29 april 2024, 18:22:32

BINKY IS DOOD!!

Gestart door Caroline, 5 november 2005, 14:34:51

« vorige - volgende »

Riny


Hoy Caroline
Als je gewoon valkparkietenzaad zaait dat groen lusten ze ook heel erg graag.
Groetjes Riny ;D

angel310

ja idd
was ik vergeten te zeggen
want ik had een keer bloemenzaad gekocht(wildbloemen)
en dat het zelfde als parkietenzaad ::)
dus ik ook een bak met parkietenzaad gemaakt
nou ze hebben gesmuld ;D

groetjes angelique

Valerie

Citaat van: angel310 op  9 november 2005, 19:05:12
ja idd
was ik vergeten te zeggen
want ik had een keer bloemenzaad gekocht(wildbloemen)
en dat het zelfde als parkietenzaad ::)
dus ik ook een bak met parkietenzaad gemaakt
nou ze hebben gesmuld ;D

groetjes angelique

Han die vraagt of daar dan parkieten uit groeien, uit dat parkietenzaad.  ;D
Doe je dan gewoon wat zaad in plantenaarde en dan kijken of er iets uitkomt? Ik heb zo 3 pitjes van een appel die zijn uitgekomen.  :P



Gerda

Heb je al nieuws??
Ik ben er gewoon een beetje zenuwachtig van!!!
Liefs Gerda

Caroline



                                                       Ik heb de uitslag!!



Mijn andere dire lopen geen gevaar.  :D

Maar met Binky heb ik heel veel pech gehad. Eigenlijk komt het op neer dat hij zichzelf heeft overgegeten aan de broccoli, dus toch!! Daardoor hebben zijn maag/darmstelsel zo heftig gereageerd, dat ze dezelfde reactie hebben gegeven als een voedselvergiftiging, maar het was geen vergiftiging zei hij, 100 % zeker niet. Daardoor is hij heel veel vocht af gaan vloeien en problemen gekregen met zijn nieren en de lever kon het gal niet kwijt, en bij valkjes gaat het dan heel snel. De reden waarom hij dit heeft gedaan blijft gissen. Ik heb er nog veel meer over te vertellen heb Dr. Feld zelf zeker 20 minuten aan de telefoon gehad en heb ook nog wat tips. Maar daar kom ik straks voor terug. ik wilde jullie dit alvast even vertellen maar moet me nu in orde gaan maken, ik moet zo meteen met Thomas naar de logopedie. Daarna kom ik meteen weer om jullie verder alles te vertellen.

:-* een gelukkige maar ook een hele verdietige en toch wel een beetje schuldigvoelende Caroliine.

Alhoewel Dr. Feld zei dat ik r geen schuld aan had en gewoon op dezelfde manier moest doorgaan als ik voorheen deed.  :-\

[/size][/i][/b][/color]
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Gerda

10 november 2005, 12:40:40 #155 Last Edit: 10 november 2005, 12:53:48 by Gerda
Lieve Caroline,

Gelukkig is de uitslag goed wat betreft je de anderen!! Gelukkig geen infectie of iets anders raars.
Jemig, dat is wel een opluchting.

Tegelijkertijd is het vreemd dat een valkje zich overeet aan iets. Niet iets dat je in een groep valkjes kunt voorkomen lijkt me. Vooral mensen met volieres zouden zoiets dan veel vaker moeten hebben.
Waarom zou een valkjes zo iets doen?? Heeft Feld daar nog iets over gezegd??
Je moet je absoluut niet schuldig voelen. Je zit er al dichter op dan bijvoorbeeld mensen met een voliere. Maar je kunt toch moeilijk elk hapje dat je valkje neemt gaan monitoren.

Ik ben blij met de uitslag, maar ik kan me het verdriet voorstellen dat Binky eigenlijk 'aan niets' overleden is.
Heeft Feld nog verteld of een valkje zich vaker overeet, en waaraan dat dan kan zijn. Want het lijkt me dat het niet aan ligt aan dat het perse broccoli is, toch??


Nogmaals, hij heeft een heerlijk leven bij je gehad!!! Dat is meer waard dan een lang leven. Een valkje is zich niet bewust van de lengte van zijn leven, maar zal zeker merken of hij een gelukkig leven heeft of niet. En Binky heeft het bij jou super gehad. Alleen wij hebben verdriet omdat hij er niet meer is.

