7 juni 2024, 09:59:01

Valk wil niet echt eten

Gestart door stosun, 26 december 2005, 09:49:10

« vorige - volgende »

stosun

Hoi, ik heb 4 kleine jonge valkjes die ik met de hand voer.
3 van de vier eten normaal tot goed, maar 1 wil er niet veel eten (de hoeveelheid per keer=10cc) deze eet 4/6cc per keer en 4x op een dag.
Ze zijn een week of 4/5.
Ik voer ze met een spuitje, pipetje en ook wel met een kromgebogen lepeltje.
Ook heb ik er trosgierst in hangen, waar ze een beetje aan knabbelen.
De pap zit wel op temp.
Wat zal ik doen ?


Alvast bedankt....



Kirsten

Hoi Stosun,

Weeg je ze?. en zo ja hoeveel weegt dit jong? De één is nu eenmaal wilder op pap dan de ander.. Ook is vier keer op een dag voeren voor een jong van 4/5 weken volgens mij best veel. Ik zou ook wat zaad in de kooi leggen en ze kwa gewicht goed in de gaten houden,. daarna zou ik gaan afbouwen. Als ze al trosgierstzaadjes aan het pellen zijn, dan gaat het de goede kant op.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

stosun

26 december 2005, 10:00:32 #2 Last Edit: 26 december 2005, 10:03:26 by stosun
Ik heb ze niet gewogen, maar de jongste is ongeveer 3 1/2 week en de oudsten zijn ongeveer 4 weken oud (weet het niet heel zeker) maar de grote en de 1na jongste eet niet veel, 4 tot 6 cc i.p.v. 10-12cc, da's wel weinig vind ik, jij niet ?
De krom is niet echt vol, er zit echt heel weinig in t.o.v. z'n broertjes/zusjes.
Ik moet de pap er gewoon met moeite inspuiten, hij eet eerst een beetje dan stopt die ermee..



Mvrgr

Kirsten

Ik zou ze eerst wegen,. Je kunt in dit topic ook een schema vinden voor handopfok,. normaal mag je ze 10 % van hun lichaamsgewicht geven. Als de jongste wel op gewicht blijft, dan zou ik me niet zo'n zorgen maken. De krop is wel éénmaal per dag helemaal leeg?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

IK zet het schema hier voor het geval je het niet kunt vinden nog even neer

Leeftijd van het jong      Voedertijden                  hoeveelheid voedsel
                                   
1-4  dagen            elke twee uur                  1-2 cc
                                   
5-7   dagen            elke drie uur                  2-3 cc
                                   
8-14 dagen      7:00   11:00   15:00   19:00   23:00      4-6 cc
                                   
15-24 dagen      7:00   12:00   17:00   23:00            7-10 cc
                                   
25-34 dagen      7:00   17:00   23:00                  11-15 cc
                                   
35-44 dagen      7:00   19:00                  11-15 cc
                                   
45 dagen tot            19:00                        11-15 cc
zelfstandig eten.   

Groetjes
Kirsten

ps wat is er eigenlijk gebeurd met de jongen dat je ze nu zelfstandig moet voeren.


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

stosun

Ja, de krop leegt elke volgende keer dat ik ze voer.
De schema ken ik en hou het daar ook aan.
Hoe moet ik ze wegen, ik heb geen digitale weegschaal.
Ik heb ze gekocht bij een hobbyist, ik heb wel eerder aan handopfok gedaan, ik heb ze alle 4 meegenomen.
Waarom deze niet zo veel wil eten snap ik gewoon niet.
Ik denk toch dat deze ook aan de trosgierst zit....
Hier een foto van alle 4 m'n schatjes.....


Kirsten

Ja dat zou kunnen, verder heb ik ook geen oplossing voor je. De pap is goed op temperatuur, je biedt ze het met verschillende mogelijkheden aan,. lepeltje, spuitje..
Meer kan ik helaas ook niet bedenken.
Ik zou morgen even een digitale weegschaal gaan halen als ik jou was,. zo kan je het goed in de gaten houden en weet je ook gelijk of de jongste een beetje op gewicht zit.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

stosun

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht, lijkt mij wel zo handig natuurlijk ;)
Ik wil ook nog wat pellets halen en eivoer en zaadjes.
Moet ik die pellets in kleine stukjes malen of fijn, en dan door de pap doen of gewoon in het eivoor/zaadjes doen ?


Maar alvast bedankt voor je reacties.


Kirsten

Eivoer en zaadjes is erg goed, maar pellets zou ik nog niet doen, tenzij ze erg onder hun gewicht zitten. Handopfokvoeding bevat eigenlijk al het nodige voor jonge valkjes, pas als ze ouder worden,. denk aan 8-9 weken en ze dan nog niet zelfstandig zouden eten, dan zou ik inderdaad wat gemalen pellets erbij doen omdat dan vaak in de gewone handopfok niet meer voldoende zit voor ze.

Ik moet je wel eerlijk zeggen dat hier geen enkel valkje naar hun nieuwe eigenaren gaan voordat ze zelfstadig eten. Ondanks ervaring vind ik dat de jonge het beste af zijn bij hun ouders. De risico's vind ik te hoog en ik laat hier tijdens de kweek de opvoeding aan de ouders over. Ik help alleen als ik vind dat het nodig is. Verder vind ik er te veel nadelen aan zitten,. (sneller kans op overlijden, te laat zelfstandig en ritme bij ouders weg) Ik veroordeel je zeker niet, want die keuze is aan jou. Dit is gewoon mijn mening/werkwijze en zo doet iedereen het anders. Je valkjes zijn schatjes en gelukkig zijn ze al ietsje ouder. Ik hoop dat alles verder goed blijft gaan.

Laat morgen nog even weten hoeveel ze wegen,.
Ik heb nog even gekeken bij een weeglijst van mij, maar rond de 3-4 weken verschilt het gewicht niet zo en zitten ze ongeveer (ook met gevulde krop) op 90-100 gram. Meestal als ze uitvliegen dan gaat hun gewicht iets naar beneden en moet zo rond de de 80-100 blijven voor een gezond gewicht

Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

stosun

Oke, bedank voor het advies, ik vind het ook niet leuk ze vroeg bij de ouders weg te halen, maar als ik de ruimte had, had ik de ouders ook meegenomen, maar ik moest er een uur over doen en had geen foto's gezien van de vogels, anders had ik nog even gewacht.....
Maar ze eten verder goed en het heeft alleen even tijd nodig..... ;)

Bedankt.....


Mvrgr

stosun

Hoi Kirsten, ik heb de valkjes net gewogen en ze wegen tussen de 80-90 gram.
Ik heb ook al eivoer en zaadjes gekocht, ik heb ze nog niet zien eten, maar ze knabbelen wel aan de trosgierst.


Mvrgr