19 april 2024, 01:00:55

badje nemen

Gestart door dirkvangeel, 17 oktober 2005, 09:18:53

« vorige - volgende »

loesje

Misschien gekke vraag maar waarom mogen ze niet zeiknat worden???
Ons valkje(nu 6 maanden)begint nu af en toe mee in de douche te gaan...
Aan onze douchekop hebben we een stoffen elastiekje gehangen en daar speelt ie mee terwijl we douchen!!af en toe komt ie in de douche op je hand...en dan slaat ie heel zijn vleugels uit voor de spetterende druppels en word ie zelfs soms zo nat dat ie niet meer kan vliegen!!lol
Hij word dan ook gedroogd met onze haarphone!!zijn hoofdje en borstje vind ie lekker ...zijn rug niet zo....dus vandaar toch voorzichtig de vraag...waarom niet zeiknat..
(we zetten hem natuurlijk niet kletsnat in zijn kooi..)
loesje

Paul

Hoi Loesje,

In de natuur worden ze ook wel nat alleen is dat vaak kouder water en dan trekt het niet in de veren met de beschermlaag.
Maar op zicht is het niet erg als ze nat worden als ze maar niet op de tocht staan of te lang koud want dan loopt de lichaamstemperatuur teveel terug.
En tot nu toe is het toch ook prima gegaan en dan droog je hem ook dus het lijkt me op zicht geen probleem.

Groetjes, Paul

Fien

hoi, mijn valkje, Birdie;, wil ook NOOIT baden, van t moment dat hij een badje voor hem ziet, vliegt hij gegarandeerd weg! maar hij doet niets liever dan douchen! dus voor mensen met valkjes die niet willen baden, douchen is de boodschap! en als ze t niet graag hebben, vliegen ze wel weg...
Birdie wordt ook altijd zeiknat, ik heb die wel nog nooit gefohnd, maar heb ook overlaatst dit advies gehad. in plaats van fohnen, hebben we hem tot nu toe altijd bij een chauffage gezet, die werkt als een fohn, blazende warmte... dan is het enige moment waarop hij stil zit, in de douche en bij het drogen...
hij is nog maar 2 keer in de douche geweest met ons, we hebben het nog niet zo lang geleden ontdekt...
ben blij dat ik gevonden heb hoe ik hem WEL kan doen 'baden'...   ;D alleen spreidt hij niet zo zijn vleugels, hij blijft gewoon zitten en genieten...
Groetjes!
fien.

Valerie

Toen ik vroeger Ricky en Rocky samen in een kleine kooi had, gingen ze met het schoonmaken van de kooi, steeds mee onder de douche. Beiden best doornat! De kooi ( waar ontlasting zat deed  ik met heet water. Dat water kwam NOOIT aan de vogels, wel het lauwe.
Daarna kregen ze in de badkamer een flinke beurt met de haardroger. Lekkerrrrrr.
Nu ze in een grote kooi zitten, is het ofwel een badje ofwel de plantenspuit. ;)
Ik heb nooit problemen gehad.



pistache

30 november 2005, 00:39:44 #19 Last Edit: 30 november 2005, 01:01:41 by pistache

zo doet ons nacho het

en die vind dat ook heel leuk!!



(ik moet nog wat oefenen met fotos...sommige blijken te groot...
had nog een mooie en die paste niet....
en die in dat bad is weer superklein...nou ja
zien jullie in elk geval hoe mijn nacho eruitziet!
groetjes!

emca

hallo,

wij nemen onze emca en toen ook roosje mee onder de douche, emca vond het heerlijk roosje totaal niet.
bij de wibra had ik laatst drietal weken voor 0,50 euro cent een klein waterspuiter gekocht, emca vond dat niks en roosje vond dat juist heerlijk. zo zie je maar weer dat de een het lekker vind en de ander niet, ook hebben ze een gewoon badje buiten de kooi hangenom in te badderen. ;D en zijn echt heel wat verschillende badjes te vinden via internet en dieren winkels in vormen en kleuren. ;)

p.s Roosje is sinds vrijdag j.l overleden vandaar ook toen ook roosje in de zin voor komt.
groetjes emca
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers




1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

Ineke

Ik heb pas sinds drie dagen een valkparkiet, die niet handtam is en erg schrikachtig. Dus dat douchen duurt nog wel even...Maar als ik de kamer dweil en hij hoort water klappert die met zijn vleugels. Een plantenspuit vind ie eng. Mijn grasparkietje ging graag in een glazen deksel voor de ovenschaal, die had precies de juiste hoogte (2 cm.), doorzichtig en daar kon ie makkelijk in en uitstappen. Niet in een vogelbad, want daar zag ie de bodem niet en dat was te gesloten.
Wat klinkt dat allemaal gezellig, met je vogel onder de douche!
Ik vraag mij af of jullie vogels dan niet door de douche tegen de tegels vliegen? Blijven ze gewoon de hele tijd bij jullie zitten? Goh, het zal echt nog lang duren eer mijn vogel zo tam is en mij vertrouwd.