Liefs Gerda

Agnes

Hoi Caroline,

Gelukkig dat je nu weet wat er met Binky aan de hand was.
Wel zuur dat het nu toch de brocoli blijkt te zijn.
Maar je hoeft je echt niet schuldig te voelen, want je gaat er toch niet vanuit dat je valkje zich overeet? Ik wist trouwens niet eens dat dat kon.

Ben benieuwd wat je nog meer te vertellen hebt.

Kom straks weer even kijken....

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Riny

10 november 2005, 13:31:05 #157 Last Edit: 10 november 2005, 18:35:59 by Riny
Hoy caroline
Dat wist ik ook niet dat zoiets kon gebeuren.
En het is net zoals Gerda ook zei ,wat moet ik dan in mijn grote voliere.
Ik zet eten neer voor 34 valkjes en dan trek ik de deur weer achter me dicht.
Iedereen hier op het forum heeft dan nog altijd geluk gehad ,en jij dikke pech.
Maar hier kun jij niets aan doen, want dan zou je ieder valkje in een apart kooitje neer moeten zetten alleen dan is het te voorkomen.
Lieve Caroline dan nemen we het risico maar ,maar een ding is zeker onze valkjes hebben een leven als een prinsje en dat geldt zeker voor jou Binkie.
Die is overgelukkig geweest bij jou.
Ik ben wel blij dat je andere valkjes geen gevaar lopen.
En ik weet zeker dat ik nooit meer voorbij Broccolie zal kunnen lopen zonder aan Binkie te denken.
Liefs Riny :-* :-*

Caroline

10 november 2005, 16:24:42 #158 Last Edit: 10 november 2005, 16:26:52 by Caroline


                                                       Gewoon pech??



Nou waar ga ik beginnen?
Allereerst wil ik nog één keer zeggen dat ik eigenlijk heel erg gelukkig ben. En dat klinkt heel l*llig ten op zichten van Mijn Bink. Maar voor Binky maakt het verder niks meer uit nu, daar kan ik hoe hard het ook klinkt niks meer aan veranderen en volgens Dr. Feld kon ik dat ook al niet van de voren.  :( Voor de andere betekend dit "nieuws", deze uitslag dat ik me voor hun in principe geen zorgen hoeft te maken, en gewoon door mag gaan met mijn manier van verzorgen.

Om even de vragen die jullie me al stelden te beantwoorden, zal ik even mijn verhaal afmaken.
Tijdens de sectie zagen ze al gauw dat heel Binky's spijsverteringsstelsel vol zat met een groene uitslag, bloederige reacties en restanten van onverteerde broccoli. En dat ook de lever was op gezet. Er zijn verder allerlei dingen op kweek gezet en die hebben aangetoond, dat Bink niks heeft gegeten wat bedorven was of wat vergiftigd was en er zijn ook geen bacteriën gevonden die wezen op een ontsteking of infectie. Dr. Feld zijn conclusie was, Binky heeft om wat voor redenen dan ook zichzelf overeten aan de broccoli, dit op zoals het er uitzag een vrijwel lege maag en darmen, heeft een hele grote reactie teweeg gebracht, die alles van binnen eigenlijk heel erg hebben beschadigd, eigenlijk zo zei hij, gaf het dezelfde reactie als een (voedsel)vergiftiging, vandaar dat het ook zo snel ging. Hij kreeg dus waterdiarree en water overgeven, waardoor er veel te veel vocht afvloeide uit zijn lichaam, dit veroorzaakte grote problemen aan zijn nieren, zag hij, en doordat de hele spijsvertering eigenlijk was stilgelegd, kon de lever het gal niet verwerken en sloeg dit op wat de vergroting hiervan weer veroorzaakte, verder kon hij ook aan de lever niks constateren. En aan het geheel hiervan is hij dus overleden. Dit allemaal kon zijn lichaampje niet aan.

