Koperen kooi & kopervergiftiging?

Gestart door Sabina, 17 november 2005, 22:16:27

« vorige - volgende »

Sabina

Hallo,

Binnen een half jaar tijd zijn allebei mijn valkparkietjes dood gegaan. Beide ongeveer 1 jaar oud.  :'(

We hebben een grote koperen kooi met koperen bakjes, het water zit wel in een plastic bakje. Op de grond ligt een dikke laag schelpenzand. De vogel die net dood is gegaan had de afgelopen dagen fel groene poep en een groene snavel. Ook zat hij met z'n veren bol en fluitte en praatte hij niet meer, wat hij juist non-stop deed. We hebben toen meteen een warmtelamp bij hem gezet en antibiotica gegeven maar hij is zonet alsnog overleden.

Nadat de vorige valkparkiet is overleden hebben we de kooi helemaal goed schoongemaakt dus dat kan het ook niet zijn.

Nu is mijn vraag of het zo kan zijn dat ze een soort kopervergiftiging heeft gekregen, door het teveel binnenkrijgen van koper? Hij klimt natuurlijk met zijn snavel aan de spijlen en knaagt aan het schelpenzand op de bodem.

Of hoe kan het anders komen dat er 2 vrolijke actieve valkparkietjes binnen een half jaar doodgaan, terwijl ze elke dag vers water krijgen, en echt goed en met liefde verzorgd worden.... ???

alvast bedankt!

Sabina

Riny

Hallo Sabina
Ik denk dat het nu moeilijk te achterhalen is of ze daar aan overleden zijn,dan had je sectie moeten laten verrichten dan had je zekerheid gehad.
Verder durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Wel weet ik dat planten in een koperen pot wel snel dood gaan.
Maar of het met vogels ook zo is??.
Groetjes Riny :D

Paul

Hoi Sabina,

Allereerst sterkte met het doodgaan van je valkje dat is altijd heel erg.
Wat betreft de kooien die waren voor papagaaien vroeger heel vaak van koper omdat het mooi was.
Maar volgens mij zijn ze daar onder andere mee gestopt omdat het toch slecht is als ze ervan binnenkrijgen.
Het koper gaat oxideren op sommige plekjes en dan krijg je die groene uitslag en dat is zonder meer giftig net zoals roest slecht voor ze is bij een metalen kooi.
Ik zou in elk geval op zoek gaan naar een andere kooi als je een nieuw valkje neemt.
Je zou sectie kunnen laten plegen op je valkje dan kunnen ze kijken of hij door vergiftigingsverschijnselen is overleden.
Anders kan je ook altijd even naar dr Feld bellen en vragen hoe dat zit met koper.

Groetjes, Paul

Sabina

OK, heel erg bedankt alvast voor jullie reacties!

Ik zal morgen eerst dr. Feld is even bellen en anders eventueel informeren of er sectie kan worden verricht, want ik wil toch wel erg graag de oorzaak weten...Hij is net overleden dus we hebben hem nog niet begraven...

Groetjes,

Sabina

Riny

Hoy Sabina
Sorry dat ik je niet eerst sterkte wenste met het overlijden van je valkje.
Ik dacht dat het al langer geleden was dat die dood gegaan was.
En weet je hoe je hem moet bewaren tot de tijd dat die naar Feld moet??
Groetjes Riny  :'( :'(

Paul

Hoi Sabina,

Na de sectie kan je ook altijd je valkje terugkrijgen als je dat van te voren vraagt zodat je hem alsnog kan begraven.
Het is zeker belangrijk om te weten wat de oorzaak is als je een ander valkje wilt nemen.
Als je iets weet laat het in elk geval even weten daar hebben we hier ook veel aan.

Groetjes, Paul

Sabina

Lief dat jullie me zo helpen. Ik zal het zeker laten weten als ik Dr. Feld heb gesproken en er meer over weet..

Ik weet niet hoe ik Fibie (zo heette me valkje) het beste kan bewaren...

Riny

Hoy Sabine
Doe hem in een plastic zakje en dan moet je hem in de koelkast leggen.
Ja het is niet leuk omdat bij je dier te moeten doen,maar dit is de beste manier.
Groetjes Riny :'(

Mariska

Hoi Sabine,

Toen ik je berichtje las gingen er bij mij gelijk alarmbellen rinkelen.
Ongeveer 20 jaar geleden is onze grijze roodstaart overleden aan kopervergiftiging.
Hij had ook een koperen kooi.
Als het goed is worden ze NIET meer gemaakt om deze reden.
De kans is dus denk ik (als leek) vrij groot dat het hieraan heeft gelegen.
Die kooi zou ik dus maar gelijk de deur uit doen :-\

Heel veel sterkte met het verlies van je valkjes!!
En neem jezelf niks kwalijk als het daaraan lag, heel veel mensen weten dit niet.

Groetjes
Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)