5 mei 2025, 21:41:16

Rocko wordt maar niet tam

Gestart door hanneke, 25 november 2005, 09:33:18

« vorige - volgende »

hanneke

Sinds eind augustus hebben we er een 2de valkje bij. Ons eerste valkje was met 2 dagen tam. Dat ging echt razzendsnel, en deze kwam zelfs uit een buitenvoillere

Rocky was heel erg bang. Hij is ook erg onderdanig aan Timmy. In eerste instantie fladderde hij de kooi al door als we er alleen naar keken. Met het voeren gaat het nu langzaam beter. Eerst fladderde hij de kooi door, maar nu blaast hij alleen nog maar. Eindelijk pakt hij nu lange dingen zoals een veer of een soepstengel door de tralies voorzichtig aan. Hij zit altijd heel nieuwsgierig te kijken wanneer timmy los vliegt en gekroeld wordt.

Losvliegen gaat echt niet. We hebben het 1 keer per ongeluk gehad. Hij is doodsbang en blijft echter Timmy aanvliegen. Omdat hij niet tam is krijgen we hem ook heel moeilijk te pakken.

Rocko komt uit een dierenwinkel (we vonden hem zo'n schat dat we hem niet konden laten zitten) en ik heb een vaag vermoeden dat kleine kinderen met vingertjes de boosdoeners zijn. We hebben hem wel gekocht met 9 weken ???

Wie heeft dit ook gehad en wie heeft er tips?

Agnes

Hoi Hanneke,

Ik zou het zo gauw niet weten, maar ik weet wel dat je met veeeeeeel geduld een heel eind komt.
Gewoon blijven proberen denk ik.

Succes!

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Shirly

Hoi,

Wat erg zeg. Frusterend he?
Je wil hem zo graag knuffelen en lief voor hem zijn maar hij laat het niet toe. Dat lijkt met echt erg.

Ik weet eerlijkgezegd ook niet precies wat je kan doen. Ben eigenlijk ook maar (of nogsteeds) een leek.

Weet je al wat hij echt lekker vind aan snoeperij of iets?
Dan kan je het met dat proberen.

Dat dan niet in de kooi leggen maar alleen maar aan hem geven misschien komt het vertrouwen dan een beetje.

Ik doe dat nu met het aanleren van op mijn hand zitten om in de kooi te doen bij MIla. Mila is super slim en weet precies wanneer ze in de kooi moet. Ze komt nu over het algemeen wel goed op mijn vinger als ik geen intensie heb haar in de kooi te zetten. Maar zodra ze maar enigzins doorkrijgt dat het voor de kooi is dan krijg ik haar niet meer te pakken.
Nu heb ik de gierst uit de kooi gehaald en gebruik ik nu als ze in de kooi moet. Omdat ze het dan al een tijdje niet gehad heeft wil ze natuurlijk maar al te graag zitten om te eten. Ze krijgt dan een kleinstukje van de gierst mee de kooi in. Niet alles.

Weet niet of je er wat aan hebt. Maar succes.

Shirly

Kilian

Normaal moet het geen probleem zijn om een valkje van 9 weken tam te maken dat is nog perfect haalbaar!Niet dat het niet kan als ze ouder zij!Maar nu zou het nog gemakkelijk moeten gaan!

Omdat je al een valkje hebt gaat het meestal iets moeilijker je valk moet wennen aan de nieuwe omgeving en aan zijn nieuwe speelkameraad!

Mag ik vragen hoe je precies begonnen bent met hem tam te maken?Misschien moet je hem wat meer geduld geven veel tegen hem praten en hem veel aandacht schenken!

