25 april 2024, 02:46:11

Vogel in de rui of niet?

Gestart door zwolse_girl, 21 november 2005, 11:53:51

« vorige - volgende »

zwolse_girl

Hallo ,.

Ik heb een vraagje..
Mijn valkje Kuiffie krijgt allemaal nieuwe veertjes bij zen vleugels aan gegroeit en als hij zich uitschut zie je allemaal witte pluisjes is hij dan in de rui??
en de nieuwe aangegroeide veren hebben ook van die raare strepen zoals bij zijn staart blijft dat zo of groeit dat nog goed???

Groetjes Jolanda en een poot van kuif

bobbie

Hoi,

Het klinkt alsof hij in de rui is. Maar wat voor een rare strepen bedoel je? Net dwars allemaal kleine gaatjes? Of bedoel je een ander kleurtje?

Als je een ander kleurtje bij zijn staartveren bedoelt is het een pop.
Als je net dwars allemaal kleine gaatjes bedoelt zijn het armoestreepjes. Dan heeft ie in de periode dat deze veren zich ontwikkelden een tekort aan voedingsstoffen gehad.

Heb je een foto?

Groetjes, Nel :)

zwolse_girl

hoi hoi ja hoor die staan onder tam maken en dan foto's van mij en kuiffie ,, ik heb net trouwens goed gekeken en ze groeien toch wel goed.. alleen hij heeft 2 veren bij zijn staart die dat hebben van die strepen die staart zie je ook als fot erbij staan .. die foto's staan ook bij dagboek en dan ik en kuiffie geloof ik

groetjes Jolanda

Paul

Hoi Jolanda,

Hier even een foto van kuif voor de duidelijkheid wat de staart betreft :




Heb je toen er nog hulsjes omheen zaten geholpen met het erafhalen ?
Soms als je dat te snel doet krijg je ook dit soort beschadigingen namelijk.
Ook pikken de vogels soms zelf te snel in de veren als er nog een hulsje omheen zit en dan an je dit ook krijgen.
Als je goed kijkt zie je ook beschadigingen op de pen zelf en dat komt door te hard erin pikken met verzorging denk ik ook.
Het is in elk geval een beschadiging in de veer en als de veer opnieuw in de rui vervangen word is dat meestal gewoon normaal.

Groetjes, Paul

zwolse_girl

@paul... Uhm wat bedoel je precies met eraf halen  :o
zijn staart was al zo toen ik hem kreeg.. hij is ook geknikt staat omhoog en de rest gewoon normaal..

Groetjes Jolanda

Paul

Hoi Jolanda,

Dan is het gewoon gekomen doordat Kuiffie er denk ik te fanatiek in gepikt heeft met verzorgen.
Ik bedoel als ze in de rui zijn en de veer zit nog in een hulsje dat je dat dan met je vingers open rolt dat vinden ze vaak heerlijk.
Maar doe je dat te snel dat de veer nog niet volgroeid is dan kan je ook beschadigingen krijgen.

Groetjes, Paul

zwolse_girl

Oh oke.. maar die staartveer gaat er ook uit met de rui offe blijft die zitten??

groetjes Jo

Paul

Hoi Jolanda,

Die staartveer word gewoon vervangen hoor met de rui en dan komt er een mooie voor terug weer.
Dat een veer een knikje heeft of afgebroken maakt niks uit met de rui dan worden die gewoon vervangen.
Alleen veren die heel kort op de huid zijn afgebroken of geknipt willen er met de rui soms niet vanzelf uit gaan en dan moet je soms een handje helpen.

Groetjes, Paul

zwolse_girl

Ik heb wel eens geprobeerd om hem eruit te krijgen maar zo beesje heb ook gevoel dus ik kan het gewoon niet om hem eruit te trekken bedenk zelf is  :o laat ze je eens aan je haren trekken  >:(

Groetjes Jolanda

Paul

Hoi Jolanda,

Het is net de manier hoe je hem eruit trekt.
Ze kunnen best een schreeuw geven als je zomaar een veer uittrekt dus dan doet ze dat best wel pijn denk ik.
Als ik er echt een veer uit wil trekken dan houd ik de veer vast en laat ze wegvliegen dan ontspannen de veren en vaak gaat het dan heel makkelijk los.
Maar ik heb er hier nu ook een die heeft helemaal geen staart meer en ik wacht ook gewoon tot de rui hoor dat komt vanzelf goed.
Je kan een veer ook beschadigen als je hem verkeerd uittrekt heb ik wel eens gelezen en dan komt de veer niet meer terug.
Dus ik neem liever geen risico als het niet echt nodig is.

Groetjes, Paul

zwolse_girl

Nee inderdaad en das zielig.. ik ben nu ook blij dat zijn vleugel veren weer mooi aangroeien want het is geen gezicht gekortwiekt en ik heb medelij met hem als die naar ze kooi wil vliegen

mja ik hoop dat hij zn veertjes weer snel terug heeft
is dan trouwens de kans dat hij ontamt raakt of juist niet??

groetjes!!

Paul

Hoi Jolanda,

Ik heb zelfs meegemaakt dat een valkje juist tammer werd toen de veren terugkwamen na het kortwieken.
Ze kunnen sneller weg en dat geeft ze dan denk ik een veiliger gevoel.
Dus ik denk niet dat hij minder tam word hoor als je hem dezelfde aandacht blijft geven :)

Groetjes, Paul

zwolse_girl

oke dan.. ;)

Is het trouwens normaal dat ze alles slopen???
Als kuif bij mij zit dan gaat die aan me trui of aan me broek pikken en vooral aan zijn spiegeltje gaat die schreeuwen en trekken .. en aan zijn eigen kooi

Donderstraal niet haha

Groetjes!

Paul

Hoi Jolanda,

Dat is heel herkenbaar en zeker normaal hoor :)
Wat er hier al niet gesloopt is wil je niet weten  ;D
Zelfs een dikke kabel achter de monitor is toen helemaal doorgebeten en de draad van de ontvanger van muis en toetsenbord ook dat werkte ineens niet meer.
En dan in huis een boekenkast de muren hele stukken behang weg en ook een lamp die aan het plafond hing is al 3 keer door een knal uitgegaan omdat er kortsluiting inzat doordat ze de kabel hadden kaalgepikt :(
Taco onze oudste heeft er zelfs een zwarte snavel aan overgehouden toen hij erin pikte terwijl de lamp aan stond en dat was niet zo leuk :(
Hij heeft 2 dagen bijna niet durven eten en een week nergens meer in durven pikken.
En natuurlijk de nodige planten gesloopt.
Ik heb mooie bamboe planten en die zijn bijna door aan de onderkant :(
En zelfs hele dure kunstplanten die er behoorlijk echt uitzagen zijn allemaal totaal vernield.
Maar voor de rest valt het heel erg mee  :P
Je kan als enige oplossing veel wilgentakjes geven en dan de wat dunnere dan slopen ze de takjes en laten de rest meer met rust.

Groetjes, Paul

zwolse_girl

Haha dan leert taco het wel af  ;D
Ik zal wel eens een keer een filmpje maken zo dra we weer een camera hebben pas is de onze overleden  :(
Mja komt goed trouwens nog een vraagje.. ja ik vraag in 1 stuk door nu we toch bezig zijn haha  ;D

tot hoever kunnen je jou valkjes kroelen ??
Ik tot ong zijn oranje vlek en dan iets er onder verder niet
willen ze dat niet hebben ? ik kan bv niet zijn ruggie aaien of buikje..  :-\