18 april 2024, 20:03:02

Twee poppenof toch niet...

Gestart door Silvana Albert, 4 september 2002, 18:35:41

« vorige - volgende »

Silvana Albert

We hebben sinds mei een valkje, Siri, die toen we hem kochten ongeveer 10 weken oud was. Deze eerste valk was volgens de verkoper een pop. "zij" is niet altijd een lieverdje en je kunt heel moeilijk haar vertrouwen winnen. Als we haar benaderen in de kooi is "zij" niet te genieten:"zij" blaast als een kat. We vonden het zielig en hebben een tweede valkje erbij gezet, Franky. Omdat ik geen verstand heb van kweken vroeg ik wat ik het beste kon nemen. Men adviseerde er ook weer een pop bij te zetten.
Deze pop en kwam 4 weken geleden bij ons wonen toen ze 6 weken was. Ze zat nog maar net op stok volgens de verkoper. En na een periode van gewenning zitten ze nu samen in één kooi met de afmetingen 60x60x40 cm. Helaas, zij komen nooit uit de kooi die toch geregeld openstaat. Franky wilde wel maar het was net of ze niet goed wist hoe ze moet en gaan helemaal bovenin de kooi zitten.
Franky was meteen tevreden, wilt vaak knuffelen met Siri maar "zij" is haar altijd aan het pikken en weg aan het jagen naar een andere stok en als zij eet moet ze weg omdat "zij" wil eten. Siri moest toch wel even wennen aan Franky. Opeens zaten ze toch samen op een stok zonder ruzie. Nu blijkt dat Siri toch een man is en dat klopte ook met zijn erg hanige gedrag. Hij ging zich opeens anders gedragen, was zich aan het uitsloven: hij floot en fladderde met zijn vleugels. Gisteren klom de man opeens op de rug van de pop en duwde zijn staart kruiselings onder haar staart. Vandaag deed het het alweer 3x in enkele uren tijd. Toen hij van haar af was zag ik een beetje bloed op haar staart. Ik weet niet of het kwaad kan. Ze is pas met 9 maanden geslachtsrijp las ik op jullie site. Wat moet ik verder doen? Ik heb niet de kennis, ruimte en tijd om te gaan kweken.  Daarom kochten we bewust 2 poppen. Wat adviseren jullie? Alvast bedankt!

Tara

Weet je wel zeker dat de pop nog niet ouder is dan ze zeiden? Mensen liegen veel om geld te verdienen. Volgens mij is ze al geschikt om te paren. In die kooi zullen ze waarschijnlijk geen nestje hebben. Dus je moet niet bang zijn. Je mag blij zijn in feite. Nou, ik hoop dat je er iets mee bent, groetjes, Tara.

Peter

Het advies van twee poppen was goed.

Vaak blijkt een pop later toch een man te zijn. Ze paren vaak wel eerder maar er gebeurt dan niets. Als je geen nestje wilt kun je als er eventueel toch eitjes komen, die leggen ze dan op de bodem van de kooi gewoon weg halen. We raden je wel aan om als er eitjes zijn ze een week of twee te laten liggen en dan weg te halen.

Waarom de ander niet uit de kooi komt weten wij niet, en als je de valk zelf uit de kooi pakt dan blijft de valk ook wel buiten de kooi of gaat direct weer terug?

Groetjes,
Peter