Meestal moeten ze wennen aan HANDEN!Bij sommige valkjes gaat het iets beter dan bij andere.Blaast hij als je, je hand in de kooi steekt?
Veel geduld en veel aandacht schenken!
Veel succes!
Kilian

hanneke

we zijn eigenlijk hetzelfde begonnen als met timmy en op dat punt zitten we eigenlijk nog steeds. naar de kooi toe en tegen hem praten. dat vindt hij ook allemaal erg interessant en fluiten doet hij ook als de beste. als we naar hem fluiten fluit hij terug

met het water verversen moeten we met de hand in de kooi dageijks en op dit moment blaast hij dan en gaat zover mogelijk weg bij ons

het voer kan van buitenaf ververst worden

ik moet zeggen dat het nu wel heel erglang duurt.. we hebben hem nu al verschillende maanden en de motiatie om iedere avond aandacht te schenken wordt dan ook steeds minder.. hij krijgt zijn aandacht og wel. daar niet van.. maar het is nu nog een half uurtje per dag

Kilian

Ja dat heb ik in het begin ook megemaakt met mijn vorig valkje!Ik ben toen gewoon blijven doorgaan met haar proberen tam te maken!Je kan ook gewoon eens de kooi open laten staan en kijken wat hij doet.

Op een gegeven moment zal het wel lukken, hij zal wel aan je gewend geraken maar dat kan mss nog een tijdje duren.
Als het echt niet meer lukt kan je hem ook kortwieken en dan vliegt hij niet meer weg, als je dan veel met hem bezig ben zal het wel lukken!

Veel geluk! KILIAN en DENZEL ;D

pim

Ik heb ongeveer anderhalve maand ook een tweede valkje uit de dierenwinkel erbij. Hij was ook heel erg bang. Nog steeds wel een beetje.
Maar ik laat hem los vliegen en probeer ik hem op mijn vinger te laten komen. In het beging vloog hij weg maar dan moet je blijven staan. Bij mij lande hij dan perongeluk op mijn arm. Dan keek hij opeens verschrikt naar mij van he ergebeurt niets. Na een paarweken is hij niet meer bang voor mijn arm.
Mischien heb je hier iest aan.

Groeten van Rony & Witje

M.

Weten ze zeker dat je valkje 9 week was, en niet ouder?

Hoe dan ook, en hoe moeilijk ook, blijf geduld houden en geef niet zomaar op...

Ik heb een valkje hier dat tam was, bij mensen uit huis kwam, maar door geschrokken te zijn van iets bang is geworden voor mensen.

Ik had het idee er wel wat mee te kunnen en heb gezegd hem mee te willen nemen.
Nu zijn we goed een maand verder en ik ben erg blij met mn bengel hierzo. Hij knuffelt als een gek en fluit als een grote.
Geduld heeft het nodig, hij schrikt soms nog wel van dingen.

Probeer anders eerst met stokken die hetzelfde zijn als de kooi, en laat hem opstappen en verkort heel langzaam de stok telkens.
Bied ook iets wat hij heerlijk vind aan.

Een van mn volierevalken zag dat mn anderen gierst kregen, maar ze vertikte het om te komen als ik er was. K heb het voorzichtig in dr richting gedaan, en het zin in lekkers overwon haar twijfels en ze at er van.

Er zijn zoveel manieren om een valkje tam te krijgen.
Kroel ook veel met je andere valkje bij deze in de buurt, ze worden toch wel nieuwsgierig ;) Ik zie het aan mijn niettamme valken ook, als ze me zien knuffelen met mn tamme worden ze zo nieuwsgierig, maar nog net niet genoeg dat ze komen kijken :lol: hahaha

Geef niet op, al snap ik dat je hem graag anders zou zien.

hanneke

ik blijf het proberen in ieder geval. gisteren at hij in ieder geval wat stokbrood door de tralies heen voorzichtig, maar zodra mijn hand in de kooi komt begon ie weer

hij was zeker 9 weken. het is een erg betrouwbare dierenwinkel (ik weet dat de meeste het niet zijn helaas) en we komen er al jaren. we leveren zelf ook gerbils aan de dierenwinkel wanneer we een overschot hebben. ze weten vrij veel over alle diersoorten die ze verkopen en wanneer ze het niet weten zoeken ze het op of zeggen ze het eerlijk.