22 mei 2025, 01:39:45

Moet er iets op de bodem??

Gestart door marjon, 19 oktober 2005, 11:16:23

« vorige - volgende »

marjon

Hoi,

Mijn valkjes hebben sinds lange tijd weer een eitje. Het is het eerste eitje van dit nest, en ik verwacht er eigenlijk nog wel meer.
Ze zitten nu in een nestkast zonder bodembedekker. Moet dit wel? En zo ja, wat kan ik het beste gebruiken, zaagsel of houtsnippers?

Als ze op de bodem van de kooi aan het nestelen zijn (een teken dat er een eitje aankomt) gooien ze juist alles aan de kant...

Alvast bedankt!

Marjon

bobbie

Hoi Marjon,

Ik heb sinds eergister ook een nestkastje opgehangen en dezelfde vraag gesteld. Mij werd geadviseerd fijne houtsnippers/houtkrullen/vezel op de bodem van het nestkastje te leggen.

Ik zei toen ook dat ze op de bodem alles opzij schrapen. Toen zeiden ze dat het belangrijk is voor de jonkies later, dat de pootjes niet uitglijden.

Ik heb er gisteravond dus de fijnste houtsnippers in gedaan, er hoeft maar een klein laagje in.

succes, Nel :)

marjon

Hoi,

Dank je, dan ga ik vanmiddag even langs de dierenwinkel. Ik heb alleen grove houtsnippers, maar dat lijkt me niet prettig voor ze, dus ga ik fijne halen.

Succes met je nestje!

Marjon

Riny

Hallo Marjon
Wat heb jij voor een nestblok een staande of een liggende.
Ik heb staande blokken maar doe er wel een dikke laag houtkrullen in,die duw ik flink aan anders kunnen de eitjes er onder komen te liggen.
Ik heb meestal een laag van 7/8 cm.
Groetjes Riny :D :D :D

bobbie

Hoi Marjon,

Luister maar naar de tip van Riny hoor, die heeft echt ervaring.

Ik heb een liggend nestkastje en daar had ik inderdaad een dunne laag fijne houtsnippers in gedaan maar die laag ga ik nu dikker maken.

Sorry voor het ongemak.

Groetjes, Nel :)

Marjon

Hallo!

Thanks voor de tip, ik ben blij met al het advies dat ik krijg! Ik heb een staande nestkast, en er ligt nu een dun laagje fijne houtsnippers in, maar dan ga ik ook nog maar even op zoek naar houtkrullen.

Jammer genoeg hebben mijn vogeltjes inmiddels hun eitje kapot gemaakt..... Ik hoop dat er nog meer eitjes komen, en dat ze die dan wel heel laten. Geen idee waarom ze hem kapot gemaakt hebben. Ze hebben volgens mij verder alles wat ze nodig hebben. Nog tips?

Groetjes,
Marjon

Riny

Hoy Marjon
Misschien dat je valkje het eitje vertrapt heeft met in het blok gaan.
Wij hebben aan de binnenkant van het blok wat gaas bevestigd zodat ze houvast hebben met er in en eruit gaan.
Je kunt er ook een stukje hout bevestigen.
Groetjes Riny :D :D :D

Marjon

Hoi,

Ons hok is aan de voorkant gewoon open. Ze hoeven dus niet door zo'n klein gaatje naar binnen, er zit alleen een opstaand randje van +/- 5 cm waar ze overheen moeten. Ik weet dat dit niet is hoe het hoort, maar als we de voorkant er wel voor doen, zijn ze steeds in paniek als wij door de kamer lopen. Dan proberen ze werkelijk allebei tegelijk door dat gaatje te komen!

Nu het hok open is blijven ze gewoon rustig zitten en ze vinden het helemaal niet erg als wij even naar binnen loeren.

Groetjes,
Marjon