13 mei 2025, 14:04:15

Wormen, kooi ontsmetten?

Gestart door Gen, 30 oktober 2005, 19:43:50

« vorige - volgende »

Gen

Hallo,

Ik heb de mest van mijn valkparkiet laten onderzoeken en het blijkt dat ze wormen had ("veel ascaridia spp.").
Ik heb hiervoor Iverquantel drops gekregen, die ze nu heeft gekregen en over een maand weer moet krijgen.
Mijn vraag betreft nu echter de kooi, hoe kan ik deze het beste ontsmetten? Met chloor ofzo, of is alleen zeep voldoende? En hoe vaak moet ik hem nu gaan ontsmetten (en wanneer)?

Groetjes,

Gen

Paul

Hoi Gen,

Het zal in de kooi voornamelijk de ontlasting zijn waar nog eitjes of wormen in zitten.
Een goed ontsmettingsmiddel is halamid en net als chloor moet je dat wel goed afspoelen en uit laten luchten.
Maar je kan beide gebruiken om te ontsmetten.
Ik denk dat je het niet elke dag hoeft te doen maar ik zou het wel een paar keer per week doen zeker in het begin als je net met de ontworming begint want dan komen er veel dode wormen en eitjes uit.

Groetjes, Paul

Mariska

Hoi Gen,

Ik ontsmet altijd met chloor.
Heb zelf een keer bloedmijt gehad.
Sinds ik met chloor ontsmet heb ik nooit gen probelem meer gehad, maar je moet het heel goed afspoelen. En goed nadrogen doe ik ook.
Succes!!

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Mandy

Om de kooi te ontsmetten gebruik ik altijd dettol.
Maar voor wormen gaat het er alleen om dat het bodemmateriaal verschoont wordt, dat de oude poepjes dus weg gaan.
Ontsmetten maakt bacteriën dood, geen wormen.
Het ontwormingsmiddel laat de wormen uit het lichaam verdwijnen en jij moet ze dan uit de kooi laten verdwijnen door de oude poepjes weg te halen. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

CitaatOntsmetten maakt bacteriën dood, geen wormen.

Hoi Mandy,

Ik weet niet of Dettol ook wormen dood maar chloor en Halamid denk ik wel want je krijgt er zowat een olifant mee dood  :P
KHet is natuurlijk vaak zo dat de meeste ontlasting in de bodembedekking zit maar als je een onderbak verschoont zit daar ook vaak wel wat aangeplakt.
Het kan in elk geval zeker geen kwaad om het extra schoon te maken als je al zeker bent dat je een wormenbesmetting hebt lijkt me.
Als je er maar voor zord dat de chloor of Halamid echt goed is afgespoeld als je valkje er weer in gaat.

Groetjes, Paul

Gen

Bedankt voor alle reacties :).
Ik heb nu net de kooi in zijn totaliteit schoongemaakt met chloor (was me wel even een werk zeg ><).
Ik heb het goed afgespoeld en afgedroogd dus hopelijk is alles ok.
Maar de valkparkiet was er absoluut niet blij mee :P
De speeltjes krijgt ze ook pas terug als die goed droog zijn, dus ze is nogal verontwaardigd. Ik denk dat ik haar maar een snoepstaafje geef om het goed te maken ;).

Mariska

Hoi Gen,

Goed gedaan, je kan maar beter geen risico lopen.
En ik laat de speeltjes ook altijd heel goed drogen voor ik het terug geef.
Ik zou het voorlopig even elke 2 a 3 dagen doen gezien de wormen die er nog uit kunnen komen.
En dan doel ik met name op de bak.
Succes verder!!

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)