3 mei 2025, 01:17:47

Teatree-oil.

Gestart door luci, 27 mei 2003, 13:43:16

« vorige - volgende »

luci

Pa en Ma Valk plukken twee van hun drie jongen kaal en nou vroeg ik mij af of het misschien handig is om een klein beetje verdunde teatree-oil op hun veren of liever kale plekken te sprayen.
We hebben dit vorig jaar ook in de voliere voor bloedluis gespoten en geen bloedluis meer gezien.
Heeft iemand ervaring met teatree-oil bij vogels.?
Ikzelf gebruikt het bij tal van kwalen bij de andere huisdieren.Zo ook bij vlooien bij katten en honden.

Groeten Luci :P

Ellen

Hoi Luci,

Ik ben een leek en weet er niet zo heeeel veel vanaf.
Maar als ik, als leek, hoor dat die oil voor bloedluis ed. is
zou ik het toch niet zo 1,2,3 op die tere kale koppies van
die kleine valkjes spay-en.
Het trekt toch in de huid zou ik denken.

Misschien kan ik  het helemaal fout hebben.....ik weet niet.
Ze zijn tenslotte nog niet zo sterk die kleintjes.
Gr. Ellen.

Karin

teatree olie heeft meer een ontsmettende werking en wordt zowel bij mens als dier in veel altenatieve geneeswijzes gebruikt. Je moet eigelijk iets gebruiken wat de ouders niet lekker vinden en wat niet schadelijk voor de jongen is. Toevallig las ik gisteren in een boek een heel stuk over het verenplukken van ouders en wat je er tegen kunt doen. Ik zal het binnenkort eens overtikken en hier op de site zetten. Niet lettelijk i.v.m. de copyrigt  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

luci

Dat zal heel erg fijn zijn.Alvast bedankt.

Luci

Ellen

Helemaal te gek Karin, niet te lang wachten a.u.b.
anders zijn die kleine schatjes al  helemaal kaal.  :D

Ciao Ellen.

Karin

Haha, ik zal het vanavond doen. Ik ga zo eerst onkruid trekken in de tuin  ;D Misschien vind ik nog paardensla voor mijn valkjes.
Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

luci

Niet te lang wachten hoor.Ik heb wat foto's genomen van de kale valkjes en gek he aan die oudste komen ze bijna niet.
Hier een foto van de jongste en kaalste.
Groetjes Luci

luci

Hier een foto van de oudste en mooiste tenminste nu nog dadelijk worden die andere ook prachtig.Zeker weten.

Karin

Hier dan het beloofde stukje. Het komt uit een boekje wat samengesteld is door diverse deskundigen, een dierearts en experts van vogelbonden, dus ik neem aan dat het klopt  ;D
I.v.m. copyright tik ik het niet lettelijk over.

Meestal is het de pop die plukt, soms ook de man, maar dan plukt hij meestal ook de pop. Verenplukken kan in verschillende gradaties voorkomen, soms zelfs al als de jongen pas een week oud zijn en alleen nog dons hebben. De jongen moeten in dit ernstige geval ondergebracht worden bij een ander ouderpaar met jongen van ongeveer dezelfde leeftijd. Als jongen ouder zijn dan 3 weken en het is warm genoeg, dan kunnen ze uit het blok gehaald worden en in een kistje op de grond gezet worden. Het plukken stopt dan. Het kan alleen gebeuren dat ze minder goed gevoert worden, dus in de gaten houden. Havermeel en vismeel zijn de meest geschikte bijvoeders om veerplukken te voorkomen. Hierin zit een hoog gehalte aan arginine ( dit is een aminozuur. Een tekort hieraan kan een reden zijn om te plukken ). Soms plukt een jonge pop alleen haar eerste nest en daarna nooit meer. Uit diverse wetenschappelijke proeven blijkt dat de oorzaak van het plukken of een voedingstekort ( arginine ) is  of aangeleerd gedrag, geen erfelijk gedrag. Soms gaat een ouderpaar die nooit geplukt heeft toch plukken als ze een jong in  het nest gezet ktijgt die geplukt is. Soms helpt het om de jongen in te smeren met uierzalf of hertshoornolie.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ellen

Kijk Kazoo............hier heeft luci tenminste wat aan.
Helemaal te gek dat je dit voor haar hebt opgezocht.

