29 maart 2024, 00:35:20

Pop legt geen eieren

Gestart door Rob S, 22 november 2005, 19:51:36

« vorige - volgende »

Rob S

Hallo,

Mijn popje legt maar geen eieren, ze is nu al 4 weken aan het paren met haar mannetje en ik heb gelezen dat ze na 1 a 2 weken al eieren moet leggen. Nu zit ze de laatste 4 dagen wel heel veel in het broedblok, bijna continu. Haar mannetje zit er ook heel vaak in, maar er komen nog steeds geen eieren. Hoe kan dit komen?

Bij voorbaat dank,

Rob

Lin

Hallo rob,

Als ze voortdurend in het blok zitten dan is het goed. Vaak gaat eerst het mannetje het broedhok inspecteren als ze er telkens met zijn tweeen erin zitten kan het niet lang duren.

Kan je al wel een bolling zien dat er een eitje moet komen? Heeft ze al een knik in de staart?

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rob S

Hoi Lin,

Ik zie nog geen knik in de staart, maar dat is ook slecht te zien denk ik als ze in het broedblok zit. hier nog ff een fototje van het koppeltje


Marjon

Hoi Rob,

Geduld is een schone zaak... ;)

Hier hebben ze ook behoorlijk lang gepaard voordat er eindelijk eieren kwamen.
En zoals Lin al zegt, kijk even of je een bolling ziet bij je popje.
Ze moet toch een keer het broedhok uitkomen om te eten, dan kan je mooi even kijken.

Succes er mee!

Marjon

Rob S

Hoi Marjon,

Ja ik weet dat het een schone zaak is, maar dit is mijn eerste koppeltje valkjes en ik ben toch wel een beetje nieuwschierig. Bij de grasparkieten ging het wel een beetje sneller qua broeden en dergelijke. Maar ik zal het afwachten, er zit toch niets anders op  ;)

Groeten Rob

Marjon

Hoi Rob,

Ik zal voor je duimen dat je snel een eitje vind in de nestkast!

Ik weet hoe rottig het is als je zo lang moet wachten, maar het wachten wordt meer dan beloond als je eenmaal eitjes hebt, en helemaal als ze uitkomen!

Groetjes,
Marjon

Lin

Ik heb ook geen idee waarom ze niet komen. Misschien kan je proberen met een nep ei en heeft ze dan de behoefte om ook te leggen?

Ik weet het niet hoor, is maar een idee!

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Rob,

Ik heb met een eerste nestje van een koppel hier gehad dat het 2 maanden duurde voor er eitjes waren.
Maar dat was hun eerste nest als ik ze nu een blok geef en ze paren dan zijn er binnen 2 weken eitjes.
Dus de eerste keer kan gewoon wat langer duren.
Maar als ze al zo in het blok zitten duurd het niet lang meer vermoed ik hoor :)

Groetjes, Paul

Rob S

Hoi Paul,

Ik denk zelf ook niet dat het nog lang gaat duren, vanmiddag zat het popje al de hele tijd in het blok en kwam er ook niet uit. Maar het mannetje is nu vreemdgegaan met een ander popje, is dat erg. Even later zat hij wel weer gewoon in het blok bij zijn eigen blokje.

Groeten Rob

Paul

Hoi Rob,

Mannetjes doen dat wel vaker hoor en dat is niet echt erg.
Zeker als ie weer in zijn eigen blok komt is er niks aan de hand.
Als ze al zo lang in het blok blijven dan zal er met een paar dagen bijna zeker een eitje zijn :)

Groetjes, Paul

Rob S

Hoi Paul

Hij zit nu ook gewoon weer bij het popje in het broedblok dus het zal nog wel meevallen. Alleen ik kan niet zien of ze eieren hebben, ze zitten zon beetje de hele dag in het broedblok en gaan er ook niet vanaf denk ik. Alleen als ze gaan eten, maar dat kan ik vanaf hier niet in de gaten houden.

Groeten Rob

Paul

Hoi Rob,

Je kan ze inderdaad beter wat met rust laten ze gaan er vanzelf wel een keer af dat je kan kijken :)
Het zal denk ik niet echt lang meer duren dus ik ben heel benieuwd :)

Groetjes, Paul

Rob S

Hoi Paul,

Ja ik laat ze ook lekker met rust nu, ben zelf behoorlijk druk met school dus heb er zelf ook weinig tijd voor om te gaan kijken nu. Ik ben ook heel benieuwd, we wachten af...

Groeten Rob

Rob S

Hoi,

Ik heb net nog even gekeken, ze waren beide uit het nestblok, maar er is nog geen eitje gelegd

Groeten

Paul

Hoi Rob,

Soms duurt dat gewon even zeker de eerste keer kan langer duren.
Je zal binnenkort vanzelf een eitje zien liggen want zoals ze er nu bijzitten kan dat bijna niet anders :)

Groetjes, Paul