4 mei 2025, 00:24:39

Valkje braakt en poept bloed

Gestart door Gen, 22 oktober 2005, 10:29:56

« vorige - volgende »

Gen

Hallo,

Sinds afgelopen nacht is de valkparkiet van mijn zus (het zusje van onze valkparkiet) erg ziek.
Ze braakt de hele tijd en haar ontlasting bestaat alleen uit bloed en ze is dus ook zwak.

Wat kan er aan de hand zijn en wat kan er aan gedaan worden?

Alvast bedankt

Kirsten

22 oktober 2005, 10:49:38 #1 Last Edit: 22 oktober 2005, 10:54:27 by Kirsten
Hoi Gen

Gelijk een dierenarts bellen,. De symptonen lijken op een coccenbacterie, maar ik ben geen arts uiteraard en het kan ook wat anders zijn. De symptonen zeggen in ieder geval dat het niet goed gaat en hij achteruit gaat.
Feld is een hele goeie dierenarts en woont in Amersfoort
033-2864772

Veel sterkte en ik hoop dat ie er bovenop komt

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Mocht je zus trouwens te ver weg wonen van dr Feld dan kan je in het rijtje links hiernaast onder 'dierenarts' nog andere artsen op het gebied van vogels vinden.

Succes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Bianca

Zijn jullie al bij de dierenarst geweest?
Ben erg benieuwd hoe het is afgelopen maar de symptonen klinken zeer ernstig!

Sterkte Bianca
ps hoe oud is de vogel?

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Gen

Bedankt voor de reacties.

We hebben Dr. Feld opgebeld en het valkje heeft nu antibiotica gekregen (met veel moeite in het bekje kunnen spuiten).

Het gaat helaas echter helemaal niet goed met haar, ze heeft de afgelopen uren alleen maar zwakjes geslapen in een doosje op schoot. Ik hoop dat de antibiotica snel aanslaan en dat ze er toch nog boven op komt.
Gisteren was ze nog superactief en heel erg aanhankelijk, toch heel raar dat dat in een keer zo snel achteruit kan gaan.

De vogel is deze zomervakantie geboren. (Het is een van de vogels uit mijn vorige posts.) We hebben er zelf eentje gehouden en eentje is naar mijn zus gegaan.

Riny

Hallo Gen
Je kunt misschien wel zorgen dat je valkje het lekker warm heeft en geen energie hoeft te gebruiken om warm te blijven.
Als hij eet of drinkt kun je ook nog wat druivesuiker geven voor extra energie.
Veel beterschap Riny :D :D :D

Gen

Ze is inderdaad warm gehouden met de hand en met een microfibre doekje.
Als tip is inderdaad ook gegeven om het water aan te zoeten met druivensuiker (omdat ze geen gewone suiker kunnen verteren), honing of roosvicee. (Dit voor extra energie en om de bittere smaak weg te nemen).
Waarschijnlijk had ze een nierinfectie geloof ik, en het antibiotica wat was voorgeschreven is bytril (met als werkzame bestanddeel enrofloxacine). (Wellicht dat in de toekomst iemand nog iets aan deze informatie heeft)
Geen idee hoe ze eraan gekomen is.

Helaas heeft het allemaal niet meer mogen baten en is ze net overleden.
Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de reacties.

Martin79

Heel veel sterkte met het overlijden van je valkje.
Groetjes Martin

bobbie

Hoi,

Wat verschrikkelijk voor je.  :'(

Je hebt heel goed je best gedaan, je hoeft jezelf niets te verwijten.

Heel veel sterkte.

Nel

Riny

Hoy Gen
Wat erg voor je dat de hulp niet meer mocht baten.
Maar toch was het een geluksvogeltje want je hebt van haar gehouden tot het laatste moment en er prima voor gezorgd.
Sterkte Riny :'( :'( :'(

Gen