Nieuw valkje!wel of niet bij elkaar doen?

Gestart door Wendy.., 18 oktober 2005, 19:15:10

« vorige - volgende »

Wendy..

Hallo allemaal...

Ik heb sinds gisteren  een nieuw valkje erbij.Het is een bont geparelde witmasker en heet Luca.
Mijn andere twee valkjes Luna en Peardy heb ik alweer een 1.5 en 2 jaar.
Dit vogeltje is met de hand gevoerd en voelt zich nu ook erg alleen.Ik heb hem in een kleinere kooi naast de grote kooi waar de andere twee inzitten.Maar het liefst zou ik hem/haar gewoon in de grote kooi doen.
(ik weet het quarantaine is beter maar ben eigenwijs)

Het enige probleempje is dat Luna en op eitjes zit en dat ze doodsbang is voor Luca. Peardy het mannetje geeft geen problemen met dit nieuwe valkje.
De kooi is wel ontzettend groot dus ben aan het twijfelen of ik Luca er wel of niet gelijk bij zal zetten.De reden dat ik hem-haar nu apart heb is om hem tam te houden,maar dat is luca toch wel en ik denk dat ie zich veel beter voelt bij de andere twee vogeltjes.Ik heb ze er ook een paar keer per dag uit dus zal tam blijven
Ook weet ik dat de eitjes van Luna niet bevrucht zijn en dat ze een popje is dat continue eitjes heeft en ze ook bebroed,maar dat is een ander verhaal.

Weet iemand of het kwaad kan behalve het ziekte verhaal als ik ze toch bij elkaar zet.De kooi is nl 100 lang bij 50 breed en 60 hoog.Genoeg ruimte om elkaar te ontwijken
Ik denk namelijk dat Luna alleen maar aan Luca kan wennen door er echt continue mee te maken te hebben.Ze is gewoon een nerveus valkje bij alles wat nieuw is.Ze vlucht dan echt in m,n nek omdat ze mij wel vetrouwd.

Groetjes van Wendy
Peardy,Luna en Luca
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

Joke

Zowieso is het niet verstandig ze gelijk bij elkaar in de kooi te zetten omdat ze heel erg aan elkaar moeten wennen. Het ene valkje doet daar langer over dan het andere valkje. Dat Luna eerder zou wennen als je Luca erbij zet is dus niet zo. Je jaagt Luna dan alleen maar meer schrik aan en dan raakt ze nog meer gestresst. Ook vooral nu lijkt mij omdat ze op eitjes zit en geen behoefte heeft aan andere valken die haar "lastig komen vallen".
Luca zal zich niet eenzaam voelen want ze ziet en hoort de andere twee toch en Luca moet zelf ook wennen aan de nieuwe situatie.
Het enigste wat ik wel wil zeggen is dat je misschien eigenwijs bent om ze in quaraintaine te zetten maar aan de andere kant denk ik stel dat ze een ziekte bij zich hebben dan ben je ook je andere twee valkjes kwijt en daarom wordt dit natuurlijk ook aangeraden om ze wel apart te houden. Maar dat is natuurlijk je eigen beslissing.
Ik raad je dus toch aan, laat ze lekker apart zitten en evt. wel samen los maar wacht geduldig tot je angstige valkje toch een beetje went aan Luca.

Veel succes ermee

Liefs
Joke

Wendy..

Hoi Joke,

Bedankt voor je reactie!!Ik weet dat het verstandiger is om ze apart te houden.
Ik heb ook besloten om Luca voorlopig nog in de aparte kooi te houden in iedergeval totdat Luna klaar is met broeden.Dit zal nog zo,n 2.5 week duren.Hopelijk is ze dan wat meer gewend aan Luca.Ze ziet Luca wel continue omdat de kooien bij elkaar staan. Ik hoop alleen niet dat ze dan weer gelijk aan een nieuwe ronde begint(ze legt de eitjes gewoon op de bodem)
Daarna denk ik toch dat ik Luca erbij ga zetten.
Luna is een heel apart vogeltje ze is ook ontzettend bang voor m,n grasparkietjes  die  er veel eerder waren dan zij.Alleen die zitten ook in een andere kooi.en waarom die angst????het is me een raadsel.

Ik moest er stiekem wel een beetje om lachen want als ze er tegelijk uit zijn en Luca te dichtbij komt ,nietsvermoedend, om van dezelfde trosgierst stengel te eten.Dan krijst Luna alsof ze wordt vermoord ;D.en er gebeurd helemaal  niks!!
Het mannetje Peardy kijkt niet op of om van het nieuwe valkje.
Ik weet wel toen ik Peardy nog alleen had en Luna net nieuw had.Heb ik Luna gelijk bij Peardy gezet, en dat ging ook hardstikke prima.
Ik hoop maar dat Luna snel went :)

Groetjes van Wendy
Peardy,Luna en Luca
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten