Informatie: Diergedrag vs mensengedrag: Jaloezie of niet?

Gestart door Inger m, 23 november 2005, 18:31:46

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi allemaal,
Ik probeer in het onderstaande stuk uit te leggen dat er verschillen zijn tussen mens en diergedrag.

Diergedrag wordt door mensen vaak anders geinterpreteerd dan dat het door het dier is bedoeld.  Dit wordt door gedragsdeskundigen 'antropormorfisme' genoemd. Antropormorfisme wil zeggen het toedichten van menselijke eigenschappen aan dieren. Dat wil niet zeggen dat dieren geen gevoelens/ emoties hebben!
Gedragsdeskundigen doen heel veel gedragsobservaties bij dieren en leren op die manier heel veel van diergedrag.

Door mensen wordt heel vaak diergedrag vergeleken met mensengedrag, terwijl diergedrag vaak een heel andere basis heeft. Hiermee worden vaak fouten gemaakt die niet altijd ten gunste komen aan het dier. Daarom probeer ikzelf diergedrag zoveel mogelijk vanuit het dier en zijn natuurlijke gedrag en omgeving te interpreteren. Dit is om te voorkomen dat het dier te kort wordt gedaan.

Met jaloezie bij mensen wordt een vrij negatieve eigenschap bedoeld. Namelijk dat je een ander iets niet gunt, maar het zelf wilt hebben. Bij mensen kan jaloezie heel negatieve gevoelens opwekken. Mensen die jaloers op elkaar zijn, hebben vaak ook niet het beste met elkaar voor (al zullen ze dat niet altijd toegeven...). 

Wanneer een vogel ziet dat zijn partner aandacht krijgt en hijzelf niet, kan hij ernaar toe gaan en de partner verjagen, zodat hijzelf de aandacht krijgt. Dit kun je interpreteren als jaloezie, maar het essentiele deel -afgunst ten opzichte van de ander-  ontbreekt bij de vogel. De vogel wil gewoon zelf de aandacht, ongeacht of er een andere vogel in de buurt is of niet. De vogels hebben ook niet perse de genoemde negatieve gevoelens ten opzichte van elkaar.

Dat is wat ik ermee bedoel met verschillen tussen mens en dier. Absoluut niet met de intentie het dier te kort te doen, maar juist vanuit de wetenschap dat dieren in bepaalde eigenschappen van elkaar verschillen doordat ook hun leefwijze heel verschillend is. Ikzelf ben afgestudeerd in ethologie (gedragsleer) en volg cursussen op het gebied van papegaaiengedrag. De mensen die hier lesgeven hebben jarenlange serieuze ervaring met vogelgedrag en kunnen ook dergelijke eigenschappen goed van elkaar onderscheiden. Voor veel huisdiereigenaren is het eenvoudiger om diergedrag menselijk te interpreteren, maar dat wil dus niet zeggen dat gelijk lijkend mens vs diergedrag ook dezelfde betekenis heeft.

Ik hoop dat ik dit verhaal duidelijk heb uitgelegd.

gr Inger

Reacties hier plaatsen: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,14874.0.html
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.