6 mei 2025, 07:45:11

eucharis giftig?

Gestart door marga, 28 november 2005, 10:49:56

« vorige - volgende »

marga

ons valkje heeft van een plant hier in de kamer gegeten.
een Eucharis plant.
is deze giftig? kan iemand mij dat vertellen?

Riny

28 november 2005, 10:59:42 #1 Last Edit: 28 november 2005, 11:42:32 by Riny
Hoy Marga
Misschien is het wel makkelijk als je er een foto bij plaatst.
dan weten we hoe zo'n plant eruit ziet.
Wie heeft dat gedaan?????
Groetjes Riny :D

marga

hoi riny, ik (mariska) zit er nou achter want me moeder is te werk.
het was lizzy die van de plant heeft gegeten.

Riny

Hoy Mariska
En hoe gaat het nu met Lizzy??

marga

er is op zich niet zo heel veel aan lizzy te merken dat ze ervan heeft gegeten, is nog vrij actief eet en drinkt ook nog wel gewoon. maar vraag me wel af of die plant giftig is of niet..

Riny

Hoy Mariska
Ik lees dat het een bolgewas is, en meen gelezen te hebben dat die bijna allemaal giftig zijn.
Ik heb gekeken bij de lijst van giftige planten maar daar staan ze niet bij vermeld.Anders even googlen.

marga

oh oke, ik zal t zo tegen me moeder zeggen die is er vanmiddag trouwens niet hoor, en ik ga nu ook weg, maar ik zie haar zo meteen. doei doei

Tara

Hoi,

ja volgens mij is die plant idd giftig,
maar meestal gaan ze gewoon de plant slopen en niet écht opeten.

Wel eventuele nevenwerkingen doordat ze wat sap binnen hebben, maar zal nooit héél erg zijn als het maar een heel kleine hoeveelheid is. Wel goed in de gaten houden.

Groetjes, Tara

Riny

28 november 2005, 12:21:47 #8 Last Edit: 28 november 2005, 13:15:28 by Riny
Citaat van: Tara op 28 november 2005, 11:53:29
Hoi,

ja volgens mij is die plant idd giftig,
maar meestal gaan ze gewoon de plant slopen en niet écht opeten.

Wel eventuele nevenwerkingen doordat ze wat sap binnen hebben, maar zal nooit héél erg zijn als het maar een heel kleine hoeveelheid is. Wel goed in de gaten houden.

Groetjes, Tara

Hoy tara
Als je dat zo neerzet dan lijkt het wel of je er geen rekening mee hoeft te houden als je een plant koopt.
Beter voorkomen dan genezen.

Tara

Hoi Riny,

dat bedoel ik helemaal niet,
maar de meeste mensen houden hun valkjes toch in de gaten lijkt me en verwijderen zodra hun valkje aan een 'onzekere' plan zit meteen het valkje volgens mij :)

Grote hoeveelheden zijn veel sneller schadelijk dan gewoon even eraan zitten prutsen.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Marga,

Ik vond er niet zo gek veel over wel dit :
AMAZON LILY [T] Eucharis grandiflora (white)
Amaryllidaceae, Amaryllis Family

Het is dus familie van de amaryllis en die is levensgevaarlijk zelfs als een klein (mensen)kind een paar gram van de plant eet kan die eraan overlijden.
Net als de Narcis die ook tot dezelfde familie behoord kan je die het beste niet in dezelfde ruimte zetten waar ook valkjes zitten.
Van een paar hapjes kunnen ze echt dodelijk ziek worden en ook als ze er alleen aan knagen komt er toch vocht uit de plant in hun snavel wat ze binnen krijgen.
Rijk maar eens aan de snavel als ze aan een plant geknaagd hebben dat ruik je meteen.
Als met een paar uur geen ernstige problemen te merken zijn aan je valkje dan is het goed afgelopen gelukkig.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Marga
Hoe gaat het met Lizzy??

marga

hoi allemaal
lizzie zit nog lekker in de kooi en heeft nergens last van gelukkig
ik hoop dat dat zo blijft
groetjes marga