:14:24
nee maar er is DNA uitgwezen dat ze met de kaketoes te maken hebben, iets bepaalds in het bloed ofzow, wkeet ut nii :-X


Ja dat las ik ook,
maar, men zegt dat met DNA-secties heeft uitgevoerd, en anderen zeggen dat ze het niet gedaan hebben,

tsja, wat en wie moet je dan geloven.

Daarmee, wil meninkjes uiten ;D

Liefs,
Taartje :D

Inger m

Hoi,
Ik denk zelf dat de valkparkiet dichter bij de kaketoe zit dan bij de parkiet. Dit om hun gedrag: om de beurt broeden, net als kaketoes. Dit gedrag zie je niet bij andere parkietensoorten.

Daarnaast het uiterlijk, waarbij als eerste de kuif opvalt. Vrijwel geen enkele parkiet (behalve hoornparkiet) heeft een kuif. Terwijl alle kaketoes wel een kuif hebben.

Verder de kleuren van een valkparkiet wildkleur. Deze zijn grotendeels grijs-wit. Deze kleuren zie je wel bij kaketoes, maar niet bij parkieten. De meeste parkieten zijn overwegend groen met andere felle kleuren. Kaketoes worden grofweg onderverdeeld in de wtte en zwarte kaketoes. De kleuren die je ook terugziet bij de kaketoe.

Een valkparkiet lijkt verder wel op de parkiet met zn lange, puntige staart. Kaketoes hebben een kortere, meer afgeronde staart.

Ik denk dat het een aparte aftakking is van de kaketoe familie. Door de omgeving en uiterlijk heeft de valkparkiet ook wat parkiet-achtige neigingen.

Er is verder een artikel over een kruising tussen een Rose en een valkparkiet. Ik heb daar wel lichte twijfels bij, omdat dit slechts in één bron bevestigd is en ik het (nog) niet ben tegengekomen in andere vogeltijdschriften. Ik hoop dat daar later meer info en/ of duidelijkheid over zal komen.

Ik zal de valkparkiet nog geen kaketoe willen noemen, maar ze staan er volgens mij wel dichter in de buurt dan bij de parkiet. Ik heb er (nog) geen bevestigende artikels over kunnen vinden, maar ook nog niet naar gezocht.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

Ik vind dat de valkparkiet ergens tussen de kakatoe en de parkieten in zweeft ook als je de agrumenten terug leest van inger wordt dit weer bevestigd.
Wat ik alleen niet terug las is het eten uit de pootjes dat doen bijv papegaaien wel en parkieten niet net zoals de valkparkiet dat ook niet doet dus

lijkt op kakatoe omdat

  • kuif

  • broedgedrag

  • kleur


lijkt op een parkiet omdat

  • lange staart

  • eetmanieren

  • lichaamsgrootte




Bianca


Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Tara

Dag Bianca,

er zijn echter valkjes die wel uit hun pootje eten, ik denk echter dat ze zeldzamer zijn, maar mijn oma haar eerste valkje (een popje trouwens) kon fluiten, en nam eten in d'r pootje en at het uit d'r pootje, was lief hoor.

Maar wat ook opmerkelijk is, is dat de valk hun pootje ook voor veel wil gaan gebruiken, bijv. wanneer ze bezig zijn met een speeltje, trosgierst, ...

Ze hebben ook meer verstand dan een grasparkiet denk ik en leren sneller iets.

Groetjes, Tara

Roosje

Ik heb ook meerdere valkjes die uit hun pootje kunnen eten en speeltjes vaak vasthouden met hun poot....

Bianca

op deze manier, en op het gemakkie?!

dat vind ik knappe valkjes!
Van de 19 valkjes die ik hier heb kan geen enkele dit op het gemakkie, wel heel even , maar niet zoals een papegaai dat doet.
speeltjes vastpakken gaat hier ook nog wel maar dat is omdat ze daar min of meer aan kunnen hangen en steunen...

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Kirsten

28 november 2005, 00:03:32 #12 Last Edit: 28 november 2005, 00:08:57 by Kirsten
Hoi Iedereen,

Ondanks dat ik eerder dit topic las en dacht, ze zitten niet op mijn antwoord te wachten ::) Wil ik nu er ook andere gereageerd hebben best mijn idee nog geven.

Ik denk ook dat ze er ergens tussenin zitten. Vooral ook om hun grootte,  Verder weet ik niet naar welke kant ik eerder uitwijk, ik had vroeger een grasje die verschrikkelijk slim was en iets heel snel leerde, Overigens ook veel met z'n pootje deed. Verder heb ik twintig valkparkieten, maar niet ééntje gebruikt zijn pootje zo makkelijk als m'n pruimkoppen dat doen.
Verder vind ik bij het kopje van de gras veel hetzelfde als bij de valk,. neusdopje bijvoorbeeld,. is indentiek oa

Verder zal het wellicht alleen duidelijk kunnen worden onderzoek,. maar wie weet blijft het uiteindelijk hetzelfde als bij de mens,. stammen we nu af van de aap, of zijn toch Adam en Eva onze voorouders.... Wie zal het zeggen?

Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Tara

Dag Kirsten,

jouw reactie is even welkom als die van een ander hoor :)
Dank je :-*

Maareh Adam en Eva geloof ik zo niet in hoor :D

Groetjes, Tara

Brede W

Citaat van: Bianca op 27 november 2005, 22:00:20
Wat ik alleen niet terug las is het eten uit de pootjes dat doen bijv papegaaien wel en parkieten niet net zoals de valkparkiet dat ook niet doet dus

Met de andere dingen die je zegt, ben ik het wel eens. Alleen denk ik niet dat het gebruik van de pootjes ermee te maken heeft. Iig niet als ik naar mijn eigen vogels kijk. Mijn grijze roodstaart doet idd veel met zijn pootjes en de valkjes wel, maar heel weinig. Daarentegen heb ik nog een andere parkiet (een Pyrrhura) die ook weer veel met de pootjes doet.
Daarnaast is het pootjesgedrag (doordat ook andere gaaien dan kaketoes het vertonen) niet voorbehouden aan de kaketoe-familie, dus denk ik niet dat je het kunt gebruiken als kenmerk om een kromsnavel ergens bij in te delen.

Maar het zal mij benieuwen waar de valkparkiet nu uiteindelijk ingedeeld gaat worden (en ik gok bij de kaketoes :D :D) Ik vraag me alleen af waarom er nog altijd geen uitsluitsel over gegeven wordt. Het lijkt me dat het toch mogelijk moet zijn dit te bepalen a.d.v. een dna-test  ???  ???

Groetjes,
Wendy