7 mei 2025, 16:42:14

Bruine of grijze ogen

Gestart door Gerda, 11 oktober 2005, 11:28:39

« vorige - volgende »

Gerda

Ik heb een vraagje over de kleur van de iris van het oog bij valkparkietjes.
Mijn twee wildkleurtjes hebben bruine ogen. Nu heb ik gisteren wat foto's gemaakt van mijn witmasker gepareld popje Grisha en daarbij was duidelijk te zien dat ze grijze ogen heeft.

Eerst het oog van Nezumi

En dit is het oog van Grisha

Mijn vraag is: hebben alle wildkleuren bruine ogen en de witmaskers grijze ogen??

Groetjes Gerda

mar

daar heb ik eigenlijk nog nooit opgelet zal eens kijken dan hoor je dat nog wel

gr mar

Mariska

Hoi Gerda,

Interessante vraag!
En mooie foto's heb je weer gemaakt.
Ik ga eens voor je kijken, ik heb een witmasker bont en een bont gepareld.
Je hoort nog van mij.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Mariska

Hoi Gerda,

Kon jij dat met het blote oog ook zien, want bij mij lijken ze allbei dezelfde kleur. Het lijkt zwart????

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Gerda

Hoi Mariska,

Met het blote oog is het moeilijk te zien. Vaak is de pupil (die zwart is bij wildkleur en witmaskers) erg groot. Wanneer ze in het zonnetje zitten wordt hun pupil wat kleiner. Daarom viel het me pas op toen ik van Grisha een foto maakte voor het raam.
Dus misschien als je ze voor het raam zet kun je het wel zien.

Ik was echt verbaasd over het zeer duidelijke verschil.

Groetjes Gerda

Kirsten

Hoi Gerda,

Gisteren lukte het uploaden niet,. bij deze de foto van een geparelde witmakser. Het viel mij destijds ook op, dus ben benieuwd naar de bevindingen. Ik ga ook nog op zoek naar een ander kleur 'oog'

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mariska

Hoi Gerda,

Ik bekeek mijn witmasker bont net voor het raam en als hij in de zon kijkt lijkt het om de pupil heen toch grijs.
En bij die bont geparelde zag ik dat niet.
Dat is wel apart, was me nooit opgevallen.
Maar kunnen ze ook zwart zijn is of is het bij die bont geparelde dan toch bruin. Dat zie ik dus niet.

Groetjes Mariska

Mariska

Van Binky van mij ziet het er hetzelfde uit als bij Nezumi.
Is dat echt bruin?

Groetjes Mariska

Gerda

Van Nezumi is het echt bruin

Hier nog een andere foto van hem

En deze (een beetje vaag helaas)

Groetjes Gerda

Gerda

11 oktober 2005, 12:51:49 #9 Last Edit: 11 oktober 2005, 12:57:29 by Gerda
Citaat van: Kirsten op 11 oktober 2005, 12:13:34
Hoi Gerda,

Gisteren lukte het uploaden niet,. bij deze de foto van een geparelde witmakser. Het viel mij destijds ook op, dus ben benieuwd naar de bevindingen. Ik ga ook nog op zoek naar een ander kleur 'oog'

Groetjes
Kirsten

Hoi Kirsten,

Die lijkt ook inderdaad veel meer grijs dan bruin.

Net als Grisha dus

Grappig dat het me nu pas opgevallen is dat er verschil is in kleur van de iris. Naast de ino's (die een rode pupil hebben door het ontbreken van pigment, dus je ziet de directe weerkaatsing van het oog dat goed doorbloed is) dacht ik dat alle valkjes dezelfde kleur ogen hadden.

Groetjes Gerda

Jaimy_en_Viggo

Mijn albino had een beetje grijs-blauwachtige kleur ogen.

Maar mijn witmasker weer bruine.. dus ik weet het niet..

Groetjes Jaimy

Marianne

Hoi Gerda,

Dobey, mijn witmaskerman, heeft idd ook grijze ogen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Joyce28

Mijn wildkleur heeft bruine ogen,en albino en lutino grijs,alleen bij de foto´s flitsen ze vaak rood op ;)

Gerda

Bedankt voor julllie reacties!!!

Grappig om te weten dat er valken met bruine en met grijze ogen zijn. Ben benieuwd hoe dat zit met vererving. Omdat uit jullie reactie blijkt dat wildkleurtjes ook bij jullie bruine ogen hebben, maar niet alle witmaskers grijze ogen blijf ik toch benieuwd hoe dat nu zit.

Groetjes Gerda

Mariska

Hoi Gerda,

Jij ook bedankt!

Door jou mooie en duidelijke foto's ben ik er nu achter dat ik 3 kleuren ogen in huis heb.
En ik dacht 2, want die Albino heeft rode ogen, dat is wel duidelijk.
Echt heel apart!
Ze lijken zwart, maar zijn bruin en grijs.
Weer wat geleerd ;)

Groetjes Mariska