Ik hoor de vraag bijna, WAAROM ZOVEEL BROCCOLI??
Dit is een reactie die hij wel vaker heeft gezien, maar dan gaat het om valkjes/vogels/knaagdieren die het niet gewent zijn groente en fruit te eten, en die dan ineens een hele bak krijgen. Dit was bij Binky dus niet het geval, hij heeft weliswaar bij zijn vorige eigenaren geen groente en fruit gegeten, ik heb hem heel langzaam en met hele kleine beetjes tegelijk, groente en fruit leren eten, en een echte liefhebber is hij er dan ook nooit van geworden.
WAT HEEFT HEM ER DAN TOE GEBRACHT OM NU ZOVEEL ERVAN TE ETEN??
Dit is helaas nooit meer te achterhalen. Wat hij wel wist te vertellen dat als een valkje zich niet lekker voelt of iets mankeert, ze zich soms overeten aan van alles en nog wat, dit kan zijn kalk, steentjes, granol van de muur, hout of houtsnippers of groente en fruit en in Bink zijn geval kan dit dus broccoli zijn geweest. Er is echter niet meer te achterhalen of Binky daadwerkelijk iets anders heeft gemankeerd, zo op het ook niet, maar hij heeft een sectie uitgevoerd die aan moest tonen waarom Binky dat diarree en overgeven deed en heeft hem niet verder onderzocht dan daarvoor nodig was. Nu nog verder onderzoeken is niet meer mogelijk en veranderd ook niks aan het beeld volgens hem. Wat wel weer raar was, het feit dat Binky niet liet zien dat er iets was, 's ochtends had hij nog op mijn trui gepoept en dit was nog een droog poepie.  :-\ Maar het schijnt dus echt zo snel te kunnen gaan, door nog geen stronkje broccoli van 3 cm, waarvan zeker de helft nog in de kooi op de bodem en in het voerbakje lag is mijn Binky nu dus dood.
Mijn vraag was natuurlijk, is broccoli niet goed dan of elke andere groente/fruitsoort of was het mijn hoeveelheid of hoe vaak mag het??
Broccoli was zeker wel goed zo ook een heleboel andere groenten, alleen adviseerde hij me wel om het niet rauw maar gekookt of geblancheerd te geven, omdat het dan makkelijker te verteren is. En de hoeveelheid was ook goed zeker voor 4 valkjes, zijn conclusie was dan ook domme pech. Het had iedereen kunnen gebeuren en had ook door het eten van iets anders kunnen gebeuren, als daar het maag/darmstelsel door overmatig gebruik door was geïrriteerd. Ik vroeg kan ik dan beter niet groente/fruit/kruiden geven?? Waarop hij antwoorden, dit wel degelijk te blijven doen en ook dezelfde hoeveelheid aan te houden.
Verder heb ik zelf al besloten dat ik natuurlijk geen broccoli meer geef, ook heb ik toch maar het rooster in de kooi gedaan. Ik heb een grote papegaaienkooi met 15 cm boven de bodem een rooster, ik had dit er nooit in omdat ik het zonde van de ruimte vind. Maar er ligt natuurlijk altijd poepies, oud brood/groente/fruit/kruiden op de bodem, dit gaat met een kamertemperatuur natuurlijk ook liggen bederven, ik verschoon wel 1 x per 5 dagen de kooi maar in 5 dagen kan het al bedorven zijn, met het rooster kunnen ze er in ieder geval niet meer van eten. De kweken hebben overigens wel aangetoond dat Bink niks bedorfs heeft gegeten, maar ik wil geen risico's meer lopen.

Dus,.....helemaal zekerheid wat Binky er toe gebracht heeft om zichzelf letterlijk dood te eten aan de broccoli zal ik nooit hebben. Gelukkig zal ik mijn 3 andere kanjers niet aan hetzelfde verliezen. Omdat het niks besmettelijks is geweest. Ook heeft Noa groenlicht om te komen, alleen moet zij nog even helemaal alleen leren eten, ze wordt nu nog BIJ gevoerd met pap.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb overgebracht, hier en daar misschien niet in doktertaal maar Kaatjetaal, mochten jullie nog ergens vragen over hebben, vraag maar.

Broccoli geven is dus niet slecht!!

Voor mij wordt het tijd om alles een plaatsje te gaan geven, met al jullie lieve woorden, en gebaren gaat dat zeker lukken.
Morgen komt Binky als het goed is thuis(ligt aan de TPG), hij is goed ingepakt en er ligt een envelope op met zijn 2 staartveren en.... de rekening. Hij zal dan als Sanne even weg is een waardig afscheid krijgen en in de voortuin begraven worden. Met een mooie plant er boven op, welke weet ik nog niet.

