9 mei 2025, 00:36:20

jongen

Gestart door vogelfriek, 26 juni 2003, 03:42:24

« vorige - volgende »

vogelfriek

26 juni 2003, 03:42:24 Last Edit: 26 juni 2003, 03:43:41 by vogelfriek
hallo valkenvrienden :)

ik had een vraag, ik wil graag weer een jong zelf opvoeden
Alleen, als het eitje uitgekomen is, hoe lang duurt het dan voordat de oogjes opengaan? want wij willen zo lang mogelijk wachten,(of is dat verschillend) maar het jong ongeveer weghalen voordat de oogjes opengaan.

alvast bedankt. :)

groetjes vogelfriek

Kolkkie

Hoi Vogelfriek,

De oogjes gaan na zo'n 10 dagen open, soms iets eerder, soms later. Dat verschild per valkje.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Karin

Hoi vogelfreak,

Niet doen hoor, zo jong bij de ouders weghalen. Je kunt hem beter iedere dag in handen nemen en vanaf een week of twee eventueel dagelijks 1 x bijvoeren en de rest aan de ouders over laten. Dan wordt hij net zo tam als wanneer je hem zelf groot brengt. Wil je toch persé de vogel met de hand groot brengen, wacht dan tot hij 4 à 5 weken is. Het is voor het piepkuiken zeker de eerste tijd veel beter dat zijn ouders hem voeren ( geven hem afweerstoffen, en veel jonge vogels krijgen last van schimmels en bacteriën als ze niet door hun ouders gevoert worden in de eerste belangrijkste periode ) en de ouders kunnen erg in paniek raken als je een jong bij ze weghaalt. Als de jongen nooit door de kweker vastgepakt wordt en ze zitten in een volière is het een optie om ze met 4 à 5 weken zelf groot te brengen. Volgens mij halen alleen die gekke Amerikanen de jongen op 5 à  7 dagen leeftijd uit het nest  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Vogelfriek,
Het verschild een beetje wanneer de oogjes open gaan maar dit kan al vanaf een week gebeuren maar dan zeker nog niet weghalen.
Vanaf 3 a 4 weken is het veel beter om ze dan met de hand pas te gaan voeren en het maakt echt helemaal geen verschil, ik zou zeggen pas met 4 wken weghalen dan heb je ook kans dat ze al van een lepeltje eten dan kan je hem ook nooit te veel voeren want ze stoppen als ze genoeg hebben.
Dat de oogjes opengaan maakt ook helemaal niet uit hoor, hij ziet jou toch wel als een van zijn ouders ook als je hem met 4 weken gaat voeren.
Ik pak wel de jongen elke dag even vast dan wennen ze al meteen aan mensenhanden en zijn meteen een stuk minder bang als je ze op latere leeftijd vastpakt.
Trouwens zeker de eerste 2 weken mag je wel vakantie nemen want dan hebben ze om de twee uur geloof ik een voeding nodig dag en nacht dus dat worden dan een paar slapeloze weken :-)
Ik ken wel iemand die een valkje vanaf 2 dagen met de hand heeft grootgebracht maar dat dat lukt is maar een zeldzaamheid hoor.
En tammer dan eentje die later uit het nest gehaald is was die zeker niet hoor maar hij was wel heel lief :-)

Groetjes, Paul

vogelfriek

26 juni 2003, 12:52:40 #4 Last Edit: 27 juni 2003, 14:10:39 by vogelfriek
hoi allemaal.

ik wacht gewoon 4 weken. En ik heb 8 1/2 week vrij dus dan kan ik het wel opvoeden. Ik denk dat ik nog wel wat vakantie werk ga doen, maar dat geeft niet. want mij ma die voert het jong dan wel. ze vindt het zelf heel leuk om z, on jong valkje af en toe wat eten te geven. :)

groetjes vogelfriek

Stijn dc

hello

je kan het atlijd proberen, maar het is niet zeker dat het gaat lukken als ze de bepaalde antistoffen niet binnenkrijgen!!
ik zo uhe toch niet doen!

SDC:D

Stijn dc

hello

je kan het altijd proberen,k maar ik zou het nooit oden want je kan ze nooit alle antistoffen en zo geven! het is maar heel zelden dat het lukt hoor!!

SDC:D

vogelfriek

27 juni 2003, 14:17:48 #7 Last Edit: 27 juni 2003, 14:20:31 by vogelfriek
hey

ik wacht gewoon 4a5 weken voordat ik het jong eruit haal.
bij het vorige jong moest ik haar er wel uithalen want ze zat in dr eentje in een nestblok. De ouders mochten er niet meer in van een paartje grasparkietjes. Telkens als de ouders er weer in wouden dan vlogen de grasparkietjes voor het blok langs en jaagde de ouders weer weg. >:( Het mannetjesgrasparkiet is zelfs bij het jong in het blok geweest, en heeft het kopje van het jong helemaal kapot gebeten, en een neusgat van het jong was ook helemaal kapot. >:(. Dus hebben wij besloten het jong eruit te halen en zelf verder op te voeden. En dat is gelukkig helemaal goed gegaan. :)

(bij m,n handtekening zie je haar nu alleen ze is nu al een stuk ouder.)