wie heeft er info over een kunstmatige broedkast

Gestart door adnaloj, 30 mei 2003, 02:50:46

« vorige - volgende »

adnaloj

 :)  hallo allemaal,

zoals ik vertelt heb ( gekke valkjes ) zijn mijn valkje eieren aan het leggen geweest, maar ze kijken er niet meer naar om. :'( en dat vind ik erg jammer.
omdat ik wel ervaring heb met zeer jonge vogels groot te brengen ( merel,mus,kraai,) maar niet met een valk. en nu is mijn vraag of het mogelijk is om de eitjes in een broedkast te leggen en of het dan mogelijk is om zulke kleine vogeltjes groot te krijgen.
dus 3 vragen van mij.
=>  kan ik eieren van een valk in een broedkast leggen?
=>  en als dat lukt, hebben de mini valkjes dan enig kans van overleven?
=>  kan ik ook ergens een broedkast huren op zeer korte termijn?

ik hoop dat ik snel antw. kan krijgen

groetjes jolanda

Karin

Hoi Jolanda,

Valken gaan vaak pas broeden als het laatste ei gelegt is, dus het kan nog komen als ze nog niet te lang liggen. Het is wel te doen met een broedkast, maar de kans is heel groot dat het op een teleurstelling uitloopt. Een betere optie is om een "gastouder" te zoeken. Iemand die een ervaren koppel heeft die ze kan "adopteren". Ik weet dat die gekke Amerikanen het wel doen ( ook zo maar voor de lol, niet dat de ouders ze afstoten ), maar de jongen hebben toch de afweerstoffen van de ouders nodig. Ik zelf zou als ik geen gastgezin zou vinden het maar zo laten en hopen dat ze het volgende nest wel gaan broeden. Daarnaast is zoals ik wel eens begrepen heb het grootbrengen van zulke jonge valkjes veel moeilijker dan merels enz.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

adnaloj

thanx voor je super snelle antwoord karin
ik ga eens kijken wat ik kan doen.

groetjes jolanda

Paul

Hoi Jolanda,
Het uitbroeden van de eitjes zou wel mogelijk moeten zijn in een broedmachine maar dan begint de narigheid pas :-(
De jongen moeten zeker in het begin dag en nacht om de twee uur gevoerd worden dus dat word zelf dan weinig slapen denk ik :-(
Het is wel mogelijk maar je moet gewoon geluk hebben.
Ik heb zelf een valkje wat door de kweker vanaf 2 dagen met de hand is gevoerd en die ziet er supergezond uit gelukkig :-)
Als je het echt wilt proberen moet je in elk geval als voeding nutribird nemen daar zitten bacterien in die voor de darmflora zorgen en die zitten in dat lorivoeding niet.
De eitjes kunnen ruim een week zonder bebroed te zijn bewaard worden en dan kunnen ze als er mee gebroed word nog gewoon uitkomen :-)
Ik ben benieuwd of je het gaat proberen.

Groetjes,  Paul

adnaloj

hmmm ja ik heb best heel veel over voor mijn vogeltjes.
maar mijn zoontje slaapt net door!!! ;D ;D ;D
waar ik erg blij mee ben  :D :D :D
ik ga er nog ff over na denken

groetjes jolanda

Paul

Hoi Jolanda,
Ik was vandaag bij dierenland in rotterdam en daar hadden ze twee soorten broedmachines.
De kleinste kostte iets meer dan 100 euro en de grotere over de 200 maar voor een valk zal denk ik die kleine prima gaan.
Is wel even overwegen of het je dat waard is want je hebt zo maar kans dat je valkjes het volgende nestje wel gaan broeden en zeker omdat dit hun eerste nestje is.

Groetjes,  Paul

adnaloj

ja ik denk inderdaad dat ik het maar zo laat..... :-/
want jimmy is nog maar net 8 mnd en mischien gaat het de volgende keer beter...
ik hoop het  :D

groetjes jolanda

Karin

8 maanden is wel erg jong ja. Valkjes moeten toch eigelijk minimaal een jaar zijn om mee te kweken hoor. Had je al een broedkastje opgehangen dan ? Of hebben ze de eitjes op de grond gelegt ? Onze Breezer is pas 10 maandjes. Ik hang het nestkastje pas na onze vakantie in oktober op. Dan is ze ou genoeg en hopelijk ook wijs genoeg  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

adnaloj

cleo ( het vrouwtje ) is nu bijna 2 jaar en jimmy hebben we dus nog niet zolang. vanaf begin januari. :)
cleo heeft inderdaad 1 eitje gelegt op de grond en toen heb ik een nestblok bij de kooi gezet haar 2e eitje heeft ze wel in het blok gelegt.
ze is erg nieuwschierig en gaat dan ook vaak even kijken en soms gaat ze er ook even in om de eitjes bij elkaar te leggen of zo.
jimmy mag er niet bij komen van haar want dan valt ze aan....
nou ja dan sist ze hem bij het blok weg.

is het nu verstandig om het blok weg te halen?

groetjes jolanda

Karin

Ik zelf persoonlijk zou hem weghalen ( als de eitjes eruit zijn ). Pa en ma valkje moeten beide toch "volwassen"genoeg zijn om het nest groot te brengen, want ze moeten elkaar afwisselen met broeden ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk  ;D ) Hang hem gewoon over een paar maandjes terug, als papavalk volwassener is ( ouder dan een jaar ). Ik denk ook niet dat ze bevrucht zijn, want ze zijn meestal pas na 9 maanden geslachtsrijp. Maar er zullen er natuurlijk altijd gevallen bij zitten die vroegrijp zijn  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Jolanda,
Met een van mijn koppeltjes had ik een nestje met een pop van 2 jaar en een man van 10 maanden ongeveer.
Voordat het mannetje wist hoe hij moest paren waren wel al een paar weken verder, eerst zat ie gewoon verkeerd om op de pop :-)
Maar toch had ie het door maar met broeden heeft de pop alles zelf gedaan, de man zat gewoon naast de eitjes in plaats van erop maar hij ging wel altijd naast de pop zitten.
Het voeren was wel heel goed dat kan hij al wel meteen als de beste hij heeft zelfs een geadopteerd valkje gevoerd :-)
Dus het moet wel bijna lukken hoor met je mannetje.

Groetjes, Paul

adnaloj

hellaas heeft cleo vandaag de eitjes kapot gemaakt!!!
ze was heel baldadig  :'(
jammer maar ja.
niets aan te doen,
ik haal het nestblok wel weg en probeer het inderdaad nog een keer weer over een half jaartje of een jaar, dan hebben ze ook ff wat meer de tijd nog om elkaar te leren kennen.

groetjes jolanda