7 mei 2025, 13:59:37

Valkje erbij, Tica agressief naar mij

Gestart door ticagilda, 10 oktober 2005, 10:41:33

« vorige - volgende »

ticagilda

Ik heb een probleem, sinds 2 weken heb ik er een valk bij. Tica, mijn valk die nu een jaar is, is erg agressief naar mij als ik ze samen los laat. Hij is erg beschermend over Robin. Eerder kwam Tica bij mij zitten om te kroelen of gewoon bij me te zitten. Nu komt hij alleen maar bij me om te bijten.
Ik heb ze ook apart los gelaten, dan is er niets aan de hand en is Tica vriendelijk naar me.
Hoe kan ik dit gedrag laten veranderen? Als hij me nu bijt, spreek ik hem met een boze stem toe.
Ook probeer ik hem regelmatig van de hand te voeren als ze los zijn.

Help want ik vind het echt een probleem

Groetjes Danielle

Riny

10 oktober 2005, 11:01:20 #1 Last Edit: 10 oktober 2005, 11:13:12 by Riny
Hallo Danielle
Ik denk dat Tica jaloers is.Dan laat je ze toch nog een paar weekjes apart los,want als je steeds tegen Tica moet mopperen wordt hij alleen maar meer jaloers denk ik.
Zitten ze ook bij elkaar in de kooi of apart?
Je had dit berichtje misschien beter bij GEDRAG kunnen plaatsen want dit is voor spoedgevallen,en dat is dit niet echt.
Groetjes Riny :D :D :D

ticagilda

Hoi

ja ik wist niet precies waar ik het neer moest zetten.
Ze zitten nog in aparte kooien. Wel naast elkaar dat ze elkaar kunnen zien.
Blijf nog maar een poosje zo doorgaan en hopen dat het beter wordt

groetjes Danielle

Inger m

Citaat van: Riny op 10 oktober 2005, 11:01:20
Hallo Danielle
Ik denk dat Tica jaloers is.Dan laat je ze toch nog een paar weekjes apart los,want als je steeds tegen Tica moet mopperen wordt hij alleen maar meer jaloers denk ik.
Zitten ze ook bij elkaar in de kooi of apart?
Je had dit berichtje misschien beter bij GEDRAG kunnen plaatsen want dit is voor spoedgevallen,en dat is dit niet echt.
Groetjes Riny :D :D :D

Hoi,
Jaloezie is een eigenschap die vogels vreemd is. Het wordt wel vaak genoemd bij vogels als oorzaak bij een probleem, maar heeft een andere achtergrond. Jaloezie is een menselijke benadering van het probleem (afgunst ten opzichte van een ander). Al dan niet mopperen op de vogel zal geen jaloezie opwekken, maar ook het probleem niet oplossen.

Mogelijk ziet de agressieve vogel jou als rivaal voor zijn partner. Ik vraag me sterk af of de vogels apart zetten nut heeft om het probleem op te lossen. Allereerst is het belangrijk de oorzaak van de agressie te vinden.

- Is de vogel (Tica) een man of een pop?
- Is Robin een man of een pop?
- Hoe gaan de vogels met elkaar om als ze samen los zijn?

-In het kort kan ik aangeven dat agressie hormonaal kan zijn. Vogels die 'broeds' zijn (zowel man als pop) kan agressiever zijn in deze periode.
-Tamme vogels zijn minder bang voor mensen en kunnen daardoor meer agressief zijn.

Het beste kun je advies vragen aan een echte gedragskundige op het gebied van vogelgedrag. Ik hoop dat degene je kan helpen met het achterhalen van de oorzaak en het oplossen van het probleem.

Bij www.papegaaienhulp.nl en www.tinley.nl zijn ze gericht op vogelgedrag en 'gedragsproblemen', mogelijk kun je hen een mailtje sturen voor hulp.

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ticagilda

Hoi

Tica is een man, dat weet ik van een dierenarts. Robin weet ik niet, aan het gedrag te zien een pop. Tica fluit nu veel meer, ze kunnen samen wel goed. Al vertoond Tica volgens mij wat imponeer gedrag.
Fluiten, vleugels breed zetten en dan om Robin lopen als ze samen los zijn.

Ik ga ook eens even op die site kijken die je hebt aangegeven.
Alvast bedankt.

Danielle