8 mei 2025, 06:06:43

Ruzie!!

Gestart door Merel, 4 november 2005, 14:29:00

« vorige - volgende »

Merel

Hallo allemaal,
We hebben 2 valkjes aangeschaft toen ze een 8-10 weken waren, we wilden bewust 2 valkjes zodat ze constant gezelschap zouden hebben.
Nu zijn we een 2tal maanden verder, en zitten we met een groot probleem: ze bijten elkaar en maken snel ruzie!
De jongste van de 2 heeft een tijdje met een ontsteking gezeten (oogjes) en sinds we hem behandeld hebben is hij snel bang. Hij komt bv wel snel kijken als je aan de kooi staat, maar hij zit wel te beven en maakt schrille geluidjes (zachtjes krijsen) die op angst lijken te wijzen.
De oudste is super tam en enorm sociaal, hij wordt graag gekrauwd aan zn kopje en komt dat dan ook vragen aan zn vriendje maar die wil met rust gelaten worden en begint dan te bijten, op die manier ontstaat er vaak onrust en bijten ze elkaar tot iemand tussenbeide komt.
Ondertussen zitten ze gescheiden, elk in een kooi (de kooien staan naast elkaar), maar dat was helemaal onze bedoeling niet. Het zo enorm leuk kunnen geweest zijn, maar aangezien ze niet overeen willen komen is de pret weg!
We hadden gedacht ze nog even apart te houden tot de jongste valk helemaal beter is, en ze samen te laten vliegen onder toezicht zodat ze opnieuw aan mekaar kunnen wennen (tot nu toe met weinig succes).
Ik hoop dat jullie ons tips kunnen geven, wat we verkeerd doen, of wat we zeker moeten doen zodat dit probleem rap opgelost is.
Heel erg bedankt alvast!

bobbie

4 november 2005, 20:47:08 #1 Last Edit: 4 november 2005, 21:00:29 by bobbie
Hallo,

Dat is lastig en niet zo gezellig als jullie hadden gehoopt.
Zijn ze wel van dezelfde kweker of uit hetzelfde nest? Je zegt de jongste van de twee, hoeveel schelen ze dan?

Ik zal mijn verhaal vertellen.

Ik heb 2 papegaaien. Ze schelen een paar maanden in leeftijd. Voor de oudste heb ik er 1 bijgekocht, alleen is maar alleen, toch? Het werd snel duidelijk dat de oudste bang was van de jongste. Ze hebben jaren apart in kooien gezeten. Ook heb ik ooit een HEEEEEEEEELE  grote Amerikaanse kooi gekocht zodat ze bij elkaar konden en ze alle ruimte hadden. Ik ging er van uit dat de oudste dan altijd de mogelijkheid had om weg te komen. Nou, die kwijnde helemaal weg.

Tot juni dit jaar. Ze zaten allebei apart in een jockkooi en 's middags waren ze er tegelijk uit. Dat kon zonder pesterijen door de jongste ongeveer 1 1/2 uur.
Toen heb ik op een gegeven moment iets aan mezelf veranderd. Ik reageerde niet meer op de pesterijen die de oudste moest ondergaan. Ik liet het ze uitzoeken. Schijnbaar werd het voor de jongste daardoor een stuk minder leuk, want het eind van het verhaal is dat ze allebei in een en dezelfde kooi zitten sinds begin juni. Ze poetsen elkaar en slapen naast elkaar. Het gebeurt nog weleens dat de oudste gepest wordt door de jongste maar ik reageer totaal niet. Dan is het ook snel over en het is nog maar heel af en toe.
Het bij elkaar in 1 kooi kunnen heeft ongeveer 3 jaar geduurd tot het lukte.

Hiermee wil ik zeggen dat door onze reactie wij ook weleens iets in stand houden. Degene die steeds begint vindt die aandacht misschien wel te gek, negatieve aandacht dus.
Het zijn ook net kinderen ;)

Ik adviseer wat je al van plan was: apart in kooien maar wel overdag er tegelijk uit. Soms zitten ze dan per ongeluk met z'n 2-en in 1 kooi. Als dat vaak gebeurd kan je het deurtje eens dicht doen. Ook altijd meer etensbakjes ophangen dan dat er vogels in de kooi zitten, met zijn 2-en dus minimaal 3 etensbakjes.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Succes, Nel :)

