6 mei 2025, 21:50:16

Help ze legt nepeitjes

Gestart door Ilona, 30 oktober 2005, 01:28:07

« vorige - volgende »

Ilona

Hallo,

Mijn valkparkiet Tygo is inmiddels ruim 5 jaar. Sinds 2 weken zit ze vrij vaak in een soort trans te brabbelen tegen haar voederbakjes. Nu had ik al snel door dat ze aan het "vrijen" was met die bakjes. En inderdaad sinds 2 dagen zit ze zodra ze weer in de kooi is, op de grond een soort nestje om haar heen te bouwen. Nu heeft ze voor het eerst in 5 jaar een eitje gelegd. Heb dit al eens meegemaakt en heb verschillende  verhalen gehoord. O.a. dat 5 jaar best oud is om dan nog een eitje te leggen. En dat je de nepeitjes eruit moet halen anders kunnen ze zich dood broeden. Maar ja als ik het eitje eruit haalt (wat ik dus wel heb gedaan) kunnen ze blijven leggen. En dat is ook weer niet goed voor het valkje. Dus wat is nu het verstandigst om te doen. Kvind het zo zielig voor haar.
Heel veel liefs
Ilona en Tygo

Paul

Hoi Ilona,

5 jaar is echt niet oud voor een valkparkiet hoor ze kunnen nog makkelijk tot een jaar of 15 prima eitjes leggen dus dat is geen probleem.
Ik zou het eitje inderdaad niet weghalen want anders blijft ze eitjes leggen.
Vaak als je ze laat liggen dan stopt ze vanzelf met broeden na een week of 4.
En doodbroeden doen ze zichzelf niet zo snel als je maar in de gaten houd dat ze eet en drinkt.

Groetjes, Paul

Ilona

He Paul,

Oh hartstikke bedankt voor je reactie. Je hebt me heel erg geholpen dank je wel. Ik dacht namelijk dat de geparelde parkiet maar 7 jaar kon worden dat heb ik weleens ergens gelezen. Dus daar heb je me helemaal blij meegemaakt. Dus ik kan het eitje het best laten liggen en ze kan er zo'n 4 weken op blijven zitten dat is dus normaal. Ik moet alleen in de gaten houden dat ze blijft eten en drinken. Echt heel erg bedankt voor je snelle reactie. TOP!!!

Heel veel Liefs Ilona en Tygo

Karin

Een geparelde kan net zo oud worden als een andere hoor. Ik denk dat de wildkleurtjes wel het oudste kunnen worden  ;D Zoals Paul al zei, gewoon laten liggen de eitjes. Haar karakter zal denk ik wel even veranderen, maar als ze van de eitjes af gaat na een week of 3 dan trekt ze weer bij. Ze zal waarschijnlijk een stuk pinniger tegen je zijn als ze eitjes heeft  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ilona

Hallo Karin,

Dank je wel voor je reactie. Echt lief dat jullie allemaal zo met me meeleven. Was echt geschrokken gisteren toen ik dat eitje vond. Ja ik had ook altijd begrepen dat ze wel 15 jaar konden worden. Maar toen las ik laatst dat de geparelde maar 7 konden worden omdat ze die kleur graag willen fokken omdat die gewild zijn en daardoor minder oud worden.
Maar ik ben echt blij met jullie reactie's.
Ik kan nu nog lekker lang genieten van mijn schat.

Heel veel liefs
Ilona en Tygo

Paul

Hoi Ilona,

Een geparelde is best een sterke mutatie hoor en die zal niet veel onder doen aan een wildkleur denk ik.
Lutino's en albino's zijn wel wat zwakker maar dat wil niet meteen zeggen dat ze veel minder oud worden het heeft vornamelijk met de veren ook te maken die zwakker zijn.
Ik heb zelf een wildkleur gehad die is 28 jaar oud geworden dat zijn wel uitschieters maar het kan dus wel.
Verder heb ik nu een wildkleur van 15 jaar oud en die is no kerngezond en die zal hoop ik nog heel wat jaartjes bij me zijn.
Dus maak je geen zorgen dat een geparelde maar 7 jaar zou worden dat is echt niet waar.
Natuurlijk kan een vogel altijd ziek worden en dood gaan maar dat gebeurd ook niet altijd en zeker met een goeie verzorging kan een valkparkiet echt oud worden :)
Ik heb ook een cinnamon geparelde pop hier en die is nu 14 jaar en heeft vorig jaar nog een nestje gehad dus maak je over die 7 jaar geen zorgen.

Groetjes, Paul

Ilona

He Paul,

Bedankt voor je geruststelling. Ben al 3 jaar niet op vakantie geweest. En wilde volgend jaar weer niet gaan omdat ze dan al 6 is. En had zoiets van, stel dat.....
Maar na jouw berichtje ga ik eerder met een gerust hart op vakantie.
Dank je wel.

Groetjes, Ilona