Snavel afgebeten bij pasgeboren jong

Gestart door Paul, 26 oktober 2005, 05:29:18

« vorige - volgende »

Paul

26 oktober 2005, 05:29:18 Last Edit: 26 oktober 2005, 05:31:15 by Paul
Hallo allemaal,

Bij een pasgeboren jong is de bovensnavel afgebeten door de moeder die haar niet accepteerde.
Je ziet nog een heel klein puntje wat zwart is van het gedroogde bloed denk ik maar erg heeft het niet gebloed dus er zal niet veel bloed verloren zijn.
Omdat het jong nog zo klein is en alles nog moet gaan groeien is er dan kans dat de snavel toch nog gaat groeien ?
Momenteel sluit het precies omdat de ondersnavel normaal al heel klein is bij een pasgeboren jong.
De punt met de eitand is er helemaal of net onder het washuidje zeg maar.
Als het jong verder zijn leven moet slijten zonder bovensnavel is dat geen leven natuurlijk dat wil ik hem zeker niet aandoen.
Hij ligt nu bij andere ouders die al grotere jongen hebben en daar ligt hij lekker warm tussen en hij vraagt wel om eten.
Ik voer hem bij als de pleegouders niet genoeg gevoerd hebben maar ze voeren hem wel heb ik het idee alleen wat minder omdat de meeste jongen al best groot zijn van dat koppel.

Groetjes, Paul

Bianca

ah wat erg!
Wat zul jij geschrokken zijn! :o
Ik kan je verder geen tips geven of verder helpen maar wilde wel even kwijt dat ik het echt vreselijk vind, zo'n kleintje zonder bovensnavel...

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

trienke

hoi paul hoe is het jonkie nu??

Ik weet het niet zeker hoor, maar een eitand wordt toch vervongen door een snavel rond de 10 dagen??

anders moet je even de da bellen voor info.

groetjes trienke

Karin

Nee Trienke, een eitand zit op het puntje van de snavel en dat valt er na verloop van tijd af. Op deze foto zie je de eitand zitten :



Wat erg Paul, ik hoop dat alles nog een beetje bijgroeit.Dat was zeker schikken. Was het haar eerste nest ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Paul
Als ik jou was zou ik Feld bellen en hem die vraag stellen.
Je doet anders alleen maar je zelf pijn en verdriet als blijkt dat het kleintje geen goed vogelbestaan kan leiden.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

trienke

hoi karin

bedankt voor de uitleg

groetjes Trienke

Inger m

Hoi Paul,
De snavel van een vogel groeit constant door, dus ook bij jonge vogels. Als de snavel te kort is afgebeten, dan is er mogelijk geen groei meer, maar zoals jij het beschrijft is er nog wel stukje snavel over.

Het is wel de vraag hoe de snavel zich verder gaat ontwikkelen na een dergelijke beschadiging, mogelijk krijg je misvormingen.  De snavel van een jonge vogel is nl nog heel zacht en bevat nog niet echt hoorn.
Een snavel is echter wel heel gevoelig en voorzien van zenuwen, dus het zou pijnlijk kunnen zijn (ik weet niet in hoeverre dat bij heel jonge vogels al ontwikkeld is).

Ik ben benieuwd wat dr. Feld ervan zegt.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Karin,