Merel

Bedankt voor je reactie,
Etensbakjes hebben ze genoeg, ze hebben trosgierst, krachteivoer, pellets, zaden, speelgoed, een pracht van een kooi (grote van montana), ze krijgen veel aandacht...
En toch he...
Ze komen van dezelfde kweker, schelen maar 2 weken in leeftijd en hebben het een tijd goed met elkaar kunnen vinden.
Kleintje (titus) is ziek geworden en dat werd door otho, de oudste niet aanvaard. Die verwachte aandacht en beet zachtjes in titus zn teentjes als ie wilde kroelen en dan begon titus niet te kroelen maar te kibbelen. Ook heb ik otho de kleinste al zien pikken, hij plukte de veren uit zn kopje.
Dan kan ik moeilijk blijven zitten kijken tot het overgaat toch?
Tot bloedens toe bijten ze elkaar niet, en het lijkt niet zo erg, maar dat komt idd omdat ik ingrijp en ze niet laat verder doen.
Bij de dierenarts hebben we wel gezien waartoe ze in staat zijn, en het was niet netjes.
Ik hoop nog altijd dat titus een beetje verdraagzamer wordt (ook van ons is ie een beetje bang omdat we lang met oogzalf geprutst hebben) en dat alles in orde komt.
Is dit ijdele hoop?
Heb ergens op het forum gelezen dat een valkje erbij nemen eventueel de oplossing zou kunnen zijn, denk je dat dit klopt? Alvast bedankt!!

Paul

Hoi Merel,

Ik had een koppeltje en die waren echt onafscheidelijk en daar pikte dan man steeds de kop van de pop helemaal kaal en toch waren ze gek op elkaar.
Pikken en veertjes uittrekken wil dus niet altijd zeggen dat ze ruzie hebben maar dat kan juist verliefd gedrag zijn ook.
Het gaat bijna altijd goed met twee valkjes samen als de kooi groot genoeg is en ik zou het zeker weer proberen als Titus weer helemaal opgeknapt is.
Eerst buiten de kooi wennen is heel erg goed en dan langzaamerhand in de kooi proberen weer.
Een derde erbij zou soms juist nog meer problemen kunnen geven omdat er vaak juist twee naar elkaar toe trekken.

Groetjes, Paul

Merel

Dank je wel,
Tja, ik hoop echt dat alles goed komt, ze hebben bij de dierenarts echt hard zitten vechten (daarom dat ik zo n schrik heb :-[). Weet je wat ik vreemd vind, otho wil zo graag kroelen, maar titus aanvaard het niet en wil het enkel als ik het doe, moet ik me wat meer op de achtergrond houden? Wat ik ook niet begrijp is waarom otho vaak bovenop hem komt vliegen (titus wordt dan heel angstig).
Sorry voor de vele vragen, wil gewoon juist reageren op hun gedrag en weten hoe ik het moet interpreteren.
Heel erg bedankt!

Agnes

Hoi Merel,

Nu ik dit zo lees moet ik aan m'n kinderen denken ;)
Die kunnen op dit moment niet met en ook niet zonder elkaar.

Het kan best zijn dat jou valkjes nu ook in zo'n periode zitten.

Doordat Titus ziek is geweest heeft hij misschien een tijdje meer aandacht gekregen.
Ik denk net als Nel en Paul dat je het een tijdje gewoon aan moet kijken, en je er niet te veel mee bemoeien.
Het zal moeilijk voor je zijn, maar wel de moeite waar om te proberen toch?

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Riny

Hallo Merel
Sommige mensen denken dat afgunst niet bestaat bij valkjes ,maar ik weet het nog zo net niet.
Toch zou ik eens proberen om me er eens niet mee te bemoeien.
Misschien dat er dan toch een ommekeer komt.
Groetjes Riny :D :D :D

Merel

Goed, zal het es proberen  ;)
Vanop een afstand bespieden wat ze zoal doen als ik er niet bij ben, wie weet zijn het dan ineens weer beste vriendjes ;D (ik hoop er sterk op).
Bedankt allemaal!

Riny

Hoy merel
Misschien doen ze het wel om aandacht van je te krijgen.

Merel

Na een paar aanpassingen te hebben aangebracht (voederbakjes op zelfde hoogte, anders blijven ze misschien strijden) in de kooi zitten ze weer in de grote kooi samen.
Titus klaarde volledig op, hij leek echt te zitten lachen (blinkende oogjes :)). Blijkbaar heeft hij zn vertrouwde omgeving enorm gemist, ze lijken voorlopig compromissen te vinden en geen van beide lijkt onderdanig of niet opgewassen tegen de andere.
We hebben thuis als afspraak ingezet "vanaf ze beginnen ruzien, stappen we weg, zodat ze het zelf kunnen uitvechten).
Hopelijk zijn de problemen hiermee van de baan.
Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp!!

Riny

Hoy Merel
Ik ben echt nieuwsgierig hoe het over een paar daagjes is.
Laat je het ons horen.

Merel

Tot nu toe, doen ze het redelijk goed...
Ik denk dat ze nog niet uitgemaakt hebben wie de baas is, maar echte problemen geeft het nog niet (otho kan rusteloos zijn en titus steeds weer wegjagen van de etensbakjes, tot titus es van em afbijt).
Het ene moment gaat al beter dan het andere, maar heb er weer vertrouwen in gekregen  ;D

Riny

Hoy merel
Vaak is dit de beste methode.
Ze moeten toch onderling uit maken wie de baas is.
Fijn dat het de goede kant op gaat.