20 april 2024, 02:30:05

gekke valkjes 2

Gestart door adnaloj, 28 mei 2003, 15:31:20

« vorige - volgende »

adnaloj

hallo allemaal.

ik zit met de volgende vragen.......
mijn valkparkiet heeft eitjes gelegt maar het mannetje (jimmy) kijkt er niet naar om. hij komt zelfs niet eens in het nesthok. verder is het vrouwtje (cleo) best heel nieuwschierig maar doet er ook niets mee.
weten jullie hoe dat komt en of dat op te lossen valt?
(jimmy is ongeveer 1 jaar oud en cleo 2 jaar)

groetjes jolanda

Tara

Hoi Jolanda,

soms is het zo dat mannetjes niet meteen omkijken naar eitjes, en vaak gaan ze broeden vanaf het tweede eitje, maar vaker ook als ze er meer hebben hoor, toen Laiko en Moko met hun nest nog in de volière zaten keken ze er ook niet naar om, maar toen ik ze apart zette ging dat al beter, ze heeft nog een ei meer uitgebroed zelfs en dan nog een jong ook, in totaal hebben zij en Moko 7 jongen grootgebracht die nu ouder dan 6 weken zijn. Hoe gaat het nu met de eitjes?

Groetjes, Tara

adnaloj

ze heeft nu 4 eitjes en zij broed alleen overdag  jimmy ( hij )
kijkt er nog niet na om. maar dat komt ook omdat als hij te dicht bij het blok komt dat valt cleo hem aan..
ik hoop dat het allemaal nog goed komt.

groetjes jolanda

Tara

Hoi Jolanda,

ik hoop dat ze weet wat ze doet, want een hele nacht niet broeden is wel niet goed, zo heb ik ook een nest van 5 bevruchte kwijt helaas.

Ik wens je veel succes ermee,
groetjes, Tara

adnaloj

hmmm ik hoop inderdaad dat alles goed gaat.
groetjes jolanda

Tara

Hoi Jolanda,

ik had nog ff een vraagje, ben je zeker dat ze 's nachts niet broeden? Het kan ook zijn dat ze niet meteen broeden ofzo, kan je 's morgens als je je hebt gewassen anders eens tasten aan de eitjes of ze warm of koud hebben, als ze koud zijn denk ik in ieder geval dat de eieren niet uit zullen komen en bedorven zijn of gewoon niet bevrucht ...

Groetjes, Tara

adnaloj

oke dat is een goeie tip. ;D
ik zal morgen vroeg het gelijk proberen.
cleo heeft nu in totaal 7 eitjes gelegt.
dus mischein gaan ze nog extra broeden... is dat mogelijk?

thanx voor je antw.
groetjes jolanda

Tara

Hoi Jolanda, soms wachten valkjes zo dat de eitjes ongeveer gelijk uitkomen, het kan zijn dat ze vanaf nu extra zal broeden, veel succes morgen :), 7 eitjes is wel veel, het meeste dat ik al had zijn nesten van 5 eitjes, maar die ene heeft dan toch 7 jongen grootgebracht (2 van ander nest) :).

Groetjes, Tara

adnaloj

hai wat fijn dat je zo snel reageerd.

ik heb zelfs het idee dat er meer eitjes komen.
ze is nu weer erg onrustig namelijk,
maar we zien wel even.

groetjes

Tara

Hoi Jolanda,

het is wel raar dat ze er zoveel krijgt, ik heb in een boek staan maximum negen, maar dat vind ik wel erg veel, ik hoop dat ze bevrucht zijn want het is vaak zo dat als het er te veel zijn dat het gewoon onbevruchte zijn en dat ze het aanvoelt dat ze niet bevrucht zijn en daarom niet goed broedt. Heb je ze samen eens zien paren ofzo? Vogels zitten namelijk heel graag met eieren, neem nu mijn kanarie, ze had een nest van 3, het mannetje is helaas weggevlogen, de jongen zijn doodgegaan en nu heeft ze een ei gelegd wat onmogelijk bevrucht kan zijn. Misschien kun je eens met een schouwlampje kijken ofzo?
Groetjes, Tara

adnaloj

ik ben hellaas ook bang dat het niets wordt....  :'(
maar wat moet ik dan doen moet ik het nestblok weghalen?
zodat ze niet meer eieren legt of zo?
en ze heeft inderdaad weer een eitje gelegt dus het totaal staat nu op 8.

groetjes jolanda

Tara

Hoi Jolanda,

ik zou de eitjes nog even met rust laten, misschien zijn er wel enkele bevrucht. Heb je ze ooit zien paren? In ieder geval moet je de eitjes een week of 2 laten liggen, dan denken ze vaak dat ze hun nest hebben uitgebroed en dat er niets van komt.

Groetjes en succes!
Tara

adnaloj

nee ik heb ze nog nooit zien paren ( mischien zijn ze ondeugend geweest  ;D )
ze houden elkaar zelfs een beetje op afstand.
en houden elkaar ook altijd in de gaten.......

groetjes jolanda

Tara

Hoi Jolanda,

ik zal voor je duimen dat het goed gaat, ik denk niet dat ze allemaal bevrucht zijn, maar misschien enkele, maar meestal is het helaas zo dat als er zo veel eitjes gelegd worden dat ze niet bevrucht zijn, maar ik heb een boek en daar staat dat ze 3 tot 9 eieren kunnen leggen, als dat nu waar is, ja, maar als ze dan altijd bevrucht zijn, nee. Misschien heb je geluk en hebben ze wel eens gepaard, je ziet het wel, hoelang ligt het eerste eitje er nu al?