15 mei 2025, 05:08:18

waarom geen stambomen?

Gestart door Saskia, 11 oktober 2005, 16:21:47

« vorige - volgende »

Saskia

11 oktober 2005, 16:21:47 Last Edit: 11 oktober 2005, 16:34:01 by Saskia
Ik vroeg me af waarom er bij valkparkieten geen stambomen zijn.Ik zit namenlijk ook in het ratten wereldje (fok zelf niet, maar wil dat ooit wel gaan doen) en daar word er wel met stambomen gewerkt.Het is erg handig want je kunt zien of er erfelijke gebreken voorkomen, welke mutaties er in de lijn voorkomen, hoe oud de vogels gemiddeld zijn geworden, waar de vogels vandaan komen en het is ook handig om tegen te gaan dat er bijv. onbedoeld met verwante vogels gekweekt word.

Nu is het kweken van ratten wel iets anders dan van valkjes maar toch lijkt me het werken met stambomen wel handig.

Inger m

Hoi Saskia,
Dat vind ik een heel goeie vraag. Ik heb een dergelijke discusiie al willen starten, zie bij discussie selectie ouderdieren.

Ik denk dat fokkers vaak wel individuele administratie bijhouden. Rattenfokkers zijn vgl mij veel verder qua fokkerij en selectie. (Wij hebben zelf ook ratten). Maar mogelijk heeft dit ermee te maken dat bij ratten meer problemen zijn qua levensduur ed. Waardoor er eerder een reden is om ermee te beginnen.

Bij valkparkieten zou het ook geen kwaad kunnen om een stamboom bij te houden. Er komt geen enkel vers bloed meer bij vanuit het wild. Dat betekent dat we het moeten doen met de vogels die er zijn. Het aantal valkparkieten is talrijk en ik denk dat (onbedoelde) inteelt vaker voorkomt dan we denken.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

Hoi hoi,

Een stamboom ben ik ook een voorstander van,. ik denk alleen dat het een moeilijke opgave is. Ook is het vaak moeilijk als je een vogel koopt om de herkomst te achterhalen. Je koopt hem immers niet altijd direct uit het nest, wat bijv bij een hondenfokker wel het geval is.
Het zijn twee verschillende werelden, maar desondanks hou ik administratief alles van ze bij,. . geringd,. jongen, gedrag en leeftijd bijv.
Ik heb verschillende vogels en de meeste zijn geringd,. ik heb altijd al eens achter de kwekers ervan wilen komen, om te kijken of zij mij nog meer kunnen vertellen.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

saskia_w

hee hier ook een saskia die van ratten houd  ;D
we hebben 2 keer een nestje gehad toen kwamen er zefs 2 mensen uit de andere kant van nederland  :o we haden in het laatste nest een blouwe dumbo met krulen en 28 jongen in totaal + een doode  :'( die kwam ergens onder vast te zitten
ik heb nu geen raten meer ze leven niet lang genoeg
met vogels lijkt het me wel moeilijk een stamboom
groetjes saskia

Pull the bow of Live and shoot.
Faster than love...
Faster than sadness....
Before you get caught up
In confusion...seize your path.

If you stand still for Even a moment,
Unanswered questions
will catch up to you.
----------------------------------
Don't go...
Don't leave.
Stay close to my heart.
I will carry on your name.
I will finish...

Tara

Grappig,
ikzelf hou een stamboom bij van de valkjes die ik hier heb als koppels en eventuele jongen die ik van hun heb,
is zeer makkelijk ivm splits, en vooral koppeling met andere valkjes, die geen familie zijn :).

Groetjes, Tara

Kirsten

Hoi Tara,

Dat doe ik ook wel,.Als mensen hier een jong van mij kopen dan geef ik die gegevens ook allemaal mee.
Maar verder dan ouders kom ik nog niet,. Bij bijv honden gaat het wel tot overgrootouders zo ver,.
En bij een stamboom wordt bijv bij honden ook vermeld of ze kampioen geweest zijn,. hd vrij,. enzovoorts,.

Wel fijn dat je dat doet,. als iedereen zo zou beginnen, komen we al een heel eind,.en is de kans op inteelt een stuk minder

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Tara

Hoi Kirsten,

ik ben toch al ergens hoor... Ik heb al grootouders, misschien volgend jaar grootouders hé :).

Zal het trachten z.s.m. eens in te scannen en even te plaatsen.

Groetjes, Tara