14 mei 2025, 03:53:34

valkje bijt in mijn haren

Gestart door judith, 29 oktober 2005, 16:47:08

« vorige - volgende »

judith

Hallo allemaal,

Mijn valkje (we hadden er twee, helaas is er 1 overleden) zit heel graag aan mijn lange haren te bijten. Weet iemand of en wat dit gedrag betekent?
Hij is overigens niet tam en blaast nog regelmatig. Het met de hand in de kooi gaan (iedere dag, paar keer per dag) werkt niet echt heb ik het idee...

affijn, dus eigenlijk weer twee vragen ineen...

groetjes en bedankt judith

Inger m

Hoi Judith,
Het blazen geeft aan dat de vogel angstig is en zich bedreigt voelt. Door met de hand in de kooi te gaan, maak je de vogel bang en wek je blaasgedrag op. Het belangrijkste is om het vertrouwen van de vogel te winnen. Laat hem eerst aan de handen en aan jezelf wennen door ze te laten zien en niet naar de vogel toegaan met de hand. Zodra je te dichtbij komt zal de vogel gaan blazen en ben je te ver gegaan...stapje terug dus.

Het knagen aan lange haren vind een vogel leuk. Een parkiet is van nature een knager en moet dus veel knaagmateriaal, zoals wilgentakken, papier, karton ed hebben. Als je het niet prettig vindt haal de vogel dan weg en geef het knaagmateriaal.

Lees verder de reacties van mij bij BIJTER van GRIMM in dit topic.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

CitaatHet knagen aan lange haren vind een vogel leuk. Een parkiet is van nature een knager en moet dus veel knaagmateriaal, zoals wilgentakken, papier, karton ed hebben.

Hoi Inger,

Sommige valkjes halen de haren helemaal door de snavel en is dat geen vorm van verzorging van de partner( wat ze normaal met de veren doen) maar bij gebrek aan een partner de mens zo zien en de haren als veren beschouwen ?

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Dat is idd een goede opmerking en zou best kunnen. Afhankelijk van de manier waarop ze het doen. Ik heb hier een logevalkje gehad die het erg leuk vond om te knagen aan mijn haar en andere dingen. Als ze de haren net zo behandelen als veren, zou het idd partnergedrag kunnen zijn (bij gebrek aan beter.... ;))

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

judith

Hoi hoi, bedankt voor jullie reacties.
Ons valkje is idd erg blazerig en is dat eigenlijk altijd geweest. Nu heeft hij het een hele tijd minder gehad maar zijn vriendinnetje is ook sinds kort dood.. Misschien kan dat een reden voor angst zijn.
Ik ben al zo lang bezig met mijn hand gewoon vooraan in de kooi, dat ik het idee krijg dat hij nooit tam wordt...maar misschien komt daar verandering in.. (hoop hoop)...

Het bijten in mijn haren vind ik niet erg, maar vond het gewoon een grappige en toch wat vreemde reactie van de vogel. Vandaar dan ook mijn vraag. Verder wil hij vrijwel nergens aan knagen, wat ik ook in de kooi leg/hang etc. Alleen zijn etensbak (en er zit echt genoeg, vers voedsel in hoor) ??? ???
Ik zal het stukje toch eens lezen bij bijt...
Hartstikke bedankt voor de info