2 mei 2025, 13:46:45

eten enkel zaadmengeling !

Gestart door kevinsofie, 23 oktober 2005, 09:36:21

« vorige - volgende »

kevinsofie

Beste,

Sinds kort heb ik mij een koppel valkjes aangeschaft.

Ze nemen als voeding echter enkel van de zaadmengeling voor grote parkieten.

Het eivoer (droog), groenten, fruit, ... laten ze gewoon links liggen.

Ik vermoed dat ze dit nooit gewend geweest zijn en het dus gewoon niet kennen.

Hoe kan ik hen hieraan wennen.  Het is nu reeds een week dat ik hen dagelijk verse groenten en fruit verschaf, maar ze kijken er niet naar om.

Alvast bedankt voor de raadgeving en hints.

Kevin

Kolkkie

Hoi Kevin,

Lusten je valkjes trosgierst?

Over het algemeen zijn valkjes en ook andere vogels helemaal gek op deze lekkernij.
Als ze het lusten kun je bijv. een stuk appel heel fijn snijden en voorzichtig door de trosgerst doen zodat ze de smaak te pakken krijgen.

Ook is het zoeken naar wat ze lekker vinden, want niet elk valkje lust alles. Ze kunnen erg kieskeurig zijn.
De ene valk lust bijv. geen wordtel terwijl de ander er helemaal verzot op is.
Bij mij eet er 1 wel appel, maar het moet dan wel van een bepaalde soort zijn, anders eet ze het niet.

Wat het eivoer betreft, zit het droog in de verpakking?

Dan is het vaak de bedoeling dat je het een beetje vochtig (rul) maakt met water. Droog eivoer lijkt mij niet bepaald lekker.
Het kan ook zijn dat ze het merk eivoer niet lekker vinden, wat ik hier bij mij ook gemerkt heb.
Daar zal je denk ik een beetje mee moeten experimenteren wat het merk eivoer betreft.
Die van mij zijn helemaal weg van eivoer van het merk Quiko.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Kevin,

Hier zijn ze ook erg kieskeurig en eten maar bepaalde soorten groente.
ier zijn ze bijvoorbeeld wel gek op witlof maar appel hoeven ze ook niet helaas.
Met eivoer eten ze ook maar bepaalde merken sommige soorten eivoer raken ze echt niet aan.
Wat ze hier wel allemaal eten is Quiko eivoer dat moet je met wat water rul maken.
De rest van de eivoersoorten eten ze amper.
Wat met groente en fruit vaak zo is dat is blijven aanbieden na een tijdje heb je toch wel kans dat ze het gaan proberen.
Je kan bijvoorbeeld ook proberen appel te raspen vaak eten ze het dan wel omdat het makkelijker eet.

Groetjes, Paul