22 mei 2025, 15:49:28

mijn valkparkiet!

Gestart door barbarella, 23 oktober 2005, 13:21:44

« vorige - volgende »

barbarella

ik heb een valkparkiet van ongeveer 4 maanden oud.
sinds 2 dagen niets hij heel erg wat kan ik hieraan doen, hij staat niet op de tocht en alles is na mijn idee in orde.

ook lijkt het als of hij zijn evenwicht een beetje kwijt is omdat hij vaak ineens van zijn stokje af valt...
of kan dit komen omdat hij een albino is en hij niet goed kan zien hoe hij zit en waar die zit?

mijn valkparkiet zit ook alleen in zijn hokje en nu is mijn vraag of hij een vriendje nodig heeft... hij is per dag zo'n 5 tot 6 uur alleen. is dit zielig?

hij is nog niet goed tam en zou graag wat tips willen hebben om hem echt goed tam te krijgen.

b.v.d. Barbara ten Feld.

Paul

Hoi Barbara,

Als je valkje regelmatig niets zou ik meteen even dr Feld bellen wat je het beste kan doen.
Hij heeft een spoednummer waar je je telefoonnummer op kan inspreken dan belt hij binnen een half uur terug meestal.
Dat hij alleen zit zal niet de reden zijn dat hij niest in elk geval.
Dat hij albino is zal alleen in het donker een probleem op kunnen leveren met kijken overdag mag hij zeker geen evenwichtsproblemen hebben dat is zeker niet goed.
Ik zou in elk geval straks meteen even bellen naar dr Feld op zijn noodnummer 0652474724
Vaak is een warmtelamp boven de kooi goed voor ze en als je die niet hebt een gewone 40 watt lamp boven de kooi hangen en de temperatuur op 28 graden houden niet te warm dat is ook niet goed.
Ook helpt vaak wat druivesuiker om hem wat extra kracht te geven maar vraag eerst even of dat goed is.
Het klinkt in elk geval ernstig en zeker belangrijk om nu meteen actie te ondernemen.

Groetjes, Paul

barbarella

de temperatuur is in ieder geval prima in de kamer rond de 24 en 28 graden en het niezen is niet aldoor.
ook eet en drinkt hij voldoende.
in ieder geval bedankt voor het nummer en de info. ik kijk vandaag nog even aan is het morgen nog zo bel ik meteen dat nummer even op!

super bedankt!

barbarella

Roosje

Als ik jou was, zou ik nu direct nog bellen. Als een vogel zijn evenwicht al gaat verliezen, is er toch meestal iets goed mis.

Kirsten

bellen kan nooit kwaad en zou ik zeker even doen.

succes
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Hoi Barbara,
De meeste vragen zijn beantwoord en advies is ook zeker contact opnemem met een dierenarts.

Op welke wijze valt de vogel van de zitstok? Is de vogel verzwakt en heeft het evenwichtsstoornissen?
Of is de vogel verder normaal en valt het plotseling van de stok? Er kunnen ook vormen van epilepsie bij vogels voorkomen.

Een albino ziet niet perse slechter dan gekleurde soortgenoten. De lichtgevoeligheid van de ogen is groter door ontbreken van pigment. Ik heb twee albino's in de voliere en de gedragen zich niet anders dan hun gekleurde soortgenoten. Ze vliegen niet ergens tegenaan en vallen niet van zitstokken.

Verder is een valkparkiet een sociale vogel. Vogels leven in groepen omdat dat hen bescherming en veiligheid boed. Sociale contacten zijn erg belangrijk en daarom ben ik zelf van mening dat sociale dieren beter samen gehouden kunnen worden. Het beste kun je kiezen voor een jonge handtamme vogel. Hierdoor kan de andere vogel ook tammer worden mits er voldoende aandacht aan besteed wordt. Verder is geduld en vertrouwen heel belangrijk en is het vooral een kwestie van tijd. Bij 'tam maken' zul je meer concrete tips aantreffen.

Maar allereerst is het belangrijk dat de vogel zelf in orde komt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.