Het wordt ééntonig maar jullie zijn ook zo geweldig, dus nogmaals


Keibedankt allemaal!!
[/i][/b][/color]




Zoals ik me Binky ga proberen te herinneren, dolgelukkig met zijn liefje, Fleur.


Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

trienke

hoi caroline

ik ben blij voor je dat de anderen  geen gevaar lopen.

Groetjes trienke

marianca.

Hallo caroline,


Ik ben blij voor jullie dat je valkjes geen gevaar lopen.Ergens voelde ik dat ook wel zo!
Wat ik wel heel triest vind is dat die lieve Binky door de brocoli zo ziek is geworden en uiteindelijk is gestorven :'( :'( :'(.Heeft zitten smullen omdat het zo lekker was ...triest :'(


liefs
marianca

Riny

Hoy caroline
Dat wist ik ook niet dat zoiets kon gebeuren.
En het is net zoals Gerda ook zei ,wat moet ik dan in mijn grote voliere.
Ik zet eten neer voor 34 valkjes en dan trek ik de deur weer achter me dicht.
Iedereen hier op het forum heeft dan nog altijd geluk gehad ,en jij dikke pech.
Maar hier kun jij niets aan doen, want dan zou je ieder valkje in een apart kooitje neer moeten zetten alleen dan is het te voorkomen.
Lieve Caroline dan nemen we het risico maar ,maar een ding is zeker onze valkjes hebben een leven als een prinsje en dat geldt zeker voor jou Binkie.
Die is overgelukkig geweest bij jou.
Ik ben wel blij dat je andere valkjes geen gevaar lopen.
En ik weet zeker dat ik nooit meer voorbij Broccolie zal kunnen lopen zonder aan Binkie te denken.
Liefs Riny     :-* :-*

Caroline

11 november 2005, 00:37:08 #162 Last Edit: 11 november 2005, 14:39:53 by Caroline


                                                       
Foto's van Noa




Ik wilde nog even proberen om toch op wat reacties te reageren maar dan wel in het algemeen.

Ik wil even aan jullie laten weten dat ik wel weet dat Binky het hier goed had en dat ik geen schuld heb aan zijn dood maar het geeft wel een heel raar gevoel, als ik bedenk dat als wij vrijdag avond gewoon frietjes hadden gehaald i.p.v. broccoli te eten, dan had Binky nu nog beneden in de kooi gezeten i.p.v. ergens in een auto in een postzak te zitten. Dus geen schuldgevoel maar wel een naar gevoel. Snappen jullie??
En de vraag of het wel of niet aan de broccoli ligt zag ik voorbij komen, als hij had gekozen voor de beukenhoutsnippers, het brood of maagkiezel had hij ook flink buikpijn gehad maar dit had waarschijnlijk een ander eind gehad, de werkelijke doodsoorzaak is het vele en vooral snelle vochtverlies, in 2 uur tijd van 85 gram naar 71 gram om 17 uur, ik weet niet eens wat hij op het eind woog, kan nog minder zijn geweest. Maar dit had ook door appel of een andere groenten kunnen gebeuren. De lever vergroting kwam dus doordat de spijsvertering stil lag en de lever de gal niet kon afvloeien, zoals Dr. Feld het uitlegde. En inderdaad de grote volière houders onder ons, ik gaf dr. Feld dit voorbeeld ook al, iedereen die voor meer dan één valkje groenvoer neer legt loopt het risico dat één van de valkjes zich overeet, maar dit hoeft natuurlijk niet, ik had gewoon pech.  :( Maar ik gaf dus één roosje van 3 cm zonder het stronkje aan de onderkant voor 4 valkjes, er lag nog op de bodem en er zat nog in de voerbak, dus ik bedoel maar, wat is teveel voor één valkje?? Nel gaf al een mooi voorbeeld, zoals honden als ze niet lekker zijn, gras gaan eten, alleen is dat om te kotsen(braken sorry).
De veren, ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Ik heb al 2 x een rui van Bink meegemaakt, en heb dus al 4 staartveren van Bink gehad, alleen had daar onze Thomas een keer op de grond met zijn auto's mee gespeeld en toen zijn ze door de honden zeer heftig beschadigd. Ik heb ze toen weggegooid met in mijn achterhoofd dat ik nog genoeg ruien van Bink zou meemaken om staartveren te bewaren. meteen toen Bink dood was dacht oh jee ik wil zijn staartveren houden maar keek zo en durfde ze er niet uit te trekken wat mij er toe bracht dit door Dr. Feld of zijn charmante assistente te laten doen. Dan heb ik ze in ieder geval en wat en hoe daar ga ik lekker over nadenken als ze ergens hoog en veilig liggen opgeborgen.  ;) Wel wil ik de foto van Binky op rozen, zie ook mijn handtekening uitvergoten en inlijsten.
Even tussendoor: Renzo, een dikke kus van Sanne, Thomas en Jasper en mij natuurlijk,veel plezier bij oma Nel.  :-* :-* :-* Ook lees ik hier en daar verbaasde reacties over het koken van de groente alvorens het te geven, mijn reactie was ook zo, wat ze in de natuur vinden en eten aan groenvoer, is ook niet gedoseerd en gekookt, dus ook daar hebben soms valkjes pech.  :-\ En Caroline, een lief idee hoor de nakomelingen van het koppel van Kirsten, ik had het gezien, maar..........ik wil inderdaad een Grisha, dus geen cinnamon(die heb ik er al drie), en zeker een pop(ik wil persee met pareltjes). Die krijgt dit koppel niet, wel Mandy en Lin en daar sta ik ook op de reserveringslijst. Voor begin volgend jaar bij Lin of voorjaar bij Mandy.  :D En nog een hele bonte witmasker bij Bianca. En eigenlijk ben ik verliefd op de geparelde lutino geelwang van Riny, die staat opgeslagen bij mijn afbeeldingen  ::)

