28 april 2024, 18:29:40

Wat doen we goed en wat fout.

Gestart door MarcoW, 29 mei 2003, 13:53:57

« vorige - volgende »

MarcoW

Goedendag,

ik had een vraagje, over het nest van de valkparkiet
hoe moet dat eruit zien en alles

mijn oom heeft een koppeltje (valkparkieten) en die leggen ook steeds eidjes, maar daar zitten steeds deukjes in of zijn stuk.

het nest van me oom is een van zo'n boomstam, je kan ze gewoon bij de dierenwinkel halen, en volgens mij is het zo, dat als die valkparkiet erin zit dat hij met zijn staart een stuk omhoog zit en dat ze misschien daarom die eitjes stuk drukken ofzo. en moet er ook bodem vulling in, want dat heeft me oom er volgens mij ook niet in zitten.

Me oom vroeg ook of het mannetje weg moest van het vrouwtje omdat het mannetje steeds weer wilt paren?

Ellen

Je hebt in ieder geval een te klein nestblok als ik het zo
lees. Het moet minimaal 25 cm. lang zijn.
De valkparkiet moet er gewoon in kunnen zitten zonder
dat de staartveren weggedrukt worden.
De juiste maten heeft Paul van het Forum hier ergens
op deze site gezet. Vrij groot dus. Ik denk dat jullie een
nesthok voor een grasparkiet hebben hangen en dat is
een flink stuk kleiner.
Het mannetje hoeft niet van het popje weg hoor, ook al
blijven ze paren tussendoor. Dat regelt zichzelf.
Dat de eitjes stuk gaan , komt denk ik doordat het nestblok
te klein is. Ze kan haar kont niet keren. :)
En dan word keren moeilijk zonder op de eitjes te gaan staan.
Gr. Ellen.

Ellen

Oh ja, als nestvulling zou je een beetje hooi neer kunnen leggen.
Is wat zachter voor de eitjes.
Veel sucses ermee en dat er maar mooi jonge mogen komen.

Ellen.

Ellen

Ik heb nog even gekeken voor je naar de juiste maten
voor een broekhok voor valkparkieten.
Die zijn: 25x35x35 cm.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr.Ellen.

Karin

Je kunt ook als nestvullign beukensnippers of zaagsel gebruiken. Heeft je oom ook aan de luchtvochtigheid gedacht ?? Dit mag niet onder de 50 % zijn en niet boven de 75 %. Hij zou een hygrometer kunnen kopen om de luchtvochtigheid te meten. Als de eieren beschadigt worden kan het zijn dat de ouders dat per ongelukt doen met hun nagels.  Dit kan komen doordat het nesthok toch te klein is zoals Ellen al zei. Ik las ook pas dat het ook nog wel eens gebeurt doordat er harde ontlasting in het broedhok ligt de eieren hierdoor beschadigt kunnen worden. Dat kan natuurlijk makkelijk als je oom geen vulling gebruikt. Verder moeten de ouders een goede voeding hebben ( zaad, eikrachtvoer, grit, sepia, mineralenblok, groente / fruit ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

30 mei 2003, 08:13:59 #5 Last Edit: 30 mei 2003, 08:16:44 by Paul
Hoi Marco,
Ik denk dat er met de maten iets fout gegaan is want ik bedoelde 25x35 cm en dan 25 cm hoog dan hebben ze goed de ruimte.
Deze nestkasten zijn bij een goede dierenspeciaalzaak gewoon kant en klaar te koop.
In deze nestkasten zit ook nog een holletje in de bodem waar de eitjes in blijven liggen als je geen bodembedekking gebruikt.
Als nestmateriaal gebruik ik aubiose dat is gemaakt van hennep en lijkt een beetje op kleine houtsplinters en neemt heel goed vocht op en is zacht voor de eitjes.
Sommige gebruiken ook zaagsel of turfmolm dat is ook vrij zacht.
Beukensnippers lijken me zelf vrij hard maar ze worden wel vaak gebruikt.
Hier zie je een foto hoe de valkjes in het broedhok zitten en je ziet dat ze goed de ruimte hebben :-)

Als je in een boomstammetje eitjes uitbroed moet je er rekening mee houden dat er dan zeker 4 of 5 jongen naast elkaar in moeten liggen en je begrijpt dat het dan heel krap word als ze wat ouder worden.
Het kan wel in een boomstam maar je hebt ze natuurlijk ook in verschillende maten nog.
Mandy heeft ook een aantal van die boomstammetjes hangen en daar heeft ze toch prima resultaten mee.
De luchtvochtigheid heb ik hier trouwens nog niet boven de 45 % gekregen en toch gaat het met de jongen die ik nu heb prima :-)
In het begin was het onder de 30 % en daar had ik wel problemen mee want de eitjes droogde wel wat meer uit :-(
Je kan trouwens als het te droog is ook de eitjes elke dag wat natsproeien met een plantenspuit dat helpt ook als het te droog is.

Groetjes,  Paul