29 maart 2024, 02:17:21

Wat scheelt er met Twix zijn vleugel ?

Gestart door zeni, 26 oktober 2005, 19:45:23

« vorige - volgende »

zeni

Hey!
Zit met een vraagje waar jullie mij misschien kunnen bij helpen..
Ongeveer 2 weken geleden is Twix van de zetel gevlogen maar was meneer blijkbaar vergeten dat hij dat niet kan want hij is geknipt.Hij begon meteen te roepen en zijn vleugeltje raar te houden , maar enkele minuten nadien ging hij er eens door met zijn snavel en leek alles opgelost te zijn.Nu net deed hij het weer en dit doet hij wel dagelijks : beginnen roepen richting zijn vleugel en dan enkele minuten is het weer gedaan.Het rare is dat hij rondloopt alsof er niks is , als hij op mijn vinger zit slaagt hij nog steeds zijn vleugels uit , dan begint hij zo heel fel te wapperen met zijn vleugels , hij kuist ze ook en dan kruipt hij er met zijn kopje helemaal onder ..dacht eerst misschien gebroken maar dat kan dus niet denk ik als hij verder alles normaal doet en kan.De enkele slagpennen dat hij nog had aan die vleugel zijn ook uitgevallen waarschijnlijk door hevig te doen in zijn kooi...heeft iemand een idee wat het kan zijn , want volgens mij moet het toch iets zijn , maar wat !?

p.s. heb ook al proberen te kijken , maar ik mag niet aan zijn vleugels komen , dat laat hij niet toe (beide kanten niet)

Roosje

Misschien zit er een vleugelpen niet lekker of zit er een wondje. Als het langer duurt, kan je even een dierenarts bellen of laten kijken.

zeni

Hey!
Bedankt voor je reactie...
Dat zou misschien wel kunnen , ik denk misschien eens terug te gaan nr de kweker om het te vragen want mijn dierenarts weet niet veel van vogels.
Groetjes!

Gerda

Hoi Zeni,

Ik heb een vraagje: hoe is je valkje gekortwiekt?
Bij mij waren mijn valkjes ook gekortwiekt, maar ze konden gewoon vliegen (alleen niet zo snel).
Wanneer de vleugelpennen (handpennen) te kort zijn geknipt kun je problemen krijgen. Vooral als er nieuwe pennen groeien. Doordat die dan gaan uitsteken kunnen ze deze vaak stoten en daardoor veel pijn hebben. Ook kunnen ze door onvoldoende 'steun' scheef uitgroeien. Misschien zit daar het probleem.

Groetjes Gerda

zeni

Het is mijn eerste valkje en ik heb natuurlijk niet zo veel ervaring...maar ik heb hem van een ervaren kweker.Zijn vleugels zijn gekortwiekt , maar er zijn nog 4 of 5 slagpennen over aan de uiteinden , enkel in het midden is er een deel weg.Hij kan wel vliegen,maar alleen niet zo lang , hij gaat snel weer naar beneden.Het is ook maar aan 1 kant dat hij last heeft , dus denk niet dat hij verkeerd gekortwiekt is , ziet er allemaal heel netjes uit.
groetjes!

Paul

27 oktober 2005, 15:15:09 #5 Last Edit: 27 oktober 2005, 15:16:42 by Paul
Hoi Zeni,

Is hij zo gekortwiekt ?


De lange slagpennen aan de uiteinden zijn zo namelijk altijd wat kwetsbaarder maar voor het gezicht ziet het er wel mooier uit.
Je kan het ook op deze manier doen:


In geval A heb je minder kans dat de veren beschadigen omdat er geen gaten tussen zitten.
Het kan dus inderdaad zo zijn dat Twix een veer wat beschadigd heeft waar hij last van heeft.
Ik heb zelf met kortwieken weinig ervaring verder maar soms kan het wel nodig zijn om het te doen.

Groetjes, Paul

zeni

Hey Paul,
Het is inderdaad gedaan volgens het eerste prentje.
Ik kon het niet meer aanzien dat iets hem pijn deed dus ik heb hem dernet samen met mijn vader in een handdoek genomen en gekeken wat er mis was.Nu zat er een afgebroken slagpen met bloed aan onder zijn veren , en toen ik er lichtjes aan trok is hij los gekomen.Ik heb het meteen ontsmet met isobetadine en hij lijkt er nu geen last meer van te hebben,is enkel nog wat gevoelig als ik er op duw , maar dat is van het wondje denk ik.Hopelijk was het dat dus dat hem pijn deed!

Paul

Hoi Zeni,

Dan is dat inderdaad het probleem geweest daar kunnen ze behoorlijk last van hebben.
Als de pen eruit is ben je meteen van het probleem van het bloeden af en is het wondje meteen dicht.
Een bloedpen kan soms weer gaan bloeden dus is het beste die er meteen uit te halen zoals je gedaan hebt.

Groetjes, Paul

zeni

Hey Paul,
Bedankt voor je reactie , nu ben ik toch opgelucht...want zat er wel mee dat hij pijn had,pijn is een groot woord , eerder ongemakkelijk.
Twix kan ook vrij hevig zijn en hij zal zich waarschijnlijk bezeerd hebben in zijn kooi of iets dergelijk,ik ben blij dat ik nu weet wat doen!
Bedankt!