Allemaal nieuw leven om naar uit kijken, net als Noa, maar één ding is zeker, voor Bink zal er altijd een plekje zijn, .....in mijn hart, Binky, je was een kanjer,  :-*  :'(



Christine    Kirsten    Monique    Gerda    Inger    Roosje    Kirsten    Riny    Mariska    Nel & Renzo   Ankie    Mandy   Esther    Petra    Caroline    Rianne    Agnes    Marianca    Trienke    Valerie    Angelique    Annouschka    Martin    Paul    Mitchell    Jolanda    Bianca    Natasja    Marga    Irene    Tara    Irene Ooms    Carin    Suus    Es    Karin    Peter    Gonnie    Dianne    Henry    Diana    Lin    Wendy    Marianne    Sanne    Margreet    Ria    en natuurlijk thuis, mijn vrienden, kennissen en familie en iedereen die ik nu nog vergeet.[/size]



Jullie waren geweldig!!
Bedankt voor alle lieve woorden en medeleven.

:-* :-* :-*

Binky, Fleur, Pablo, Chica, Noa en Caroline.
[/i][/b][/color]

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline



                                                       
"Binky is thuis"




Vanmiddag om 2 uur kwam onze postbode Binky afgeven. Met zoals afgesproken, keurig de 2 grootste en 2 iets kleine staartveren apart in een boterhamzakje in de envelope erbij. Alleen hebben de puntjes van de 2 grote veren, of de heenreis of de terugreis een beetje in een knik gezeten en zit er een slag in, ik hoop dat ik die er weer uit krijg. Omdat Ed om kwart over 2 moest gaan werken heb ik nog 2 extra zakken om het doosje heen gedaan en hem in de diepvriesgedeelte van de oude koelkast gelegd. Zo dat we morgen rustig een diepe kuil kunnen maken en Bink kunnen begraven. Binky na een dag reizen zo nog ergens neerleggen durfde ik niet meer aan.

Morgen om 19.00 uur is Binky alweer een week dood, wat is het toch snel gegaan deze week. Dat moment wil ik gebruiken om dit boekje te sluiten. Ik weet alleen niet hoe dit moet dus graag wat tips. Mocht er nog iemand willen reageren dan kan dat tot morgen 19.00 uur hier of in mijn "gewone" dagboek:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?topic=12892.new;topicseen#new

Liefs Caroline

[/size][/i][/b][/color]
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Riny

Hallo Caroline
Ik weet niet goed wat ik zeggen moet.
De tranen komen weer omhoog ,nog nooit heb ik het zo moeilijk gehad met een valkje van iemand anders als met jou Binkie.
Ik geef hem in gedachten een kus en jou wens ik morgen veel sterkte.
:-*  Riny