TessaTwello

Hoi Hoi,ik heb ook nog even een vraagje. Hoe vaak doen jullie je valkje(s) in bad of onder de douche ??? Kan ik dus nergens vinden...

Riny

Hoy tessa
Dat ligt er ook aan of je valkje het leuk vindt.
Als die het niet leuk vindt zou ik het maar 1x per week doen,tot dat je ziet dat hij er meer van gaat genieten.
Daarna kun je het ook vaker doen.
Als je er maar oplet dat je valkje s'avonds als jij naar bed gaat helemaal droog is anders koelt die te snel af.
De meeste valkjes vinden het trouwens ook lekker om gefond te worden.
Groetjes Riny :D

TessaTwello

OKee op die manier. Nou danzal ik het straks eerst maar eens gaan uit proberen.
Overigens is het misschien mijn logica maar aangezien croky nogal kaalgeplukt is door zn ouders is het misschien handiger te wachten met de eerste douchebeurt tot dat hij al zn veren terug heeft of niet? Of maakt dat niks uit???

Fien

hoi!
mijn valkje is al enkele malen mee geweest in douche,zoals ik al zei, en de laatste tijd heb ik de indruk dat hij er niet zo van geniet als we oorspronkelijk dachten...
eens hij uit de douche is, reageert hij op heel weinig, zelfs de fohn interesseert hem niet, terwijl hij dat de eerste keer toch leuk vond (aan het valkje te zien)...
nu baadt hij iedere keer in zijn drinkbakje, wat natuurlijk VEEL te klein is om in te baden.. maar een groter badje wil hij ook weer niet in, en daar heeft hij nog nooit in gewild...
Tja, ik weet niet wat ik moet doen. We verplichten hem nochtans niet om mee te gaan, en willen ook maar het beste voor Birdie...kunnen jullie mij helpen?
Groetjes.
fien.

TessaTwello

Nou vandaag eerste keer in bad gedaan! Vond ie niks. De fohn wel trouwens..


Croky wist niet hoe snel ie dr weer uit moest komen  ::)

Skye

Er zijn zoveel mogelijkheden om je valkje te laten badderen!
Plantenspuit, vogelbadje, douche, onder de kraan, in een diep bord, in een afwasteiltje bedenk maar verder.
Zelf vind ik 1x per week badderen veel te weinig voor een kromsnavel Dat is goed genoeg voor het verenpak. Maar badderen is vooral erg goed voor de slijmvliezen! En die hebben in onze droge woonhuizen nogal wat te lijden. Dus voor de slijmvliezen zou het eigenlijk elke dag moeten!
Kromsnavels die niet willen badderen, worden hier verplicht.
Doe het dan wel smorgens en niet vlak voor de nacht ivm opdrogen en afkoelen.

TessaTwello

Hoi Skye,

HEt is ook wel de bedoeling dat we hem straks om de dag minimaal laten douchen. Maar ik kreeg het advies om hem eerst 1 keer a 2 keer per week te laten wennen aan het badderen/douchen.. Vandaar.

Groetjes Tessa

Ineke

Hoi Dirk, Tessa,
Had t al ns eerder geschreven, maar wat goed is voor t verenpak is kamille. Je kunt blaadjes laten trekken, maar ook kant en klare thee kopen (wel zonder looizuur). bijv. bij De Tuinen. Sinds ik mijn vogel hiermee om de dag met de plantenspuit nat maak is zijn verenpak veel meer gaan glimmen en hij vindt het heerlijk (eerst niet)!
Als je de vogel in een schaal wilt laten badderen, kun je t beste een doorzichtige schaal nemen. Mijn vorige vogel wilde niet badderen in de gangbare vogelbadjes, totdat ie de doorzichtige deksel van de ovenschaal ontdekte. Ik denk dat dat komt omdat vogels willen zien hoe diep iets is. De schaal/ deksel mag niet te hoog zijn (2-3cm.), de vogel moet er goed in en uit kunnen.