19 april 2024, 09:34:17

te lange bovensnavel

Gestart door bilbo, 17 oktober 2005, 16:21:52

« vorige - volgende »

bilbo

Hallo allemaal

2 jaar geleden hebben jullie me ook al eens fantastisch geholpen met allemaal goede tips, dus ik kom nog eens buurten met een vraag:

Ons valkje Frodo heeft al sinds het begin (we hebben hem een jaar of 5 zo uit mijn hoofd) last van een veel sneller groeiende bovensnavel ten opzichte van zijn ondersnavel. Meestal ziet hij kans om hem zelf af te breken, maar ondanks alle blokjes en takjes in zijn kooi blijft het ding amar groeien.

Nu is het zo dat hij zichzelf zowat prikt in de hals omdat het te ver is doorgegroeid. Hij lijkt er nog niet teveel last van te hebben met eten enzo, maar hij moet zijn kopje zowat ondersteboven draaien om goed bij de zaadjes te kunnen.

Ik heb veel op het forum gelezen, en ontdekt dat er "leven" in een snavel zit, en dat het pijnlijk is voor de vogel als je daarin gaat knippen.
Is er een manier om te herkennen in hoeverre dat leven in de snavel zit, en vanaf welk punt het veilig is om de snavel bij te knippen?

Alvast bedankt voor de reakties!

groetjes
bilbo (Bert)

Gerda

Hoi Bert,

Wat sneu voor Frodo.
Het beste is de snavel te laten knippen door een goede vogelarts (zie bij dierenartsen aan de linkerkant - ik weet niet waar je woont). Misschien kun je als je het een keertje hebt gezien de volgende keer zelf doen.
Ik zou zelf niet meteen beginnen te knippen. Het model moet ook nog zo blijven dat hij goed kan eten en de bovensnavel over de ondersnavel blijft vallen.

Veel succes
Groetjes Gerda

Tara

Hoi,

een van mijn valkjes, een echt zondebokje, heeft een misvormd pootje, en haar tweede pootje is ook niet super, kan amper vliegen en heeft dan ook nog eens een doorgroeiende snavel. Ze is nog tamelijk jong, van 8 juli.

Ik knip de snavel zelf, die groeit ook ontzettend snel bij haar, met een nagelkniptangetje, gaat zeer vlotjes.

Wat voor mutatie is jouw valkje? Bij lutino's bijvoorbeeld zie je het leven veel duidelijker dan wildkleuren.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Bert,

Ik heb hier een grasparkiet waar ik elke maand de snavel van knip.
Ze hebben er totaal geen pijn aan alleen als je iets te ver komt kan het gaan bloeden.
Het beste is dan dichtschroeien met een schone soldeerbout dat doet de dierenarts ook als hij te ver knipt.
Het lijkt eng maar ze voelen er weinig van.
Ik knip altijd een beetje een puntje weer aan de snavel en de rest slijpen ze zelf weer op maat.
Ik heb een speciaal nagelknippertje voor dieren dat werkt ook prima voor de snavel en dat kan je in elke dierenspeciaalzaak kopen.
Als je in de buurt woont wil ik je best wel even voordoen hoe je dat het beste kan knippen anders zou je het een keer bij een dierenarts voor kunnen laten doen dan kan je het daarna zelf.

Groetjes, Paul

bilbo

Wat fantastisch dat jullie zo snel reageren! dank je wel ;-)

We zijn al eens eerder met Frodo naar een dierenarts gegaan, maar die "doet" liever geen vogels... en we willen ook liever de stress van het vervoeren vermijden, indien mogelijk...
@Tara: ik heb geen idee wat voor "merk" Frodo is  ??? hij,lijkt wel wat op het valkje dat je onder je naam hebt...
@Paul: Dank voor je aanbod om het een keer voor te doen: wat is "in de buurt"? Ik kom uit Alkmaar...

Mijn vrouw is zowieso van plan om slechts een klein stukje te proberen (zij is beter vertrouwd met de vogels); ik rpbeer vooral te achterhalen of het "leven" bijvoorbeeld door verkleuring is te zien (ik neem aan dat het idee erachter net zoiets is als onze nagels?)

nogmaals dank voor de snelle reacties  :D

Paul

Hoi Bert,

Ik zit zelf momenteel in Rotterdam dus dat is wel ver weg helaas :(
Ik ben ook wel vaak vlak bij Amsterdam maar dat is nog een aardig stukje weg.
Maar als je een klein stukje wegknipt dan zit je meestal wel buiten het leven.
Als het gaat bloeden kan je er ook wat meel of bloem op doen om het bloeden te stelpen dat werkt ook prima.
Je kan een beetje vergelijken met foto's van andere valkjes hoe lang de snavel is en dan iets ruimer daarvanaf gaan knippen.
Maar ook al knip je iets te ver dan kan je het bloeden gewoon stoppen en dan is er nog weinig aan de hand gelukkig.
Knip gewoon elke keer een klein stukje af tot je op de goeie lengte zit dan knip je nooit echt veels te ver.

Groetjes, Paul

bilbo

Hoi Paul

Mijn vrouw heeft gisteren je raad opgevolgd, en Frodo is weer een happy valkje met een knappe snavel!  8)

hij kon ook steeds moeilijker bij zijn voer, en het eerste wat hij deed was in de etensbak duiken, en daarna zichzelf uitgebreide poetsbeurt geven!

Nogmaals, iedereen heel erg bedankt voor de reakties, en de tips!

groetjes van Frodo!  ;)
bert

Paul

Hoi Bert,

Wat fijn dat het gelukt is en je vrouw zal het waarschijnlijk erg meegevallen zijn he :)
Als zijn snavel echt te lang word kan hij inderdaad niet meer eten en hij kan in zijn krop groeien met grote kans op ontsteking.
Als je het regelmatig bijhoud als de snavel weer te lang is dan heeft je valkje nergens problemen mee.
En misschien dat hij hem op een gegeven moment weer zelf kan bijhouden.
Snavelproblemen kunnen ook met de voeding te maken hebben maar dat hoeft niet het kan vele oorzaken hebben.
In elk geval fijn dat het zo goed gegaan is met het knippen.

Groetjes, Paul