Het wordt mij te moede als ik foto nr.1 zie.
Jeetje mina wat is dat valkje kaal zeg.
Hoop dat het vanaf nu wat beter bij je zal gaan thuis
luci.
We wachten de betere berichten af.
Gr. Ellen.

Karin

Ik hoop dat het werkt !! Ik las net op een Amerikaanse mailinglijst dat ze daar standaard alle jongen met 3 weken leeftijd ( als de oudste 3 weken is, en dan het hele nest. Sommige doen het al met 1 1/2 week !! ) met de hand groot brengen én om ze tam te maken én om veerplukken te voorkomen, want het schijnt meestal met 3 weken te beginnen. Nou, laat die gekke Amerikanen maar  ;D Bij ons blijven ze gezellie bij papa en mama en alleen als het echt niet anders kan met de hand groot brengen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,
Bij mij begon het verenplukken al toen ze de eerste veertjes kregen.
De kuif werd er meteen genadeloos afgepikt terwijl het no0g geen 3 mm lang was :-(
Eerst heb ik de vader appart gezet en dit ging heel even goed maar daarna begon ook de moeder te plukken :-(
Toen heb ik het jong appart gezet in een kooi en steeds even los gelaten zodat ie bij de moeder voer ging halen en hij was toen al een week of 4 a 5 oud.
Sinds die tijd is er niet meer aan de kleine geplukt en hij is toch helemaal door de moeder grootgebracht .
Het stukje wat dus vertelde over de jongen uit het broedhok halen en op de bodem neerzetten lijkt me dus ook heel erg te kloppen en zeker het proberen waard.
Dat tekort aan aminozuren lijkt me bij mij niet het geval geweest te zijn want wegens een schimmelinfectie hadden ze nog steeds aminozuren in het drinkwater als toevoeging die had ik van de dierenarts gekregen.
Insmeren met zalf helpt heel vaak helaas niet maar het is wel het proberen waard.
In elk geval een heel goed stukje wat je schreef over dat plukken Karin daar kunnen we in elk geval wat mee :-)

Groetjes,  paul

luci

Hallo allemaal.

Nou ik heb alles gelezen en het klopt dat het plukken pas met drie weken begon bij ons.Maar ik heb de pop het maar een keer zien doen en voor de rest doet de man het.Al moet ik zeggen dat ik het natuurlijk alleen heb gezien bij het tweede jong want die was al uit het blok. Het jong wat nog in het blok zat is die hele kale en daar heb ik het natuurlijk niet gezien.Nog niet gezien trouwens dat de man het bij de pop doet ook geen kale plekken.Gisteren hebben we de drie valkjes uit de voliere gehaald en in een kooi gedaan.Als eten hebben we tijdelijk een papje gemaakt van eivoer met een pietsje roosvicee en water.Het voeren ging/gaat voor geen meter.Ze beten echt heel onze handen kapot en vasthouden moet echt anders vliegen ze weg,behalve dan die hele kale.Ik heb wel wat zaad op de grond gegooid en in een bakje en we hebben trosgierst in de kooi gedaan.Uiteraard ook water.Verder heeft Vader Valk vreselijk geschreeuwd de hele middag en avond.Heel zielig maar nu zit hij weer samen met zijn vrouw op de nieuwe eieren.Wat gaat dat allemaal heel snel zeg.Ik heb trouwens gisterochtend nog een aantal uren met een spuitfles geprobeerd vader Valk van het plukken af te houden maar zodra ik me om draaide zat hij alweer te plukken.Verder kan ik de valken niet in een doosje op de grond zetten omdat ze al op stok zaten en al van de ene  naar de andere kant van de voliere vliegen,behalve dan die hele kale.Ik denk dat die gewoon door het kale niet kon vliegen.Nou vandaag om 11 uur gaat faunaland open en liggen mijn man en dochter daar op de stoep om als eerste dat spul te kopen.We zullen het allemaal wel helemaal fout doen we hebben dit nooit eerder gedaan en ik hoop dat ze het gaan overleven.Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor alle de goede raad in het bijzonder kazoo.Groeten Luci

Karin

Graag gedaan  :)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ellen

Heel veel sterkte en sucses

Ellen.