Het was inderdaad het eerste nestje van die pop die dat gedaan heeft.
Op de foto die jij plaatste zie je de eitand inderdaad heel goed en dat hele voorste stuk is weg.
Ik heb zelf het idee net als inger zegt en omdat het begin van de snavel er nog zit dat het wel kan gaan groeien en ik denk dat ook dr Feld daar zo weinig van kan zeggen zonder het te zien en zelfs als hij het ziet is nog de vraag wat die zegt.
Dat de snavel zich niet normaal zal ontwikkelen geloof ik best wel je hebt kans dat er geen kromming meer in komt maar als hij maar wel zelfstandig kan eten ben ik al tevreden want dat is wel minimaal.
Een vogel zijn leven lang pap voeren is geen bestaan voor zo'n beestje.
Ik heb ook een grasparkiet zonder kromme snavel en die red zich prima alleen kunnen ze zonder die punt iets minder goed klimmen.
Ik voer hem momenteel steeds zelf bij en dat gaat al veel latiger omdat het snaveltje nu zo klein is.
Dus de pleegouders zullen ook moeite hebben met voeren nu denk ik en dat zal wel verbeteren als de snavel wat gaat groeien.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik herinner mij dat een vriendin een grasparkiet heeft gehad in een soortgelijke situatie (ik zal eens vragen of ze er een foto van heeft). Bij deze vogel is eveneens in het nest de bovensnavel afgebeten, maar niet geheel teruggegroeid. Dat betekent dus dat de vogel een halve bovensnavel heeft, maar ondanks dat kan de vogel zich verbazingwekkend goed redden. De vogel kan prima zelfstandig eten en doet het goed binnen de groep (volierevogel). Dus voor zover zou ik de situatie zo laten. Zeker in huiskamersituatie heeft zo'n vogel een goede kans. Nu is het het belangrijkste dat de vogel grootkomt!

Succes!

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Hoi Paul,

Hopelijk zal de snavel weer (redelijk) goed terug groeien.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij een jonkie.
Een valk van 4 weken vloog uit en kwam naar terecht waardoor de snavel gebroken was.

Toen de snavel groeide brak de punt er in 1 x af. Later is dit wel weer goedgekomen.
Hopelijk dat het bij jou ook goed zal komen, en dat hij zelf leert eten en drinken en geen pijn hieraan heeft.

groetjes Lique

Paul

Hoi,

Het kleintje gaat nog steeds goed met de afgebeten snavel.
Het is nog niet echt duidelijk te zien of het echt groeit maar verder lijkt ze er geen probleem van te ondervinden.
Hier even een foto van het kleintje om een idee te krijgen hoe het eruit ziet.


Als de snavel maar gesloten blijft met de twee helften zal ze wel zelf kunnen eten later daar hoop ik in elk geval op.

Groetjes, Paul

angel310

hoi paul
het ziet er minder erg uit dan dat ik in eerste instantie dacht
ik hoop voor je dat het goed komt
ik zal voor je duimen

groetjes angelique

ps: misschien wordt dit ook wel zo'n zwaargewicht  ;) ;D

bobbie

Hoi Paul,

Gelukkig is de kleine bij jou in goede handen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het nu een zogenaamde onderbijter wordt, oftewel een centenbak ??? Maar dan met een klein centenbakje he.

In ieder geval veel succes.

Groetjes, Nel :)

Paul

Hoi Angelique,

Ik zal hem wat extra Pokon geven en wat op de snavel smeren  ;D
Er is best een behoorlijk stuk vanaf maar de basis van de snavel zit er nog dus hoop in elk geval dat het dan toch nog groeit.
De kans is er zeker omdat hij nog zo jong is altijd wel.
Het is niet echt een naar gezicht ik heb ook geen bloed gezien alleen een klein zwart puntje.
Dus het is inderdaad geen horror foto gelukkig maar als het te erg was geweest had ik hem in elk geval niet laten lijden.
Ik heb nu het idee dat hij ook geen pijn of last ervan heeft.

Groetjes, Paul

Gerda

Hoi Paul,

Wat sneu van het kleintje. Maar dat gaat vast nog wel goed komen hoor. Een bekende van ons is met haar valkje van ongeveer 10 weken naar feld gegaan vanwege problemen met  de snavel. Feld heeft bijna de hele bovensnavel afgeknipt omdat daar schimmel in zat.
Nu is het valkje al weer vele weken verder en de snavel groeit al weer flink aan. (Wel een pap-etertje dus.)
En bij jouw kleintje is alleen de punt eraf gebeten.

Toch wel erg hardhandig van de (onervaren) moeder. Hopelijk gaat ze nu wat rustiger met haar jongen om. Maar misschien had het jong ook net een zwak plekje op de snavel.
Ach je weet het niet!!
Maar ik denk dat het wel goed komt.

Groetjes Gerda